کد خبر: ۱۲۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۷
مدیرکل راهداری فارس:

بخش قابل‌توجهی از مشکلات رانندگان مرتفع شده‌است/ اعلام نحوه شکایات رانندگان از شرکت‌های حمل بار

علیرضا سیاهپور گفت: فعالیت‌های اخیر سازمان راهداری به‌خوبی نشان داده به دنبال رفع‌ورجوع ریشه‌ای مشکلات وسایط سنگین هستند.
بخش قابل‌توجهی از مشکلات رانندگان مرتفع شده‌است/ اعلام نحوه شکایات رانندگان از شرکت‌های حمل باربه گزارش شیرازه، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس عصر امروز در گفتگو با خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت مشکلات بیمه‌ای، توزیع لاستیک با نرخ مناسب، حذف دلالان، افزایش نرخ کرایه، مطالبات رانندگان از شرکت‌های حمل‌ونقل، سامانه سپهتن(سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان) پرداخت.

مدیرکل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس معتقد است: فعالیت‌های اخیر سازمان راهداری به‌خوبی نشان داده به دنبال رفع‌ورجوع ریشه‌ای مشکلات وسایط سنگین هستند. در این میان بخشی از فعالیت‌ها نیازمند بررسی و مطالعه کارشناسان بوده و متکی به گذراندن پرسه زمانی طولانی‌مدت است.

بخش‌ قابل‌توجهی از مشکلات رانندگان مرتفع شده است
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس بابیان اینکه کلیه مطالبات رانندگان در قالب 23 محور و در سه گروه اولویت‌بندی شد که اکثراً مرتفع و یا در حال بررسی و حل شدن است. گفت: اولین مورد مربوط به افزایش کرایه حمل‌ونقل تا سقف 20 درصد بود که این مورد حل‌وفصل شد.

علیرضا سیاهپور افزود: هم‌اکنون کرایه رانندگان توسط شرکت‌های حمل‌ونقل استان به‌موقع پرداخت می‌شود؛ و این موضوع در استان فارس به‌خوبی تاکنون مدیریت‌شده و رسیدگی به درخواست رانندگان همواره در دستور کار این اداره کل قرار داشته است و مصداق‌های عینی و فراوانی در خصوص رسیدگی به این‌گونه از درخواست‌ها حتی قبل از اعتراض رانندگان وجود دارد به‌گونه‌ای که بارها شرکت‌های حمل‌ونقل متخلف از طرق قانونی و در قالب کمیسیون‌های مربوطه و یا قطع خدمات ملزم به پرداخت کرایه به رانندگان شده‌اند.

سیاهپور با اشاره به افزایش کرایه حمل‌ونقل سراسری گفت: افزایش کرایه حمل‌ونقل تا سقف 20 درصد توسط سازمان متبوع اعلام و 90 درصد از موارد اجرایی شده و در این راستا با هماهنگی استانداری و فرمانداري شهرستان‌ها نیز جلساتي را با صاحبان كالاهاي عمده برگزار و در خصوص الزام آنان مبني بر اعمال افزایش‌های 20% كرايه حمل اقدام لازم صورت پذیرفته است.

جلوگیری از اخذ کمیسیون‌های اضافی توسط شرکت‌ها
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس با تأکید بر اینکه باید از اخذ کمیسیون‌های اضافی توسط شرکت‌ها جلوگیری به عمل آید عنوان کرد: در این خصوص راهکارهایی همچون اعلام بار و نوبت‌دهی مجازي، ايجاد بازار گاه‌های الكترونيكي بار، تقويت كميسيون ماده 12، نظارت و كنترل بيشتر از طريق تشكيل کمیسیون‌های ماده 12 در پایانه‌های بار، پيوست كردن هزینه‌های اضافي به‌صورت صورتحساب به بارنامه، راه‌اندازی سامانه پیامکی ویژه (3000141) جهت دریافت شکایات رانندگان و مواردی ازاین‌دست در دستور کار سازمان قرارگرفته است.

وی همچنین گفت: برای مبارزه با تخلفات این بخش، علاوه بر شفاف‌سازی مراودات مالی از طریق نصب دستگاه‌های کارت‌خوان تاکنون 5 شرکت نیز تعطیل و بیش از 10 شرکت هم جریمه‌شده‌اند که این برخوردها باقوت ادامه خواهند داشت تا حقوق رانندگان عزیز پایمال نشود.

پرداخت بدهی شرکت‌های حمل‌ونقل بخصوص خلیج‌فارس و آبادان به رانندگان
 سیاهپور خبر از پیگیر پرداخت مطالبات رانندگان استانی از شرکت‌های بین‌المللی خلیج‌فارس و آبادان هستیم و گفت: کارگروهی در این خصوص تشکیل‌شده که در صورت عدم پرداخت کرایه توسط صاحب کالا پس از رسیدن بار به مقصد شرکت حمل‌ونقل موظف به پرداخت شود.

