کد خبر: ۱۲۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
مدیرکل انتقال خون استان فارس خبر داد:

کاهش ذخیره گروه خونی AB منفی/ نیمی از اهداکنندگان خون در فارس اهداکننده مستمر هستند

ترابی گفت: ذخائر گروه خونی AB منفی در استان بسیار پایین است و از همشهریان درخواست داریم برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

به گزارش شیرازه، مدیرکل انتقال خون استان فارس در کنفرانس خبری به مناسبت ۹ مرداد روز ملی اهدای خون و سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران، گفت: 50 درصد از اهداکنندگان خون در استان فارس اهداکنندگان مستمر هستند که یکی از هدف‌گذاری‌ها بالا بردن این درصد به بیش از 60 درصد است که اگر تحقق یابد، می‌توان با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به حفظ ذخائر خونی در هرموقع از سال امیدوار بود.

دکتر مسعود ترابی اظهار کرد: پایگاه انتقال خون استان فارس به عنوان یک مرکز جامع و به لحاظ وسعت، خدمات و فعالیت بعد از استان تهران دومین رتبه در اهدای خون در کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل انتقال خون استان فارس از گروه خونی AB منفی به عنوان نادرترین گروه خونی در بین مردم یاد کرد و گفت: ذخائر این گروه خونی در استان بسیار پایین است و از همشهریان درخواست داریم برای اهدای خون به این پایگاه مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه استان فارس به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور شناخته شده است و استان‌های همجوار جهت دریافت خدمات درمانی شیراز مراجعه میکنند، ادامه داد: بیشتر خدمات درمانی بیماران در بیمارستان‌ها انجام می‌شود و مراکز درمانی نیازمند به فرآورده‌های خونی هستند.

ترابی با اشاره عمل‌هایی که روزانه در سطح استان در مراکز درمانی انجام می‌شود، اظهار داشت: برای عمل پیوند کبد حدود ۳۰ واحد فرآورده‌های خونی، برای کلیه ۱۵ واحد و برای عمل قلب بطور متوسط میانگین ۱۲ واحد خون نیازمند هستیم و پایگاه انتقال خون فارس رسالت بزرگی را در این زمینه بعهده دارد.

به گفته رئیس انتقال خون فارس، فارس متاسفانه بدلیل آمار تصادفات جاده‌ای و داشتن بیماران تالاسمی دارای مصرف بسیار بالای فرآورده‌های خونی در کشور است.

ترابی با بیان اینکه ذخایر خونی در فارس بیش از ۵ روز می‌باشد و این ذخایر شناور است، تصریح کرد: حداکثر زمان حفظ خون در بهترین شرایط و براساس استاندارد‌های جهانی ۳۰ تا ۴۰ روز است.

وی با اشاره به اینکه مراکز خون‌گیری آماده پذیرش اهداء کنندگان خون در سراسر فارس است، گفت: نیمی از اهداکنندگان خون در فارس اهداکننده مستمر هستند. هر فرد در هر بار اهداء خون می‌تواند یک دهم حجم خون خود را اهداء کند که این عدد بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلی‌لیتر است.

ترابی اظهار کرد: تمام افراد رده‌ی سنی ۱۸ تا 60 سال با حداقل وزن 55کیلوگرم امکان اهداء خون را دارند. البته تمهیداتی اندیشیده شده تا با رعایت شروطی حداکثر سن اهدا کننده به 65 سال افزایش یابد.

وی اعلام کرد: در ۴ ماهه نخست امسال بالغ بر ۷۴ هزار مراجعه کننده برای اهدای خون داشتیم که از این تعداد بیش از ۵۲ هزار نفر آن‌ها موفق به اهدای خون شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 4صدم درصدی بوده‌ایم.

رئیس انتقال خون استان فارس کم بودن مشارکت بانوان استان در اهدای خون را یکی از چالش‌های پیش رو عنوان کرد و افزود: در سال گذشته سهم مشارکت بانوان در اهدای خون ۳.۵ دهم درصد بوده است که با تمهیدات اندیشیده شده این میزان امسال به ۳.۸ دهم درصد رسیده است.

ترابی یکی از علل مشارکت کم بانوان در اهدای خون را فقر آهن عنوان و اظهار کرد: برای افزایش مشارکت بانوان با هلال‌احمر و شهرداری در زمینه فرهنگ‌سازی و ترویج اهدای خون همکاری داشته‌ایم.

وی از احداث سومین پایگاه انتقال خون در شهرک استقلال شیراز خبر داد و گفت: برای ساخت این پایگاه هنوز بصورت رسمی میزان اعتبار آن اعلام نشده است.

ترابی با اشاره به اینکه مراکزخون گیری آماده مشارکت مردم برای این کار خداپسندانه هستند، اظهارداشت: انتقال خون فارس به صورت روزانه نیازمند اهدای خون است که بتواند از آن‌ها پلاکت، پلاسما و دیگر فرآورده‌های خونی را فراهم کند.

مدیر کل انتقال خون فارس گفت: مراکز خون گیری مرحوم دکتر حق شناس واقع در میدان نمازی و مرکز خون گیری قوامی از ساعت هشت صبح تا ۲۰ شب آماده خون گیری است.


نظرات بینندگان