کد خبر: ۱۲۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷
در صحن علنی شورای شهر شیراز مطرح شد:

حضور مسئولان در حادثه ریزش کوه جمهوری تنها در حد خسته نباشید است/ اسنادی که از طریق مسیرهای غیرطبیعی صادر شده مشکل ساز می شوند

فرج زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز گفت:قانون وظایفی را برای دستگاه های مختلف در زمان بروز بحران مشخص کرده است اما تنها شهرداری پای کار است و حضور دیگر مسئولان تنها در حد خسته نباشید گویی است!
به گزارش شیرازه، وضعیت ریزش کوه در بلوار جمهوری و رسیدگی به آن، موضوعی بود که توسط شهردار و معاون معماری و شهرسازی شیراز در جلسه این هفته شورای شهر مطرح و به آن پرداخته شد.

آرش فرج زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز در این خصوص اظهار داشت: کاربری پیش بینی شده در این منطقه 6 طبقه است و حدود 11 تا 13 پلاک تحت تاثیر ریزش کوه قرار دارند. تمام خانه های ساخته شده در این منطقه دارای اسناد ماده 147 است و واگذاری آن نیز بر اساس رای کمیسیون ماده 5 بوده که در محدوده قانونی شهر است.

وی با اعلام اینکه در حادثه ریزش کوه دو پلاک تخریب شده، بیان کرد: واگذاری این دو پلاک در حدود 15 سال گذشته و بر اساس ضوابط پروانه ساختمانی بوده که اسناد از طریق منابع طبیعی و راه و شهرسازی صادر شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز با اظهار اینکه متاسفانه با وجود آنکه نزدیک به 3 هزار و 400 تن مخروط ریزی برای محکم کردن نقطه ضعف کوه استفاده شده و همچنان این نگرانی به دلیل لغزش کوه وجود دارد، گفت: این بحران حل نشده و باید قبل از شروع بارندگی، تکلیف حدود پنج  هزار متر مربع از حاشیه درگیری با این موضوع مشخص شود.

فرج زاده با ابراز تاسف بیان کرد: این بحران حل نشده اما وضعیت در روزهای آتی بهتر خواهد شد لذا باید چاره ای تا پیش از شروع فصل بارندگی اندیشیده شود.

وی افزود: با توجه به اینکه قانون وظایفی را برای دستگاه های مختلف در زمان بروز بحران مشخص کرده است اما تنها شهرداری پای کار است و حضور دیگر مسئولان تنها در حد خسته نباشید گویی است!

شهردار شیراز با اشاره به اینکه پروانه ساخت این دو پلاک در ادوار گذشته از طریق از مراجع قانونی (ماده 147) صادر شده است، بیان کرد: طرح تفصیلی اجازه ساخت داده و شهرداری نیز در سنوات گذشته ملزم به صدور پروانه ساختمانی بوده است.

حیدر اسکندرپور گفت: این حادثه می تواند هشداری مبنی بر این باشد که اسنادی از طریق مسیرهای غیرطبیعی صادر شده و نهایتا شهرداری و مراجع دیگر ملزم به صدور پروانه می شوند و ممکن است مشکلاتی را در آینده ایجاد کند.

وی با گلایه از اینکه عده ای در چند روز اول حادثه ریزش کوه دنبال مقصر بودند نه حل بحران، سوال خود مبنی بر اینکه چرا دستگاه های دیگری که برایشان در مدیریت بحران مسئولیت مشخص شده است حضور نداشتند را مطرح کرد.

شهردار شیراز افزود: در گام اول توانسته ایم تثبیت نسبی ایجاد کنیم اما باید دستگاه های متولی هر چه سریعتر اعلام آمادگی کنند تا بتوانیم برای حل این بحران تا پیش از آغاز فصل بارندگی قدم هایی برداریم.

اسکندرپور با اعلام اینکه اداره بحران شهرداری شیراز که طی دو سال قبل ایجاد شده یک سازمان متناسب با وقوع بحران در کلان شهر شیراز نیست، بیان کرد: باید یک سازمان متناسب با شهر شیراز جهت رسیدگی به وضعیت بحرانی شهر تشکیل شود نه یک اداره کوچک با چند پرسنل.

به گزارش شیرازه، رییس شورای شهر شیراز خواست که دستگاه های اجرایی برای حل معضل بحران ریزش کوه در بلوار جمهوری مشارکت جدی داشته باشند.

دستورکار واگذاری 339 مترمربع عرصه با کاربری فرهنگی مذهبی جهت ساخت مسجد امام حسین (ع) در منطقه هفت توسط کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک مطرح شد و نهایتا در صحن علنی شورا به تصویب رسید.

گفتنی است که مالکیت این عرصه با شهرداری است و طبق مصوبه شورا، این مسجد جایگزین مسجد قبلی خواهد شد.


ایران از نظر تولیدات علمی در منطقه رتبه اول را دارد
رئیس منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC شامگاه دوشنبه (یکم مرداد ماه) در جلسه علنی شورای شهر شیراز از برگزاری نشست بین المللی دبیران آیسسکو از 33 کشور جهان اسلام در شهریور ماه به میزبانی شیراز خبر داد و با بیان اینکه ایران از نظر تولیدات علمی در منطقه رتبه اول را دارد، گفت: ISC تنها سازمان بین‌المللی علوم و فناوری در منطقه و ایران است که در شیراز واقع شده و خدمات را به کل کشور ارئه می‌دهد.

محمد جواد دهقانی استقرار این مرکز در استان فارس را فرصتی دانست تا کریدوری برای حضور نمایندگان کشورهای اسلامی و منطقه در شهر شیراز باشد و اظهار داشت: این مجموعه، سومین پایگاه استنادی در سطح دنیا است که در سال گذشته توانسته 35 تفاهم نامه مختلف در سطح کشور و کشورهای منطقه منعقد کند.

به گزارش شیرازه، فعالیتهای این مرکز مشتمل بر مجموعه ‌ای از کتاب، مقاله و استانداردهای مختلف مورد نیاز دانشگاه ها است که به عنوان معتبرترین مجموعه علمی، خدماتی را به کشور و منطقه ارائه می دهد.

رئیس شورای شهر شیراز نیز با اظهار اینکه شیراز می تواند نقش مهم و تاثیرگزاری را در منطقه خاورمیانه و آسیا ایفا کند، اعلام کرد: شورای شهر در راستای خدمت به علم و تولید علم همراه و همدل با این مراکز است.


نظرات بینندگان