کد خبر: ۱۲۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷

هجوم "چوله" به درختان بنه فسا

هجوم جوجه‌تیغی یا به اصلاح محلی "چوله" یا "تَشی"به تنه درختان بنه خطر جدی است که این روزها طبیعت میان‌جنگل فسا را تهدید می‌کند.
به گزارش شیرازه، حال روز درختان بنه میان‌جنگل فسا این روزها خوش نیست، در روزهایی که به دلیل خشکسالی مداوم این درختان هر روز در معرض نابودی و خشک شدن هستند، هجوم جوجه‌تیغی یا به اصلاح محلی "چوله" یا "تَشی" به تنه درختان بنه تهدیدی دیگر برای این درختان محسوب می‌شود.  

"چوله" یا همان جوجه‌تیغی جانوری شب فعال است و روزها استراحت می‌کند، علوفه‌های مرتعی خوراک این پستاندار است اما از آنجا که علوفه‌های منطقه میان جنگل فسا کم است بنابراین برای رفع گرسنگی به تنه درختان بنه هجوم می‌آورد و با دندان‌های تیز و پیش‌رونده خود پوسته پایین درختان بنه را می‌جود.

پوسته پایین درختان بنه که زخم‌ خورده دندان‌های تیز "چوله" هستند دیگر قادر به رساندن آب به تنه بالایی درخت نیستند و همین امر سبب خشک شدن کامل درخت می‌شود.

مجید کشاورزیان، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فسا می‌گوید: در سال‌های قبل برای تعدیل "چوله" و حفظ درختان میان‌جنگل فسا اجازه شکار این حیوان را داشتیم و هر شکارچی که یک لاشه این حیوان را به ما تحویل می‌داد در ازای آن فشنگ دریافت می‌کرد اما با اعلام ممنوعیت شکار چوله توسط محیط زیست شکار این جانور متوقف شد و به دلیل زاد و ولد جمعیت آنها روز به روز بیشتر شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فسا می‌افزاید: وقتی جمعیت "چوله" زیاد می‌شود باید تعداد پلنگ، شغال، روباه، سگ و جغد که شکارچیان طبیعی این جانور هستند نیز زیاد باشد تا بتوانند آن را شکار کنند اما وقتی جمعیت این شکارچیان طبیعی در منطقه کم باشد مسلما عاملی برای افزایش جمعیت "چوله" می‌شود.

کشاورزیان با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت "چوله" در منطقه میان‌جنگل فسا زیاد شده و ما برای مقابله با این جانور چندین اقدام انجام داده‌ایم، می‌گوید: با مقداری بودجه که به ما اختصاص داده‌اند با همکاری دامداران منطقه به صورت مشارکتی تنه پایین برخی درختان را سنگ‌چین کرده‌، اطراف تنه برخی درختان نیز سیم توری کشیده‌ایم که مانع از جویدن تنه درخت توسط چوله شود.

وی می‌افزاید: مقداری نیز از موارد دورکننده مثل اسانس سیر و دارچین که بوی زننده‌ای دارد استفاده شده که باعث می‌شود بین 4 تا 8 هفته به سمت آن درخت نیایند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فسا با بیان اینکه همه این اقدامات هزینه‌بر است و برای جلوگیری از آسیب درخت باید تک‌تک آنها حفاظ‌کشی شود، می‌گوید: چون جمعیت این جانور زیاد شده است با اداره محیط زیست استان و شهرستان فسا برای صادر کردن مجوز شکار مکاتبه شده است.

کشاورزیان می‌افزاید: با توجه به گزارش‌های مردمی برآورد ما این است که بین 10 تا 15 درصد درختان بنه میان‌جنگل فسا به دلیل هجوم "چوله" خشک شده بنابراین تا این مسئله حاد نشده و آسیب‌ بیشتری به درختان بنه وارد نشده است باید از جمعیت این جانوار کاسته شود.

در شهرستان فسا 60 الی 70 هزار هکتار انواع جنگل پراکنده وجود دارد که حدود 35 هکتار آن متعلق به منطقه میان‌جنگل است.

سعید هرمزی، رئیس اداره محیط زیست فسا نیز  با بیان اینکه بارها با محیط زیست استان در مورد این مشکل مکاتبه شده، گفته است: ما اگر بخواهیم اقداماتی برای تعدیل چوله و حفظ درختان بنه انجام دهیم نیاز به ورود مسئولان استانی و حمایت محیط زیست استان است.

تلاش ما برای ارتباط با مسئولان محیط‌زیست استان فارس برای پیگیری این موضوع بی‌نتیجه بود و تماس‌های مکرر خبرنگار ما با سازمان محیط زیست استان فارس بی‌پاسخ ماند.

منبع: تسنیم

برچسب ها: چوله ، جوجه تیغی ، فارس
نظرات بینندگان