کد خبر: ۱۲۴۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
گفتگو با یک جوان‌ اهداکننده خون به مناسبت روز ملی اهدای خون:

اهدای خون زکات سلامتی و معامله‌ای دو سر سود است/ راه‌اندازی کمپین اهدای خون گروهی در روز میلاد امام رضا(ع)

حامی می‌گوید: خون دادن زکات سلامتی و به نوعی شکرگزاری است؛ اهدای خون معامله‌ای دو سر سود است و علاوه بر خون‌گیرنده، خون‌دهنده نیز از فواید بسیاری بهره می‌برد.
اهدای خون زکات سلامتی و معامله‌ای دو سر سود است/ راه‌اندازی کمپین اهدای خون گروهی در روز میلاد امام رضا(ع)

به گزارش شیرازه، استان فارس را می‌توان سرزمین مهربانی و ماه‌سپهر نیکوکاری نامید چراکه نوع‌دوستی مردمان آن زبانزد خاص و عام است و به گواه آمار پس از پیش‌تازی استان فارس در عرصه‌های خیرین سلامت و پرداخت زکات این بار اهدای خون جلوه دیگری از مهربانی و نوع‌دوستی استان فارسی‌ها را به نمایش گذاشته است به گونه‌ای که بعد از استان تهران دومین رتبه در اهدای خون در کشور را به خود اختصاص داده است.

امروز در کنار نام‌ نیک‌اندیش بزرگی چون دکتر شیخ‌الاسلامی که رکورددار گینس و ماه تابان آسمان اهدای خون می‌باشند، هستند جوانانی که چون ستارگانی پرنور عزمشان را برای کمک به همنوعان خود آن هم از جنس ایثار خون جزم کرده‌اند.

سعید حامی، دانشجوی سال ششم رشته پزشکی و یکی از اهداکنندگان مستمر خون است که علیرغم سن کم تا کنون بیش از 15کیسه خون اهدا کرده و به عبارتی در نجات جان بیش از 45 انسان نقش‌آفرین بوده است.

وی در گفتگو با خبرنگار شیرازه، از اشتیاق و علاقه فراوانش به اهدای خون خود برای نیازمندان اینگونه می‌گوید که برای رسیدن به سن قانونی اهدای خون روزشماری می‌کرده به گونه‌ای که در 17 سالگی و سه روز قبل از روز تولدش به پایگاه انتقال خون مراجعه می‌کند اما مسئول پذیرش از او می‌خواهد سه روز دیگر که به سن قانونی می‌رسد مراجعه نماید.

حامی که اولین بار بلافاصله پس از کنکور سراسری موفق به خون‌دهی می‌شود، از حس خوب اولین خون‌دهی اش اینگونه می‌گوید: اولین بار فواید اهدای خون برای خون‌دهنده را نمی‌دانستم و صرفا بخاطر حس نوع‌دوستی این کار را انجام دادم و از آن زمان تاکنون هر سه ماه یکبار برای خون‌دهی به پایگاه انتقال خون مراجعه کرده‌ام و قصد دارم به طور مستمر خون خود را نثار بیماران نیازمند کنم.

وی که اعتقاد دارد خون دادن زکات سلامتی و به نوعی شکرگزاری است، می‌گوید: اهدای خون معامله‌ای دو سر سود است چه بسا فواید بسیاری که نصیب خون‌دهنده می‌شود و از آن طرف هم جان یک بیمار نیازمند نجات می‌یابد.

این جوان شاداب راز شادی، آرامش و رضایت درونی را در کمک به دیگران می‌داند و معتقد است دین‌داری یعنی نشاندن لبخند به لب دیگران و کمک به دیگران به روح وی جلا می‌بخشد.

حامی با بیان اینکه تمام اعضای خانواده‌ام نیز ترغیب به خون‌دهی شدند و همه اهداکننده خون هستیم، گفت: دوستانم را نیز نسبت به اهدای خون ترغیب و تشویق می‌کنم چراکه اهدای خون نه تنها ضرری ندارد بلکه علاوه بر اجر معنوی، در درازمدت برای افزایش سلامتی خون‌دهنده فواید بسیاری دارد.

