کد خبر: ۱۲۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
در جلسه شورای کشاورزی استان مطرح شد؛

تاکید بر لزوم تغییر الگوی کشت/ استفاده از ظرفیت تعاونی روستایی برای خرید محصولات کشاورزی/ کمبود تولید بذر در استان فارس

استاندار فارس گفت: در سال‌های گذشته نظام عرضه و تقاضا بود اما اکنون هر چیزی را به خرید تضمینی ختم می‌‌کنیم بنابراین تعاونی‌ها باید حلقه واسط تشکیل دهند و در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

تاکید بر لزوم تغییر الگوی کشت/ استفاده از ظرفیت تعاونی روستایی برای خرید محصولات کشاورزی/ کمبود تولید بذر در استان فارسبه گزارش شیرازه، تصویب سند توسعه شیلات فارس، تشکیل کمیته بررسی مشکلات کم‌آبی سد درودزن، تدوین سند راهبردی و مشترک آب صنعت، کشاورزی، شرب، برگزاری جلسات کمیته کارشناسی برای عدالت در توزیع و تخصیص آب و حقابه، مشکلات مربوط به تامین بذر محصولات زراعی از جمله مباحثی بود که در جلسه شورای کشاورزی استان مطرح شد.

استاندار فارس در این جلسه گفت: تغییر الگوی کشت و توسعه و ترویج کاشت گیاهان کم آب بر و سازگار با اقلیم فارس از مهمترین اقداماتی است که باید در برنامه ریزی های شورای کشاورزی استان مدنظر قرار گیرد.

اسماعیل تبادار با بیان اینکه ستون فقرات کشاورزی بذر است که در کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی بسیار تاثیرگذار است، عنوان کرد: استانی که در کشاورزی از سال‌های دور ید طولایی دارد باید در تولید بذر صاحب مقام باشد اما براساس گزارش‌ها از 460 هزار تن بذر مورد نیاز استان فارس تنها 50 هزار تن در استان تولید می‌شود و برای تامین مابقی نیازمان به استان‌های دیگر وابسته هستیم.

وی با بیان اینکه در همه محصولات مثل گندم، جو، پنبه و غیره کمبود بذر داریم، افزود: یکی از زیرساخت‌های اصلی در نگاه به بذر تحقیقات است و باید بر اساس امکانات موجود و تولیدات کشاورزی به تولید بذر هم توجه داشته باشیم و از توان تحقیقاتی و علمی موجود در استان برای بهبود تولید بذر بهره بگیریم.

تبادار با تاکید بر اینکه موضوعات مطرح شده در شورای کشاورزی باید با توجه به مدیریت بحران آب بررسی شود، افزود: در حوزه کشاورزی استان باید نگاه را به این سمت ببریم که نمی توانیم محصولات پر آب بر بکاریم و از سوی دیگر معاش اقتصادی وابسته به کشاورزی نیز باید در استان حفظ شود لذا در این شرایط باید به دنبال جایگزینی محصولات کم آب بر باشیم.

وی تاکید کرد: باید تغییر نگرش در نوع کشت و سازگاری محصولات با کم آبی به عنوان یک سیاست در دستور کار شورای کشاورزی استان باشد.

استاندار فارس با اشاره به کاهش ذخایر آبی در استان گفت: آنقدر از ذخیره های آبی برداشت کرده ایم که اگر تا سال ها بارندگی داشته باشیم جبران نخواهد شد لذا در این شرایط مدیریت منابع آب را باید در دستور کار قرار گیرد.

تبادار تغییر الگوی کشت و توسعه و ترویج کاشت گیاهان کم آب بر و سازگار با اقلیم فارس را از مهمترین اقداماتی دانست که باید در برنامه ریزی های شورای کشاورزی استان مدنظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: باید برای کشاورزان منطقه کامفیروز و دیگر مناطق برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای کشت جایگزین داشته باشیم و در این زمینه برای کشاورزان فرهنگ‌سازی و متقاعدسازی صورت گیرد.

استاندار فارس با بیان اینکه مشکل کم‌آبی سد درودزن را با تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی در معاونت فنی استانداری نمی‌توان حل کرد، گفت: باید تمام معاونت‌های اقتصادی، فنی، عمرانی و دیگر مجموعه‌ها برای رفع این مشکل دست به دست هم دهند.

