کد خبر: ۱۲۳۷۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۲۹ تير ۱۳۹۷
زمزمه های قانون شکنی در موضوع پالرمو؛

مدعیان قانون مداری در دولت و مجلس به نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص تمکین کنند

با وجود مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان مبنی بر الحاق دولت ایران به کنوانسیون "پالرمو"، اما همچنان موافقان و مدعیان قانومداری در دولت و مجلس بدون در نظر گرفتن نظر این دو نهاد نظارتی خواهان پیوستن دولت ایران به کنوانسیون پالرمو هستند.
مدعیان قانون مداری در دولت و مجلس به نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص تمکین کنند
به گزارش شیرازه، با وجود مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان مبنی بر الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به "پالرمو"، اما همچنان موافقان و مدعیان قانومداری در دولت و مجلس بدون در نظر گرفتن نظر این دو نهاد نظارتی خواهان پیوستن دولت ایران به FATF و کنوانسیون پالرمو و اجرایی شدن مفاد آن هستند.

پیوستن ایران به این کنوانسیون می‌تواند مخاطرات امنیتی برای کشورمان به دنبال داشته باشد، زیرا کنوانسیون پالرمو تحت‌تاثیر قدرت‌های غربی قرار دارد و در سال‌های اخیر، گروه‌های مبارز همچون حزب‌الله لبنان را در زمره گروه‌های تروریستی قرار داده است.

در نامه چندی پیش آیت الله شاهرودی به آیت الله جنتی نیز آمده بود: «این کنوانسیون (پالرمو) و سایر بندهای مورد درخواست گروه FATF در جهت شناسایی دقیق فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی صورت می‌گیرد که در مرحله بعد مورد هدف تحریم و فشار دشمن قرار گیرند درحالی‌که در شرایط تحریم پذیرش تعهدات مندرج در این کنوانسیون و شروط گروه اقدام FATF به معنای تسلیم شدن در برابر خواست‌های مخرب نظام سلطه در حوزه اقتصادی خواهد بود و توان کشور را در دور زدن تحریم‌ها و کار با اشخاص حقیقی و حقوقی که بایستی کلی به‌دوراز چشم بیگانگان صورت گیرد را دچار خدشه می‌سازد و از این جهت با بند 3 حوزه اقتصادی سیاست‌های کلی امنیت ملی (رعایت تناسب تعهدات خارجی با توانمندی‌های اقتصادی کشور) مغایر است.

شیرازه پیش از این در گزارشی در مورد پالرمو و FATF نوشته بود: مهمترین مشکلی که در کنوانسیون پالرمو به چشم می‌خورد، قرار گرفتن گروه‌های مقاومت از جمله حزب الله در لیست گروه‌های تروریستی و الزام امضا کنندگان این کنوانسیون برای مقابله به گروه‌های مقاومت می‌باشد و به نوعی می توان گفت که یکی از دلایل تشکیل چنین کنوانسیونی اقدام علیه گروه‌های مقاومت اسلامی ‌می‌باشد. به عنوان نمونه در گزارش دسامبر 2004 دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان یافته کنوانسیون پالرمو، حزب الله لبنان در کنار دیگر گروه‌های تروریستی قرار گرفته که درآمد اصلی خود را از اخاذی از بازرگانان، تجار، صاحبان رستوران و مشاغل در قالب "مالیات جنگ" بدست می‌آورد! همچنین در سال 2012 نیز حزب الله در کنار گروه تروریستی بودن به قاچاق مواد مخدر نیز متهم شده است.

جعفر قادری عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با شیرازه می گوید: یک تفاوت دیدگاهی میان ما و کشورهای غربی وجود دارد، مثلاً ما جریان هایی مثل حزب الله که برای حفظ استقلال کشورشان تلاش می کنند را تروریست نمیدانیم و اتفاقاً از نگاه ما امروز جریان هایی مثل داعش و طالبان مصداق تروریست هستند که مورد حمایت غربی ها قرار دارند.

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس گفت: اگر بخواهیم با امضای FATF نظرات و خواسته های غربی ها را تأمین کنیم، این تفاوت نگاه میان ما و غرب می تواند مشکلات جدیدی را رقم بزند و به دست خودمان بهانه های تازه ای برای فشار مضاعف به جمهوری اسلامی برای غرب بتراشیم.

وی اضافه کرد: تجربه برجام برای ما ثابت کرد که مشکل غرب و بخصوص آمریکا با جمهوری اسلامی بر سر مسائل هسته ای و مانند آن نبوده، بلکه هر روز مسائل مختلفی را بهانه میکنند تا به ایران فشار وارد کنند. هدف اصلی FATF نیز همین است که با بهانه های جدیدی بتوانند اعمال فشار کنند، و الّا مثل روز روشن است که این قرارداد نیز مانند برجام هیچ نفعی برای ما نخواهد داشت و هیچ گشایش اقتصادی در کشور رخ نمی دهد.

به گزارش شیرازه، گفته شد که چنانچه دولت ایران متعهد به شروط کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم شود. طبق تبصره های این معاهده، ایران باید کل تراکنش های اقتصادی و ارزی را برای طرف خارجی آشکار کند و واضح است که این اطلاعات اقتصادی به راحتی می تواند مورد سوء استفاده طرف مقابل قرار گیرد و راه های دور زدم مالی را در سیستم بانکی ایران ببندد و از طرفی چنانچه این کنوانسیون بعد از مدتی زیر بار استثنا ایران نرفت و حزب الله لبنان و گروه های آزادی بخش فلسطین را جزء گروه های تروریستی معرفی کرد یا باید دولت ایران حمایت خود را از محور مقاومت و امثال قاسم سلیمانی بردارد یا اینکه از عضویت در کنوانسیون مذکور اخراج خواهد شد.

لغو عضویت ایران در این کمیسیون نیز باعث خواهد شد که مجددا مخالفان جمهوری اسلامی به همین بهانه با پروگاندای رسانه ای پرونده جدیدی برای کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل باز کنند و این مسئله یعنی آغاز تحریم های جدید برای جمهوری اسلامی ایران.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
امیدی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷
0
آقای قادری همان کسی نیست که به به برجام نافرجام رای مثبت داد از قادری سوال کنید در طول 2 سالی که به عنوان نماینده مجلس در طول دولت اول روحانی حضورز داشتید چرا در مقابل تمام خیانتهای دولت روحانی تنها به سکوت بسنده کردید