کد خبر: ۱۲۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷

صدرا دومین شهر خلاق کتاب در کشور

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با اشاره به معرفی شهر صدرا به عنوان دومین شهر خلاق کتاب در کشور، گفت: باید به پتانسیل‌های فرهنگی شیراز توجه ویژه کنیم تا بتوانیم با محوریت این ظرفیت‌های بین‌المللی، برنامه‌های اقتصادی و گردشگری مناسبی را بنا کنیم.
به گزارش شیرازه، رييس کميسيون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شيراز با بیان اینکه بررسی وضعیت سینما بهمن (مترو) در دستور کار کميسيون فرهنگی و اجتماعی قرار گرفت، گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون پس از شنیدن مشکلات این سینما و مطالب مالک خصوصی آن، بر لزوم حل مشکلات وی تاکید کردند.

لیلا دودمان گفت: باتوجه به اینکه این مکان از بعد فرهنگی مورد توجه شهروندان شيرازی است، در صورتی که تخریب شود بازخوردی منفی برای شورا و شهرداری در پی خواهد داشت.

وی افزود: باتوجه به اینکه شهرداری شيراز در صدد احیای محور تاريخی مجموعه‌ی زنديه و خيابان قدیم زند است، به همین منظور باید در زمینه تملک و احيای این سینما گام بردارد.

دودمان همچنین از بررسی مصوبه شورای شهر شيراز درخصوص پایتخت کتاب ایران در این کمیسیون خبر داد و ارائه برنامه‌های ضعیف و مقطعی، عدم پشتیبانی ارگان‌های ذیربط از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین نبود تبلیغات مناسب را از دلایل عدم موفقیت شیراز در کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در جشنواره سال گذشته بر شمرد.

دودمان با اشاره به معرفی شهر صدرا به عنوان دومین شهر خلاق کتاب در کشور گفت: در سال 96 عنوان پایتخت کتاب ایران به کاشان تفویض شد و امیدواريم شهر شیراز با دارا بودن پیشینه غنی فرهنگی، از کسب این عنوان بی بهره نماند.

وی افزود: با توجه به اینکه کسب این عنوان، یک برند فرهنگی در کشور محسوب می‌شود، شهرهای ایران تلاش زیادی برای رسیدن به این جایگاه می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: باید به پتانسیل‌های فرهنگی شیراز توجه ویژه کنیم تا بتوانیم با محوریت این ظرفیت‌های بین‌المللی، برنامه‌های اقتصادی و گردشگری مناسبی را بنا کنیم.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز بیان کرد: در راستای عرضه و توزیع فراگير و شايسته کتاب، زیرساخت‌های لازم فراهم نشده است به گونه‌ای که مراکز متعدد پژوهشی و علمی و فرهنگی تولید کتاب، مرکزی برای توزیع ندارند و تا زمانی که این امر محقق نشود نباید توقع داشته باشیم مردم از انتشار توليدات آن‌ها و کتاب‌های گوناگون اطلاع داشته باشند.
 
دودمان با اشاره به لزوم برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی درمناسبت‌های ملی و مذهبی در سال‌های گذشته گفت: این امر، بستر مناسبی برای شناسایی و معرفی کتاب به مردم به ويژه کودکان و نوجوانان بود که متاسفانه در سال‌های اخير کم‌رنگ‌تر شده است.

وی از عرضه کتاب های نامرغوب در نمایشگاه‌ها ابراز نارضایتی کرد و گفت: با توجه به توسعه فضای مجازی، ایجاد جذابیت برای کتاب و کتابخوانی بايد در اولویت قراردارد.

دودمان گفت: در راستای بستر سازی برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران، برگزاری فستیوال بین المللی با عنوان کتاب حافظ در شیراز، انعقاد تفاهم‌نامه شهرداری با نهاد کتابخانه‌ها در زمینه ارائه کتاب‌های مرتبط با هر یک از بخش‌های شهرداری، ارائه کتاب در مکا‌های مدرن و لوکس در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها، تقدیر و تجلیل از نویسندگان شیرازی از پیشنهادات مطرح شده در این کمیسیون بود.

وی خواستار ارائه برنامه‌های مدون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر پایتخت کتاب ایران شد و گفت: با این اقدام، هماهنگی بین نهادهای متولی فرهنگ، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به نحوه‌ی بهتری صورت می‌گیرد و اين دبيرخانه می‌تواند در راستای فرهنگ‌سازی برنامه‌های مدون و قابل اجرايی ارائه دهد.
نظرات بینندگان