وی با بیان اینکه وضع کشاورزی منطقه بد است اما در بخش‌هایی از استان کشت برنج بیشتر از سال گذشته است، گفت: آبیاری نوین و کشت گلخانه‌ای باید در استان فارس نهادینه شود.

استاندار فارس با بیان اینکه تعاونی های روستایی ظرفیتی مناسب برای تحقق برنامه ها در عرصه کشاورزی استان محسوب می شوند، اظهار کرد: باید از این تعاونی ها به عنوان سرمایه های دورنی استان بهره بیشتری بگیریم.

تبادار با بیان اینکه از هر مشکلی سخن گفته می‌شود بلافاصله نگاه‌ها به سمت ساده‌ترین راه یعنی خرید تضمینی محصولات می‌رود اما به نظر من باید از ظرفیت تعاونی‌های استان بهره گرفت، گفت: در سال‌های گذشته نظام عرضه و تقاضا بود اما الان هر چیزی را به خرید تضمینی ختم می‌‌کنیم بنابراین تعاونی‌ها باید حلقه واسط تشکیل دهند و در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

کمبود تولید بذر در استان فارس

حسین پژمان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال 96 224 هزار هکتار گندم آبی و 65 هزار هکتار گندم دیم در استان فارس کشت شده است، اظهار داشت: در چشم‌انداز 5 ساله سطح زیر کشت گندم آبی به 225 هزار هکتار و گندم دیم به 150 هزار هکتار افزایش می‌یابد.

پژمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مصرف بذر در هر هکتار گندم آبی 300 کیلو و در هر هکتار گندم دیم 200 کیلو است که هدف ما این است که مصرف بذر گندم آبی را به 220 کیلو و گندم دیم را به 150 کیلو کاهش دهیم،

وی افزود: در کشت دیم تابع اقلیم هستیم و کاهش عملکرد ما به دلیل کاهش بارندگی بوده است بنابراین برای افزایش تولیدات دیم باید به سمت بذوری برویم که مقاوم به خشکسالی هستند و یا اینکه بذر دیم را در شرایط آبی کشت کنیم.

پژمان با بیان اینکه تنوع در ارقام و افزایش 5 رقم جدید گندم در استان فارس، افزایش سطح زیر کشت به 260 هزار هکتار کاهش میزان بذور مصرفی، کاهش ضایعات به میزان 3 درصد از جمله راهبردهای ما برای افزایش تولید گندم آبی است، افزود: تنوع در ارقام دیم، افزایش سطح زیر کشت از 115 به 150 هزار هکتار، کاهش میزان بذور مصرفی نیز از راهبردهای جهاد کشاورزی برای افزایش تولید گندم دیم است.

وی با بیان اینکه در استان فارس واحد تحقیقات دیم وجود ندارد، گفت: سال 96 حدود 300 تن بذر اصلاح شده در استان فارس تولید و به استان‌های دیگر ارسال شده و واردات بذر گندم اصلاح شده دیم نیز 1600 تن بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه سال گذشته برای کشت گلرنگ در 15 هزار هکتار از اراضی 450 تن بذر نیاز داشتیم، افزود: 2 هزار تن بذر جو تامین شده است اما نیاز ما 3500 تن است که باید مابه‌التفاوت این نیاز از طریق استان‌های دیگر تامین شود.

راه‌اندازی واحد تحقیقات دیم در فارس در صورت تامین نیرو

ابراهیم زارع، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، نیز در این جلسه اظهار داشت: از حدود 20 سال پیش واحد تحقیقات دیم در فارس تعطیل شده است اما با این وجود تاکنون مشکلی در این زمینه نداشتیم اما با توجه به تغییر اقلیم و افزایش سطح زیر کشت محصولات دیم در استان فارس نیاز به این مرکز احساس می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی واحد تحقیقات دیم کمبود نیرو داریم با رایزنی‌هایی که انجام شده است در صورت تامین نیرو این مرکز در استان فارس راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: یکی از دلایل کمبود بذر دیم در فارس این است پتانسیل عملکرد ارقام دیم از ارقام آبی کمتر است و پیمانکاران تمایلی برای تولید این نوع بذر ندارند بنابراین لازم است که یارانه تولید بذر دیم افزایش یابد تا پیمانکاران به سمت تولید این نوع بذر ترغیب و تشویق شوند.

زارع خاطرنشان کرد: در استان فارس کمباین برداشت بذر وجود ندارد و ما برای برداشت بذور کشت شده مجبور به اجاره کمباین از نقاط دیگر کشور هستیم.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان