کد خبر: ۱۲۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷

افزایش حوادث آسانسور به دلیل قطعی برق

با توجه به قطع مکرر برق در این فصل حوادث آسانسور از بیشترین عملیات های نیروهای آتش نشانان در این روز هاست.
به گزارش شیرازه؛ با توجه به استفاده از آسانسورها در ساختمان‌ها، قطعی برق می‌تواند موجب توقف حرکت این وسایل و حبس افرادی در آنها شود، مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز توصیه‌هایی را در مورد ایمنی استفاده از آسانسور به خصوص هنگام قطعی‌های برق که این روزها بیشتر شده و از سوی اداره برق نیز اعلام می‌شود، ارائه کرد.  

علیرضا عدلو مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی در این رابطه اظهار کرد: با توجه به قطع مکرر برق در این فصل حوادث آسانسور از بیشترین عملیات های نیروهای آتش نشانان در این روز هاست. آسانسور یکی از وسایلی است که در گذشته بیشتر یک جنبه لوکس داشت اما در حال حاضر حتی ساختمان‌های دو سه طبقه از آسانسور استفاده می‌کنند و این وسیله جزئی از ملزومات زندگی شده است. از آنجایی که افرادی که سن و سال بالاتری دارند نیاز بیشتری نسبت به استفاده از آسانسور پیدا می‌کنند توجه به ایمنی این وسیله بیشتر می‌شود. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بلندمرتبه سازی هم در شهرها گسترش پیدا کرده عملا استفاده نکردن از آسانسور در این ساختمان‌ها شدنی نیست و حتی بعضی از ساختمان‌ها نیز سه تا چهار آسانسور دارند و همچنین در برخی دیگر از ساختمان‌ها آسانسورهای بالابر و حتی خودروبر نیز استفاده می‌شود. از همین رو باید ایمنی و آگاهی‌مان را نسبت به این موضوع بالا ببریم.

وی ادامه داد: بعضی از ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های صنعتی مجهز به برق اضطراری هستند که در صورت قطع برق سریعا جریان برق در مدار قرار می‌گیرد؛ اما معمولا ساختمان‌های مسکونی چنین امکانی را ندارند که این مسئله توجه به ایمنی آسانسور را بالا می‌برد. با توجه به اینکه این روزها قطعی برق در شیراز را شاهد هستیم و اداره برق نیز ساعت‌های قطعی برق هر منطقه را از قبل اعلام می‌کند توجه به این نکات اهمیتی بیش از پیش پیدا می‌کند.

عدلو پیشنهاد کرد: معمولا قطعی برق در یک ساعت رند صورت می‌گیرد و در صورتی که شهروندان از زمان دقیق قطع برق یک منطقه خبر ندارد بهتر است در دقایق اولیه این ساعات دقت بیشتری داشته باشند و با احتیاط از آسانسور استفاده کنند. اگر شهروندان سعی کنند ساعت‌هایی را که اعلام می‌شود از منابع رسمی منتسب به اداره برق و رسانه‌های معتبر پیگیری کنند، قطعا به آنها کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: ساعت‌های قطع برق اعلام شده  را جهت اطلاع ساکنین ساختمان کنار در آسانسور و در همه طبقات نصب کنید، خود این پیشنهاد می‌تواند کمک بسزایی در حوادثی از جمله حبس شدن در آسانسور در زمان قطعی برق داشته باشد. توجه به ایمنی آسانسور فقط مربوط به روزهای قطعی برق نیست، احتیاط هنگام استفاده از آسانسور به خصوص در ساختمان  های کم تردد بسیار حائز اهمیت است.
مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی ادامه داد: در صورتیکه فرد تلفن همراه هم در دسترس نداشته باشد تا به کسی این مسئله را اعلام کند کار سخت‌تر می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که در جایی که تردد کمتر صورت می‌گیرد ترجیحا از آسانسور استفاده نشود و حتی المقدور در صورت استفاده تلفن همراه در دست فرد باشد تا بتواند در صورت بروز اتفاق آن را اعلام کند.

عدلو با اشاره به اینکه حضور افراد بیش از حد ظرفیتی که برای آسانسور مشخص شده نیز می‌تواند خطرآفرین باشد و حتی باعث سقوط آن شود، گفت: در بعضی از حوادث مشاهده شده که ظرفیت آسانسور ساختمان حدود شش نفر بوده اما 9 نفر سوار شدند و این مسئله باعث سقوط آسانسور شده است. بنابراین ضرورت دارد که حتما به ظرفیت آسانسور هنگام سوار شدن توجه شود که اصولا در هر کدام از کابین‌ها وزن استاندارد و تعداد افرادی که می‌توانند سوار شوند نوشته شده است.

وی تاکید کرد: نکات مربوط به ایمنی آسانسور تنها مربوط به این روزها که ما قطعی برق را به صورت برنامه ریزی شده شاهد هستیم نیست و در زمان‌های دیگر هم این مسئله باید مورد اهمیت قرار بگیرد. لازم به ذکر است با توجه به رعایت کامل ایمنی در هنگام قطع برق اگر قصد خروج از خانه را دارید و خروجتان نزدیک به ساعت برق رفتن است حتما کولر و لوازم برقی را خاموش کنید.

نظرات بینندگان