کد خبر: ۱۲۳۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷

کشت حدود هزار هکتار دانه روغنی کنجد در مُهر

کشت کنجد از نیمه خرداد ماه شروع شده است و تا پایان تیر ماه ادامه دارد، محصول تولیدی نیز در مهر ماه برداشت خواهد شد.
به گزارش شیرازه، محمد محمودی رییس اداره تولیدات گیاهی و دامی مدیریت جهاد کشاورزی مهر گفت: کشت کنجد در شهرستان مهر آغاز شد. محمودی با بیان این مطلب افزود: آماده سازی اراضی کشاورزی برای کشت کنجد بلافاصله پس از برداشت محصول توسط برخی از کشاورزان انجام گرفته است و نیمی از کشاورزان در سطح ۵۰۰ هکتار نیز بدون عملیات خاک ورزی در بقایای کشت گندم اقدام به کشت کرده و می کنند.

محمودی با بیان اینکه کنجد جز دانه های روغنی به حساب میرود در شهرستان مهر تقریبا بصورت محصول سالم و گاهی به صورت ارگانیک به تولید می رسد افزود: در سال جاری پیش بینی می شود حدود ۱۰۰۰ هکتار کنجد در شهرستان مهر کشت شود که محصول تولیدی در داخل شهرستان های استان فارس، استان های بوشهر، قم، یزد، کرمان، اصفهان و … بصورت محصولات فراوری شده مثل ارده، روغن کنجد، حلوا شکری، حلوا ارده، مصرف در نانوایی ها وشیرینی پزی ها و … مصرف شده و کاربرد دارد.

وی افزود: ارقام غالب کشت شده در شهرستان مهر شامل داراب ۱۴، دشتستان، صفی آباد و ارقام محلی می باشد و با توجه به مصرف کم بذر و همچنین کشت در بقایای گیاهی هزینه کاشت و داشت کمی دارد و عمده هزینه تولید این محصول مربوط به مرحله برداشت است که نیاز می باشد مراکز تحقیقات بر روی ارقام با قابلیت هم زمان رسی و یا ماشین های برداشت همکاری لازم را داشته باشند. محمودی در پایان افزود: نیاز است کشاورزان برای تولید این محصول از کود های زیر پا استفاده نمایند تا کشت بعد از کنجد در صورت ایش نبودن اراضی دچار خسارت نشود.

اختصاص ۲۰ هکتار از اراضی به کشت گیاهان دارویی

برای کشت گیاه آلوئه ورا به ازای هر هکتار ۲ و نیم میلیون تومان و مابقی گیاهان دارویی هشتصد هزار تومان یارانه کشت به زارعین پرداخت می شود.

در پزشکی کهن، داروها از گیاهان بدست می آمدند. در تولد رستم موبد پزشک، به دستور سیمرغ مرهمی از کوبیدن گیاهی مخصوص و آمیختن آن با شیر و خشک کردن آن در سایه، ساخته و بر زخم عمل رودابه می گذارد.در کنار طب سوزنی که در چین اختراع شد، مهم ترین قسمت طب سنتی چین علم داروهای گیاهی بوده است.

پزشکان ایرانی از صد ها گیاه و رستنی درمان بخش آگاه بودند و آنها را مقدس می شمردند.

به گفته معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در سایت ایسنا سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور ۱۵۰ هزار هکتار است که در برنامه اقتصاد مقاومتی باید سطح زیر کشت گیاهان دارویی به ۲۸۴ هزار هکتار برسد.

غلامحسین مظاهری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر در این زمینه گفت: در شهرستان مهر ۲۰ هکتار از اراضی به زیر کشت گیاهان دارویی می رود که از این میزان ۱۸ هکتار آلوئه ورا و ۲ هکتار آویشن باغی و مرزنجوش است. وی با بیان این مطلب گفت: با توجه به ترویج صورت گرفته توسط مدیریت جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در حال افزایش می باشد.

مظاهری افزود: برای کشت گیاه آلوئه ورا به ازای هر هکتار ۲ و نیم میلیون تومان و مابقی گیاهان دارویی هشتصد هزار تومان یارانه کشت به زارعین پرداخت می شود. وی در ادامه گفت: برای ایجاد سایبان خصوصا در کشت آلوئه ورا نیز تسهیلات با سود کم پرداخت می شود که با توجه به گرما و خشکی هوا در شهرستان مهر ایجاد سایبان های توری برای کیفیت بهتر محصول الزامی است.

وی تصریح کرد: برای صادر محصول نیز در حال حاضر مشوق های صادرات در نظر گرفته شده است و برای خرید محصولات کشاورزان چه به صورت برگ و چه به صورت پاجوش مشکلی وجود ندارد. وی در پایان گفت: یک کارخانه صنایع تبدیلی آلوئه ورا در لامرد در حال حاضرمشغول به فعالیت می باشد و مجوز احداث یک کارخانه در گله دار برای تولید محصولات فراوری آلوئه ورا نیز صادر شده است.

برچسب ها: مهر ، دانه روغنی ، فارس
نظرات بینندگان