علیرضا سیاهپور اذعان داشت: شرکت حمل‌ونقل آبادان در حال پرداخت مطالبات است و شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس نیز در کشور قطع خدمات شده و با توجه به این‌که به بخش خصوصی واگذار گردیده در حال مذاکره و تمهیدات لازم برای پرداخت مطالبات است.

محاسبه نرخ حمل کالا بر اساس تن کیلومتر
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تغییر در نحوه محاسبه مبنای نرخ حمل کالا بر اساس تن کیلومتر پرداخت و گفت: به درخواست صنوف مقررشده کارگروهی منتخب از تشکل‌های صنفی طرح پیشنهادی خود به سازمان را ارائه دهند که با توجه به اخبار واصله پیشنهاد آماده ولی هنوز نهایی نشده و اجراشدن این طرح قریب‌الوقوع است.

سیاهپور اظهار داشت: تاکنون جلسات متعددی در این خصوص برگزار گردیده و با توجه به حجم و نوع کار و زمان‌بر بودن و نیاز به کارشناسی دقیق موضوع، تعیین این مبنا به‌صورت فازبندی شده در دستور کار قرار گرفت و فاز اول مورد تائید قرارگرفته که امیدواریم از اول مرداد به‌صورت آزمایشی مبنای عمل قرار گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم‌چنین به تشریح مشکلات ناشی از بخشنامه جدید مقررات ابعاد و اوزان در جاده‌ها پرداخت و گفت: این موضوع مقرر است موردبازنگری مجدد قرار گیرد که نتایج آن را در آینده نزدیک به اطلاع همه فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای خواهد رسید.

سیاهپور عنوان کرد: در خصوص سامانه سپهتن برای نصب در کابین راننده کامیون‌های باری نیز قرار شده تا تأمین شرایط و زیرساخت‌ها ازجمله پیش‌بینی هزینه‌های راننده دوم در مسیرهای طولانی (بالاتر از 9 ساعت) فعلاً به تعویق بیفتد و هیچ‌گونه مشکلی در پلیس‌راه و مرکز شماره‌گذاری به وجود نمی‌آورد که در غیر این صورت رانندگان می‌توانند جهت حل مشکل به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مراجعه نمایند.

مشکلات ناشی از کمبود یا افزایش قیمت لاستیک
سیاهپور اضافه کرد: پیگیری و هماهنگی‌های لازم با وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت اختصاص لاستیک به رانندگان کامیون به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار صورت پذیرفته و این موضوع از سوی سازمان متبوع در ستاد تنظیم بازار و کمیسیون‌های مربوطه دولت و نزد معاون رئیس‌جمهور نیز مطرح و توزیع لاستیک از تاریخ 25 تیرماه انجام گرفت. هم‌چنین توزیع لاستیک وارداتی هم در پایانه بار شیراز از تاریخ 26 تیرماه در حال توزیع است.

وی افزود: برنامه‌ریزی در راستای استفاده از تولیدات داخلی (به‌خصوص کارخانه دنا) در تولید و جبران کمبود لاستیک در سطح استان، برنامه‌ریزی در راستای توزیع لاستیک به مالکین ناوگان باری توسط نمایندگان فروش تنها از طریق حواله‌های صادره توسط این اداره کل (یک هفته اول آغاز هر پارت) و به قیمت مصوب توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و ... ازجمله اقدامات این اداره کل در این بخش است.

اعلام بار و نوبت‌دهی در پایانه بار اکبرآباد شیراز
سیاهپور اظهار داشت: موضوع اعلام بار و نوبت‌دهی قریب به 35 روز است که به‌صورت سنتی در شیراز در حال اجرا است که مقررشده هر چه سریع‌تر با تهیه نرم‌افزاری نسبت به مکانیزه نمودن فرآیند اعلام بار و نوبت‌دهی توسط انجمن صنفی رانندگان و شرکت‌های کالای شیراز اقدام گردد که بر این اساس انجمن صنفی رانندگان موظف به اعلام بار از ساعت 8 الی 13:30 می‌باشند.

وی افزود: شرکت‌های حمل‌ونقل مستقر در پایانه تا ساعت 17 هرروز می‌بایست برگ نوبت ممهور به مهر انجمن صنفی رانندگان را به بارنامه‌های صادره خود الصاق نمایند و شرکت‌ها فقط از ساعت 17 به بعد مجاز به صدور بارنامه بدون برگ نوبت می‌باشند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس هم‌چنین از برخورد و تعطیلی مراکز کالا یابی مستقر در سطح شهر خبر داد و گفت: با هماهنگی‌های صورت پذیرفته کلیه مراکز غیرمجاز کالا یابی مستقر در سطح شهر تعطیل‌شده‌اند و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه دفتر کالا یابی غیرمجاز و بارنامه نویس مراتب را با شماره 3000141 به اطلاع همکاران ما برسانند.

