کد خبر: ۱۲۳۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷

چرا تغییر تیم اقتصادی دولت ضروری است؟

اقتصاد کشور سالهاست که به خاطر فقدان سازوکار شفافیت و عدم گردش آزاد اطلاعات و همچنین نگاه دگمانه و خودمحور دولت ها بدون در نظر گرفتن نقطه نظرات کارشناسان دچار مشکلاتی عدیده ای در عرصه خرد و کلان شده است.
چرا تغییر تیم اقتصادی دولت ضروری است؟
شیرازه؛ شرایط امروز اقتصادی کشور ضرورت اصلاح ساختار بیمار اقتصاد را بیش از گذشته دوچندان کرده است. نظام جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه ی گذشته نشان داده که در عرصه های مختلف با رویکرد و همت جهادی مردم و مسئولان توانسته موانع و مشکلات را پشت سر گذارد و به اهداف عالیه برسد.

اقتصاد کشور سالهاست که به خاطر فقدان سازوکار شفافیت و عدم گردش آزاد اطلاعات و همچنین نگاه دگمانه و خودمحور دولت ها بدون در نظر گرفتن نقطه نظرات دانشگاه و کارشناسان دچار مشکلاتی عدیده ای در عرصه خرد و کلان شده است که چنانچه بخواهیم به اختصار نیز به مواردی از آن اشاره کنیم "مثنوی هفتاد من" می شود اما به چند مسئله کلان که طی ماه های گذشته به شدت دامن گیر مردم شده اشاره می کنیم. 

نوسانات شدید بازار و وعده های امروز و فردای دولتمردان برای کنترل قیمت ها و نظارت بر بازار حکایت از آن دارد که تیم اقتصادی دولت عملا نتوانسته است بر بحران اقتصادی پیش آمده به دلیل جنگ روانی، سوء مدیریت ها و فاصله گرفتن از بخش خصوصی به دلیل تامین نظرات عده ای محدود فائق آید.

جهش یکباره رشد نقدینگی از 574هزارمیلیارد تومان در سال92 به بیش از 1700 هزار میلیارد تومان تا امروز بدون در نظر گرفتن راهبردی مشخص در هدایت مناسب به سمت تولید و اشتغال اثرات خود را در بسیاری از جنبه‌های اقتصادی مانند تورم و رکود به جا گذاشته است. کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز نیز از جمله سیاست های غلط اقتصادی دولتی است که با شعار افزایش ارزش اعتبار ریال ایرانی و فراهم کردم جذب سرمایه گذار خارجی برای اشتغال پایدار و کم کردن هزینه ها حاصل شد.

رصد و بررسی وضع نابسامان اقتصادی موجود تنها یک پیام را به مردم، نمایندگان مجلس و صاحب نظران اقتصادی مخابره می کند و آن هم بی کفایتی تیم اقتصادی دولت است. لذا ضروری است رئیس جمهور که اذعان می‌کند تدبیر و امید را سرمشق برنامه های خود قرار داده با تغییر حلقه اول تیم اقتصادی دولت باردیگر بارقه امید را به آینده اقصادی کشور برگردانند.

نظرات بینندگان