کد خبر: ۱۲۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
استاندار فارس:

شناخت دلایل کاهش میل جوانان به ازدواج آسیب شناسی جامعه شناسانه لازم دارد

تبادار گفت: با ازدواج برای طرفین تقید حاصل می‌شود و به موجب این مهم، آسیب‌ها و هنجارهای اجتماعی کاهش خواهد یافت.
به گزارش شیرازه، چهارمین جلسه ساماندهی امور جوانان در استاندار فارس با موضوعات محوری سندملی سلامت جوانان و اعلام آماری پیرامون کاهش تعداد ازدواج ثبت شده در استان فارس برگزار شد.

استاندار فارس در این نشست ابراز داشت: در ابعاد اجتماعی و دینی تشویق به امر ازدواج به ویژه در کلام نافذ پیامبر اکرم(ص) زیاد به چشم می‌خورد.از طرفی با ازدواج برای طرفین تقید حاصل می‌شود و به موجب این مهم، آسیب‌ها و هنجارهای اجتماعی کاهش خواهد یافت بنابراین جا دارد  از همه کسانی که تلاش می‌کنند این امر مبارک در جامعه گسترده شود، تشکر کنیم.

اسماعیل تبادار با تاکید بر اینکه نگاه‌ها در امر ازدواج باید به رفع آسیب‌های اجتماعی باشد یاداور شد: شاید نبود شغل و بیکاری هم یکی از دلایل ازدواج دیر هنگام باشد اما باید در این محافل رودربایستی را کنار بگذاریم و بپذیریم که مخاطراتی مانند پدیده ازدواج از سبز و سفید وخاکستری و قرمز زمینه بی مسئولیتی جوانان را مهیا کرده، البته قصد رفع مسئولیت از خودمان ونادیده گرفتن مشکلاتی که باعث کاهش میل جوانان به ازدواج شده را ندارم اما فارغ ازهمه مشکلاتی که وجود دارد این مسایل هم مزید بر علت شده است.

تبادار ادامه داد: من جامعه شناس نیستم اما آسیب شناسی این موضوع خیلی سخت نیست.  اگر یک جامعه‌شناس با مشخص کردن یک جامعه آماری دلیل ازدواج نکردن جوانان و یا دلیل طلاق آن‌ها را جویا شود، به دلایل متفاوتی خواهد رسید که توجه به آن‌ها می‌تواند در برون رفت از وضعیت فعلی راهگشا باشد.

زمینه تسهیل ازدواج جوانان باید در خلوت مهیا شود و کرامت افراد حفظ شود

وی تصریح کرد: برخی از ما تصور می‌کنیم که در تمام مسائل عالم به تمام معنا هستیم و کسی جز ما رهنمود و کلامش نافذ نیست، درصورتی که اگر خود جوانان آگاه به دین و مقید به ازدواج و تحکیم خانواده در این خصوص راهکار بدهند و در صحنه حضور داشته باشند، بسیار اثرگذارتر از ما خواهند بود. باید به کارگروهی متشکل از جوانان ماموریت داده شود که با همکاری تشکل‌های مردمی به تشویق در امر ازدواج و پایداری زندگی بپردازند.

تبادار در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح بر اینکه نباید امور خیر امر ازدواج را با صدای بلند تبلیغ کرد، اضافه کرد: جشن های دسته جمعی ازدواج جوانان نیازمند بهترین کار نیست.کمک‌ها برای ازدواج نباید آشکار باشد.چه اشکالی دارد که نهادهای متولی در نهان به ازدواج جوانان کمک کنند؟ زمینه تسهیل بعضی مباحث حوزه‌ی جوانان نظیر ازدواج باید در خلوت مهیا شود و کرامت افراد حفظ شود وگرنه اولین مشکل بعد از ازدواج را خودمان ایجاد کردیم که به هم سرکوفت بزنند که با طلب کمک دیگران زندگی تشکیل دادند.

کم توجهی در این مسایل بی توجهی به حفظ کرامت مردم است.


وی همچنین بیان کرد: آمارهای ارائه شده در خصوص ازدواج در این جلسه و سیر نزولی آن در فارس بسیار نگران کننده بود. البته اعلام نشد که به ازای چند ازدواج در استان یک طلاق هم ثبت می‌شود این آمار هم خیلی قابل تامل است.

باید سرچشمه‌های بروز مشکلات در این حوزه را فارغ از اینکه چه دستگاهی چه کارهایی انجام می‌دهد پیدا کرد و هدفمان هم‌افزایی برای رفع آسیب اجتماعی باشد.

استاندار با بیان اینکه انتقادات زیادی در خصوص ثبت نام وام ازدواج به ما رسیده، گفت: عذابی که زوجین در بدو ازوداجشان متحمل می‌شوند از هر چیزی بدتر است. حداقل در این کارهای جزئی به انها فشار روحی وارد نکنیم روند ثبت نام را تسهیل کنیم. امروز خیلی از جوانان برای شروع زندگی شان به این سی میلیون تومان نیاز جدی دارند.

تبادار اظهار کرد: اگر جوان ما احساس کند که صاحب دارد و مسئولان به فکر تسهیلات امور وی هستند، به آینده امیدوارتر خواهند شد.

اگر احساس کنیم بعد ازاین جلسات فردای جوانان بهتر از امروز آنان خواهد بود یعنی خروجی مفید داشتیم وگرنه وقت و هزینه و عمرمان هدر رفته است.

وی همچنین به اجرای سند ملی سلامت جوانان اشاره و در این باره نیز گفت: بهتر است یک الزام برای اجرای این سند به عنوان تکلیف موضوعی ایجاد شود.اما آیا این سند الزام تکلیفی است یا ارشادی؟اگر ارشادی است، تحقق و عملیاتی شدن آن خیلی سخت‌تر می شود باید نقش هر دستگاه در این سند مشخص باشد تا بتوان در هرجلسه آن را ارزیابی کرد.

استاندار فارس با تاکید بر هم‌افزایی و یکپارچه‌سازی سند ملی سلامت جوانان عنوان کرد: دستگاه‌ها در چارچوب مسائل تکلیفی کار خود را انجام و گزارشاتی را در راستای اجرای این سند به دبیر ستاد امور جوانان ارسال کنند.

وی تصریح کرد: جلسات و کارگروه ها زیاد شده و من دنبال بازخورد آن هستم. اگر احساس کنیم بعد ازاین جلسات فردای جوانان بهتر از امروز آنان خواهد بود یعنی خروجی مفید داشتیم وگرنه همه شما که از دستگاه‌های مختلف کار خود را رها کرده و دور این میز جمع شده اید وفت و عمرتان وهزینه ای که دستگاه تان برای حضور شما صرف کرده بی حاصل هدر رفته است اول از خودم شروع می‌کنم خودم هم مبرا نیستم امروز همه باید فکر کنیم حاصل کار ما در این جلسه و جلسات مشابه چه بود و چه تاثیری بر رفع مشکلات جوانان داشت؟

تبادار همچنین در این جلسه از نحوه ارائه نمودار ترسیم شده ازدواج طی سال‌های 89 تا 96 در استان انتقاد کرد و گفت: در نمودار علاوه بر رقم‌ها اشکال هم با مخاطب حرف می‌زنند اشکال این نمودارهایی که امروز نشان دادید اصلا با اعداد اعلام شده متناسب نبود و از اساس این نمودارها مشکل داشت که لازم است اصلاح شود.
نظرات بینندگان