حل مشکلات بیمه رانندگان توسط سازمان تأمین اجتماعی
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه مشکلات رانندگان در بحث بیمه تأمین اجتماعی گفت: در جهت افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان، ضرایب حق دستمزد برای رانندگان کامیون و اتوبوس از 1.3 به 1.5 و برای رانندگان سواری کرایه و مینی‌بوس از 1.1 به 1.3 با تأمین یارانه 50 درصد افزایش یافت، در خصوص اختیاری بودن ضرایب دستمزد بالاتر از 1.5 تا 2 برابر نیز موضوع در دست پیگیری است.

وی هم‌چنین ادامه داد: مشکلات مربوط به ماده 38 قانون بیمه تأمین اجتماعی و اخذ حق بیمه مضاعف بابت رانندگان پیمانکار نفتی مرتفع و ضریب نرخ حق بیمه از 7.8 به 4.36 درصد تعدیل گردید و مشکل پرداخت حق بیمه و برقراری بیمه تأمین اجتماعی رانندگانی که به‌طور موقت قادر به دریافت کارت سلامت نمی‌باشند ولی کارت هوشمند آن‌ها درازای اعتباراست نیز رفع گردید.

سیاهپور با اشاره به اینکه امکان تقسیط بدهی بیمه رانندگان فراهم‌شده و بخشودگی جرائم 2 درصد ماهیانه نیز در موضوع چارچوب قانون بررسی خواهد شد، اظهار داشت: در این راستا هم‌چنین مقرر شد کارگروهی تشکیل و موضوعات مختلف رانندگان ازجمله حق دستمزد، تداوم معافیت پرداخت حق بیمه، شناور بودن میزان ضرایب حق دستمزد به اختیار راننده، عدم ارائه خدمات مناسب بیمه تأمین اجتماعی، مشکلات ازکارافتادگی و بازنشستگی رانندگان، بخشودگی جرائم رانندگان در پرداخت حق بیمه، امکان استفاده از دفترچه بیمه برای آزمایش‌های کارت سلامت، اجرایی شدن تبصره ذیل ماده 82 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بازنشستگی افراد با 25 سال سابقه و دارای 55 سال سن و قرار گرفتن شغل رانندگان در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور و ... را موردبررسی قرار دهد و از نتیجه اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را مطلع کنند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس در پایان گفت: از تمامی فعالان حمل‌ونقل جاده‌ای می‌خواهیم مشکلات و تخلفاتی را که در این بخش مشاهده می‌کنند به شماره 3000141 پیامک کنند تا مورد پیگیری جدی قرار گیرد.

درطی سه ماه گذشته توجه خاصی به راننده ها شده است
در همین راستا رئیس اتحادیه کامیون داران استان فارس با اشاره به اینکه بیان اینکه در طی ماه‌های اخیر اتفاق‌های خوبی برای اعضای صنف رانندگان وسایط سنگین رخ‌داده است گفت: مسئله نوبت‌دهی بار، بخشی از مطالبات بیمه‌ای رانندگان و ارائه لاستیک انجام‌شده است.

امیرحسین برومند بابیان مطلب فوق افزود: در طی روزهای اخیر حدود 4 شرکت قاطعانه توسط کمیسیون ماده 12 تعطیل شد. این اقدام باعث شده حساب دست شرکت‌های حمل‌ونقلی بیاید و در خصوص فعالیت خودشان دقت عمل بیشتری داشته باشند.

وی بابیان اینکه در طی سه ماه گذشته توجه خاصی به راننده‌ها شده است گفت: فعالیت‌های اخیر سازمان راهداری به‌خوبی نشان داده به دنبال رفع‌ورجوع ریشه‌ای مشکلات وسایط سنگین هستند. در این میان بخشی از فعالیت‌ها نیازمند بررسی و مطالعه کارشناسان بوده و متکی به گذراندن پرسه زمانی طولانی‌مدت است.

رئیس اتحادیه کامیون داران استان فارس گفت: به‌طور مثال در خصوص موضوع سخت و زیان آور بودن شغل رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده ای دارای مباحث پیچیده‌ای است که اجرایی آن منوط به حل و رفع این مسائل در قوه مقننه و دستگاه های اجرایی ذی‌ربط است.

وی بابیان اینکه بخش اعظمی از رانندگان موافق الصاق برچسب زیان‌آور به شغل رانندگی هستنددر نهایت عنوان کرد: برخی معتقدند یکی از موانع این الصاق کامیون دارها که این گفته صحیح نیست چراکه کامیون داران نیز به‌شدت پیگیر این مسئله هستند زیرا آن‌ها می‌دانند کاهش میزان ساعت کاری برابر با کاهش تردد کامیون‌ها و کاهش استهلاک لوازم‌یدکی در جاده است و با کاهش این دو مورد سوخت کمتر شده و سهم بیشتری عایدی کامیون دارها می‌شود.


نظرات بینندگان