کد خبر: ۱۲۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۷
حماسه آفرین عملیات مروارید؛

عباس دوران ؛عقاب تیز پرواز آسمان ایران

سرلشکر خلبان عباس دوران، شهیدی که آوازه شجاعت و دلاور مردی هایش در جنگ تحمیلی به کابوس شب و روز صدام و مزدورانش تبدیل شد.
به گزارش شیرازه، ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران، شهدای بیشماری را تقدیم آرمان های مقدس نظام اسلامی کرده که در این میان شهید سرلشکر خلبان «عباس دوران» شهیدی است که آوازه شجاعت و دلاور مردی هایش به کابوس شب و روز صدام و مزدورانش تبدیل شد و بارها دل آنها را لرزاند.

خلبان شهید عباس دوران در ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۱ با عملیاتی استشهادی با هدف ناامن کردن شهر بغداد از انجام کنفرانس سران کشور‌های غیرمتعهد، مانع رسیدن صدام به اهدافش شد.
شهید عباس دوران در ۲۰ مهر ماه سال ۱۳۲۹ در شیراز به دنیا آمد.

وی سال ۱۳۴۸ موفق به اخذ مدرک دیپلم طبیعی از دبیرستان سلطانی شیراز شد و در همین سال به استخدام فرماندهی مرکز آموزش هوایی در آمد.

در سال ۱۳۴۹ به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوران مقدماتی پرواز در ایران، در سال ۱۳۵۱ برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا رفت.

او ابتدا در پایگاه لکلند دوره تکمیلی زبان انگلیسی را طی کرد و سپس در پایگاه کلمبوس در ایالت می سی سی پی موفق به آموختن فن خلبانی و پرواز با هواپیما‌های بونانزا، تی ۴۱ – تی ۳۷ شد.

عباس دوران پس از دریافت نشان خلبانی در سال ۱۳۵۲ به ایران بازگشت.

وی با شروع جنگ تحمیلی سر از پا نشناخته به دفاع از کیان جمهوری اسلامی پرداخت و با ۱۰۳ سورتی پرواز جنگی در طول عمر کوتاه، اما پر بارش، یکی از قهرمانان دفاع مقدس شناخته شد.

شهید عباس دوران در هفتم آذر ۱۳۵۹ در عملیات مروارید حماسه‌ای بزرگ آفرید و به کمک شهید خلبان حسین خلعتبری پنج فروند ناوچه عراقی را درحوالی اسکله الامیه و البکر منهدم ساخت و بقایای آن را به قعر آب‌های نیلگون خلیج فارس فرستاد.

او سرانجام در سحر گاه روز ۳۰ تیر ماه سال ۱۳۶۱ رهبری دسته پرواز را به عهده داشت، به قصد ضربه زدن به شبکه دفاعی و امنیتی نفوذ ناپذیر مورد ادعای صدام با پنج نفر از زبده‌ترین خلبان نیروی هوایی به پالایشگاه الدوره یورش بردند و چندین بمب هواپیما‌های خود را بر قلب حاکمان جنگ افروز عراق ریختند.

پس از نمایش قدرت و شکستن دیوار صوتی در آسمان بغداد، هنگام بازگشت، هواپیمای لیدر مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و او که امکان ترک هواپیما را داشت، صاعقه وار خود و هواپیمایش را به ساختمان متجاوزان کوبید و مانع از برگزاری اجلاس سران غیر متعهد‌ها به ریاست صدام در بغداد شد.

پس از سال‌ها انتظار در تیرماه ۱۳۸۱ بقای پیکر شهید دوران توسط کمیته جستجوی مفقودین به میهن منتقل و در پنجم مرداد همین سال طی مراسمی رسمی با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسئولان کشوری و لشکری، خانواده شهید و بستگان در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی، بر دوش همرزمان خلبانش تشییع شد.

پیکر مطهر آن شهید تیز پرواز سپس برای خاک سپاری با یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰ به زادگاهش شیراز منتقل شد.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو



منبع: خبرگزاری صدا و سیما
نظرات بینندگان