کد خبر: ۱۲۳۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷

افتخار شهر ملی با بهره‌گیری از منبت آباده/ فعالیت 200 هنرمند

منبت آباده از آن هنرهایی است که ویژگی و منحصر به فردی خاصی دارد تا جایی که به عنوان شاخص معرفی یک شهر قابلیت دارد.
به گزارش شیرازه، وقتی یکی از کالاهای تولیدی صنایع دستی را خریداری می‌کنم، گویی بخشی از احساس این هنرمند را به خانه برده‌ام. انگار که گوشه طاقچه هر بار که نگاهش می‌کنم با من حرف می‌زند. تمام دارایی من دلخوشی به این هنرهای بومی است که در گوشه و کنار خانه آنها را چیدمان کرده‌ام. دوستم دیروز می‌گفت خانه‌ات شبیه یک نمایشگاه خصوصی دنج شده است.

از منبت‌کاری تا مطرح کردن آباده

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به موفقیت آباده در گرفتن نام شهر ملی کشور به خبرنگار فارس می‌گوید: این افتخار با ارائه پرونده منبت آباده به شورای راهبردی صنایع دستی کشور در تهران کسب شد.

مصیب امیری ادامه می‌دهد: در پی جهانی شدن محور ساسانی، اکنون یک فرصت کشوری برای صنایع دستی استان ایجاد شده است که باید به بهترین شکل در گردشگری و ترویج هنرهای سنتی بومی فارس مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اضافه می‌کند: انتخاب آباده به عنوان شهر ملی منبت کشور، با پیگیری‌هایی که مسوولان این اداره کل و شهرستان آباده داشتند، محقق شد.

 

منبتی با نشان جغرافیایی ملی و بین‌المللی

امیری با اعلام تعلق گرفتن نخستین گواهی نشان جغرافیایی در سطح کشور به منبت آباده در سال 93 اظهار می‌کند: به این ترتیب این هنر صنایع دستی توانست به عنوان نخستین صنایع دستی دارای این نشان، مطرح شود.

وی ادامه می‌دهد: پس از آن نیز با ارسال پرونده این منبت منحصر به فرد به سازمان WIPO ، نشان جغرافیایی بین‌المللی نیز به منبت آباده تعلق گرفت.

این مقام مسوول با تاکید بر پیگیری‌های بعدی در این زمینه بیان می‌کند: پس از آن از سال 95 تا کنون دفاعیه ثبت ناملموس آن به تهران ارائه و گواهی آن اخذ شد که آباده را نامزد شهر ملی منبت می‌کرد.

وی اضافه می‌کند: به دلیل قوی بودن منبت آباده از میان این صنایع دستی، خاتم شیراز و گبه فیروزآباد، تصمیم به پیگیری منبت آباده برای کسب نشان شهر ملی گرفته و پرونده آن به شورای راهبردی صنایع دستی کشور ارائه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس ضمن ابراز خرسندی از موفقیت پایانی این پیگیری‌ها می‌گوید: در نهایت  30 تیرماه 97 و با ارایه دفاعیه نهایی، آباده افتخار عنوان شهر ملی منبت در کشور را از آن خود کرد.

انتخاب شهرها و روستاهای ملی

مسوول میراث فرهنگی آباده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر انتخاب منبت آباده به عنوان نشان ملی یک شهر اظهار می‌کند: در دومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی که در 11 تیرماه امسال در تهران برگزار شد، فارس پیشنهاد خود را مبنی بر ثبت شهر آباده به عنوان شهر ملی منبت در کنار سایر توانمندی‌های شهرستان‌ها ارائه کرد.

داوود جعفرپور می‌افزاید: در نهایت با توجه به فعالیت 200 هزار نفر از هنرمندان فارس در این رشته، آباده به عنوان مرکزی توانا برای تولید این صنایع دستی در کشور شناخته شد.

وی معتقد است: کسب این عنوان قطعا در شناخت بیشتر و بهتر منبت این شهرستان فارس و در صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی و ... در منطقه و استان موثر است.

گزارش از مریم شمالیان

منبع: فارس

متنت

برچسب ها: اباده ، افتخار ملی ، منبت
نظرات بینندگان