این دانشجوی فعال رشته پزشکی که راه‌اندازی کمپین‌هایی برای کمک به کودکان سرطانی بیمارستان امیر و تامین داروهای سرطانی بیماران نیازمند را در کارنامه فعالیت‌های خویش دارد، هفته قبل نیز کمپین اهدای خون گروهی تشکیل داده است.

حامی درخصوص انگیزه‌اش از راه‌اندازی کمپین اهدای خون گروهی گفت: از مسئولین و پرسنل انتقال خون شنیدم که بانوان از اهدای خون استقبال زیادی نمی‌کنند و بسیاری از افراد به نوعی از اهدای خون می‌ترسند با خودم فکر کردم که اهدای خون دسته‌جمعی می‌تواند استرس اولین خون‌دهی را کم کند و کسی که یک‌بار خون دهد احتمال اینکه خون‌دهنده مستمر شود افزایش می‌یابد بنابراین فراخوان زدیم که همزمان با روز میلاد امام رضا(ع) شادی خود را با کمک به همنوعان ابراز کنیم و در این فراخوان تعداد زیادی از دانشجویان مشارکت کردند که بیش از 15نفر آنان خون اولی بودند.

اهدای خون برای بانوان نه تنها ضرر ندارد بلکه فواید بسیاری دارد

سارا قاسمی نیز که دانشجوی سال ششم رشته پزشکی است درخصوص اولین تجربه خون‌دهی در روز میلاد امام رضا(ع) اینگونه می‌گوید که همیشه دوست داشتم که خون بدهم و با دیدن فراخوان اهدای خون به صورت گروهی در یک روز میلاد امام رضا(ع)، انگیزه‌ام برای رفتن به پایگاه انتقال خون بیشتر شد چراکه انجام کارهای گروهی انرژی مضاعفی به انسان می‌دهد و به عبارتی قوت قلب پیدا کردم.

وی ضمن بیان اینکه بلافاصله پس از خون‌دهی کمی سرگیجه داشتم اما کمی بعد هیچگونه مشکلی نداشتم، گفت: احساس خوشحالی می‌کردم وقتی فکر می‌کردم با اهدای خون من جان سه بیمار نجات می‌یابد.

این دانشجوی رشته پزشکی گفت: تصور اشتباهی وجود دارد که اهدای خون برای خانم‌ها ضرر دارد درصورتی که اگر کسی شرایط جسمی لازم را داشته باشد نه تنها خون‌دهی برای وی ضرر ندارد بلکه فواید بسیاری نیز دارد.

قاسمی با اشاره به ضرورت وجود فرآورده‌های خونی حین انجام اعمال جراحی گفت: شاهد بودم که یک بار عمل جراحی بیماری اورژانسی بخاطر در دسترس نبودن فرآورده خونی به تعویق افتاد.

وی با اشاره به نیاز بیماران تالاسمی به فرآورده‌های خونی گفت: در بیمارستان مشکلات بیماران نیازمند به خون را که می‌دیدم و همیشه نسبت به آن‌ها احساس مسئولیت می‌کردم و تصمیم گرفته‌ام به صورت مستمر اهدای خون داشته باشم تا بلکه کمی از آلام بیماران کاسته شود.

بنابر این گزارش با اهدای خون مستمر در بازه‌های زمانی استاندارد می‌توانید علاوه بر به دست آوردن سلامتی از ابتلا به بیماری هایی چون سرطان کبد و پانکراس ایمن بمانید. همچنین اهدای خون در بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش وزن بسیار موثر است.

شما نیز اگر قصد اهدای خون را دارید، می‌توانید به وبگاه WWW.nobatdehi.ibto.ir مراجعه و نسبت به دریافت نوبت اینترنتی اهدای خون اقدام کنید. روز اهدای خون بهتر است با خود خوراکی‌های شیرین و نیز یک همراه داشته باشید، لباس آزاد و راحت بپوشید، از خوردن هر نوع قرص و دارو چند روز مانده به اهدای خون پرهیز کنید و پس از اتمام خونگیری خوراک مغذی حاوی پروتئین مصرف کنید.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان