کد خبر: ۱۲۳۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور:

نگاه ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نباید دهه فجری باشد

لطفی قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور گفت: همه باید همدل و صمیمی با هر تفكری باشیم و آن کسی که نظام و انقلاب را قبول دارد باید برای صیانت از آن احساس تکلیف کند.
به گزارش شیرازه، نصرت‌الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی كشور امروز، ۳ مردادماه در نشست شورای راهبردی و سیاستگذاری ستاد برگزاری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در استانداری فارس برگزار شد، به بیان کلیات روند کار و پاسخ به سئوالاتی که در استان‌ها معمولاً برای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی مطرح می‌شود، پرداخت.
وی افزود: نخستین بحثی كه مطرح شود، بحث فاصله زمانی تا ایام دهه فجر و بهمن‌ماه است زیرا نگاه ما به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به‌هیچ عنوان نگاه سنواتی دهه فجر نیست و نخواهد بود.

نگاه ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نباید دهه فجری باشد
لطفی با بیان اینكه ما در طول سال ایام‌الله داریم اما شیوه برگزاری چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و ستادهای آن‌ متفاوت از مابقی است، گفت: پس نگاه ما در ستادها نباید دهه فجری باشد، گرچه بخشی از فعالیت‌ها در ادامه منتج به دهه فجر خواهد بود.
قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی كشور، چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را یک آزمون و امتحان الهی برای همه مدیران نظام در تمام رده‌ها و نهایتاً ملت ایران برشمرد و ابراز امیدواری كرد كه خروجی این آزمون به جا آوردن عملی شكر الهی باشد.

ستاد چهلمین سالگرد انقلاب را به عنوان یك سنگر دفاع مقدس ببینیم
وی با تأكید بر اینكه ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را باید مانند یك ضرورت و به عنوان یك سنگر دفاع مقدس ببینیم، گفت: یک جنگ تمام عیار و رویارویی با نظام سلطه که در برابر نظام اسلامی قرار گرفته است، ما در حال انجام داریم و در راستای دفاع از نظامی که نه یک فرد معمولی بلكه شخصیتی چون امام با همه آشنایی با فقه و فقهات و امامی که درآخرین لحظات پایانی عمرش هم با نماز بود، می‌فرماید حفظ نظام جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است و از نماز هم واجب‌تر است، باید پای كار باشیم و لازم است كه ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را با این نگاه ببینیم نه به عنوان یك كار تشریفاتی، جشن و جشنواره‌ای و این نكته‌ای كه تمام فعالان حاضر در سنگر دفاع مقدس باید بدان توجه كنند.

سه سؤالی كه درباره چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی مطرح می‌شود
لطفی با بیان اینكه معمولاً سه سئوال چرا، چه كسانی و با چه شیوه‌ای در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی مطرح می‌شود، گفت: همه می‌پرسند چرا برگزاری چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اهمیت دارد و مدیریت این مراسم و فعالان این عرصه چه كسانی هستند و چگونه این سالگرد را برگزار می‌كنند.

مقطع كنونی، حساس‌ترین مقطع تاریخ بشری است
وی به پاسخ این سئوالات مطرح شده پرداخت و افزود: در بحث اول، به سه دلیل شاخص می‌توان اشاره کرد؛ نخست مقطعی که در آن قرار گرفته‌ایم است و قطعاً می‌توان اثبات کرد در یک برنامه تفسیری و حساس‌ترین مقطع تاریخ بشری و نه منطقه و تاریخ انقلاب، قرار داریم.
لطفی ادامه داد: امروز دشمنان ما حتی كودكان ۵ ساله ما را با یك گوشی تلفن همراه مورد هدف قرار می‌دهند و تمركز جوانان را به ایجاد شبهه‌ها و تخطئه‌كردن باورهای اعتقادی آنان به هم می‌ریزند؛ در گذشته چنین امكاناتی نبود اما اكنون فضای مجازی چه‌ها كه نمی‌كند لذا در این مقطع شرایط خاصی برای سالگرد انقلاب اسلامی قائل هستیم.

اهمیت تشخیص توطئه‌های معاندین
قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی كشور به دلیل دوم اشاره كرد و گفت:‌ تشخیص توطئه معاندترین معاند نظام آمریکای جهانخوار یكی از موارد مهمی است كه باید به آن توجه داشته باشیم؛ زیرا آنان توطئه‌های خود را علیه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از دو سه سال قبل آغاز كرده‌اند و به خودشان وعده داده‌اند که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را نخواهیم دید اما ما مانند دفاع مقدس اثبات می‌کنیم كه پای این انقلاب هستیم و با قوت چهلمین سالگرد آن را برگزار خواهیم کرد لذا باید نسبت به سال‌های قبل فراگیرتر باشد زیرا کینه دشمن فراگیرتر است.

انتقاد از كاركردهای جناحی و متهم كردن همگان به فساد
وی، سومین دلیل را وضعیت اجتماع و مشكلات اقتصادی، بیكاری و غیره دانست كه همه این عوامل دست به دست هم داده و اجمالاً كاهش اعتماد اجتماعی به نظام را منجر شده‌اند و سپس ادامه داد: متأسفانه کارکردهای جناحی را در کشور باب کردیم با هر تفكری، برای اینکه رقیب را از میدان به در کنیم و همه را متهم به فساد می‌کنیم و می‌گوییم همه دستشان آلوده است و در این فضا دشمن سوءاستفاده می‌کند و هر دفعه چیزی را بهانه می‌کنند تا توطئه‌ای را بر علیه این نظام طرح‌ریزی كند.

لطفی به فتنه دی‌ماه سال گذشته اشاره كرد و گفت: دشمن در توطئه‌های خود با سیاه‌نمایی و زیر سئوال بردن باورهای مردم و اركان نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه سعی بر آن داشت تا این نظام را از پا درآورد و ما در چنین وضعیتی می‌خواهیم بصیرت‌افزایی داشته باشیم.

وی با تأكید بر اینكه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در اسلام نیز به مفهوم تكامل است، گفت:‌ نكته دوم گفتیم چه كسانی عهده‌دار این رسالت هستند؛ همه اركان نظام باید ید واحده باشند و متحد، همدل و صمیمی و با یک هم‌افزایی بتوانیم در این آزمون الهی ادای دینی داشته باشیم لذا از ابتدا ساختار را این‌گونه تعریف كردیم.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی كشور اظهار كرد: آبان سال قبل اولین جلسه را بنا به دلایلی در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری تشكیل دادیم و اعضای مجلس خبرگان و مسئولان هر سه قوه و وزرا و معاونان قوا و مقام‌های لشكری و شخصیت‌های محوری در این جلسه حضور داشتند و در آنجا اعلام كردیم كه همه باید همدل و صمیمی با هر تفكری باشیم و آن کسی که نظام و انقلاب را قبول دارد باید برای صیانت از آن احساس تکلیف کند و همه پذیرفتند که همدل شویم.

تمام اركان نظام هم قسم شدند تا با همدلی در چهلمین سالگرد انقلاب حضور یابند
وی با یادآوری اینكه نشست دوم با عنوان شورای عالی سیاستگذاری در بهمن‌ماه سال گذشته تشكیل شد، گفت: در این نشست نیز همین نگاه بود و همه آن عزیزان در این نشست حضور پیدا كردند و حتی همایشی هم در مشهد مقدس برگزار كردیم و در آن شخصیت‌های حوزوی و دولت حضور داشتند و در آنجا همه هم قسم شدم تا صادقانه و با همدلی در این عرصه حضور پیدا کنیم و ذیل این نگاه بحث استان‌ها شهرستان‌ها بود که چه کسی این پرچم را به دست گرفته و همه حول آن محور دور هم جمع شوند.

لطفی با اشاره به بیانات امام جمعه شیراز مبنی بر مردمی بودن برنامه‌های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی گفت: این یكی از نكاتی است كه با همه ملاحظات كه هم جایگاه‌ها و هم مردمی بودن لحاظ شود، باید رعایت شود و در نهایت جمع‌بندی شد ما در مراکز استان‌ها و حتی شهرستان‌ها، محور را نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها قرار دادیم و از آنان خواهش كردیم که عهده‌دار این رسالت شوند و از قوانین موجود هم الگو گرفتیم مانند قوانین شورای فرهنگ عمومی، ستاد امر به معروف و جایگاه دیگری نرفتیم و حتی استانداران و مسئولان دیگر هم می‌توانند در این جلسات شركت كنند و شأن جایگاه آنان هم رعایت می‌شود.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی كشور با یادآوری اینكه استانداران و شخصیت‌های حقیقی دیگر هم عضو این ستاد هستند و البته به صلاحیت و مقتضیات محل شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به این ستاد اضافه می‌شود، گفت: جلساتی هم با وزارت کشور و صدا و سیما و آموزش و پرورش و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و غیره برگزار کردیم که برخی از آن‌ها دو سال است که کار خود را شروع کرده‌اند لذا همدلی کمک شایانی روی این مسئله خواهد داشت.

محدودیتی برای تعداد اعضای ستاد چهلمین سالگرد انقلاب در استان‌ها وجود ندارد
وی بر این نكته تأكید كرد كه محدودیتی برای تعداد اعضای ستاد وجود ندارد و گفت: آنچه كه برای جایگاه‌ها و كمیته‌ها ابلاغ كردیم، وحی منزل نیست و می‌تواند اعضای این ستاد و جایگاه‌های آن اضافه شود و تنها عملكرد جامع و فراجناحی عمل كردن آن مطرح است.

هدف ستاد چهلمین سالگرد انقلاب، فراهم كردن زمینه نشاط و شور مضاعف برای ادامه حركت است
لطفی به سئوال كه چگونه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را پاس بداریم، پاسخ داد و گفت: هدف این است که زمینه نشاط و شور مضاعف را برای ادامه بالندگی این حرکت نظام اسلامی در نظر گرفته باشیم و این مسئله خروجی و کارکرد این ستاد بزرگداشت باشد.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی كشور، تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی، ارائه کارنامه چهل ساله نظام اسلامی برآمده از انقلاب اسلامی از جمله نحوه برگزار كردن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی دانست و گفت: باید وجه تمایزی میان انقلاب اسلامی و نظام اسلامی قائل باشیم زیرا همان‌طور كه مقام معظم رهبری فرمودند، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی و نهایتاً تمدن اسلامی است كه محقق می‌شود و ممکن است در نظام جمهوری اسلامی نكاتی مطرح شده و شبهه‌ای مطرح باشد اما به دستاوردهای انقلاب اسلامی هیچ خدشه‌ای نمی‌توان وارد كرد.

وی گفت: در ذیل تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و ارائه کارنامه چهل ساله انقلاب اسلامی به عنوان یک نیاز ضروری احصا و پاسخ به شبهات مطرح در جامعه، قرار دارد البته منظور هم پاسخ به شبهات ذهن جوانان است و هم القائات دشمن.

كارنامه،‌ دستاورد و پاسخ به شبهات دارای ویژگی‌های مستدل، منطقی و باورپذیر باشند
لطفی با تأكید بر اینكه باید كارنامه،‌ دستاورد و پاسخ به شبهات ما دارای سه ویژگی، مستدل، منطقی و باورپذیر باشند تا مخاطبان ما آن را بپذیرند، گفت:‌ این فعالیتی که می‌خواهیم انجام دهیم در قالب یک هفته و ۱۰ روز نبینیم بلكه در طول سال باید به آن بپردازیم لذا گفتیم از فجر ۹۶ تا فجر ۹۷ را به عنوان چهلمین سالگرد تعریف می‌کنیم و این بخشی از کار است که در تبیین و ارائه کارکردها باید داشته باشیم.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی كشور همچنین استفاده از ابزار هنر برای ماندگاری و تأثیرگذاری بیشتر در این عرصه را مورد تأكید قرار دارد تا بتوانیم دین خود را به انقلاب اسلامی ادا كنیم.

وی ادامه داد: لازمه این کلیات دو باور است که باید آن را داشته باشیم و اگر رخ دهد موفق خواهیم بود؛ نخست اینکه لازمه ورود به این عرصه را در این شرایط كه خاص است، باور كنیم و آن را تشریفاتی نبینیم و برنامه‌های خود را مردمی برگزار كنیم.

بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب از دو منظر تبیینی و آیینی مطرح است
لطفی با تصریح اینكه بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از دو منظر تبیینی و آیینی مطرح می‌شود، گفت: تبیینی همین بیان دستاوردها و برپایی جلسات است و در بخش آیینی شروع كار در دهه فجر است و آنجا فقط مردم می‌آیند به صحنه و وقتی خوب تبیین كردیم مردم می‌آیند شكرانه و جشن را برگزار خواهند كرد و منتج به برگزاری یك راهپیمایی شورآفرین در ۲۲ بهمن و بیعت مجدد با نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد: وجه تبیین مربوط به مدیرانی است که عدد و رقم دست آن‌هاست لذا باید ضرورت این بزرگداشت را باور کنیم یعنی اول باید خودمان باور کنیم و بعد در زیر مجموعه خود این باور را ایجاد كنیم كه برای دستاوردها و تبیین آن كاملاً دستمان پر است.

سیاه نمایی‌ها به انقلاب اسلامی وارد نیست
وی به آرم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی كه در انتهای این مراسم نیز رونمایی شد، اشاره كرد و گفت: در این آرم گفته‌ایم افتخار به گذشته امید به آینده لذا باید بنا به دلایل عدیده، باورمان شود که چهل سال عمر انقلاب اسلامی، مایه افتخار است و دستمان پر است و این سیاه نمایی‌ها وارد نیست و می‌توانیم به جامعه اثبات كنیم كه چهل سال ما افتخارآمیز است و ان‌شاءالله كه تبدیل به امید به آینده شود و اگر چنین شود زمینه حضور بیشتر مردم در عرصه‌های مختلف دفاع از انقلاب اسلامی فراهم خواهد شد.
ایکنا
نظرات بینندگان