کد خبر: ۱۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۵ - ۱۴ تير ۱۳۹۰

در استان فارس گوشی برای شنیدن نیست

وقتی یك كارگر كه بیكار می‌شود، نباید من به عنوان نماینده ولی فقیه، شب‌ها راحت بخوابم! چرا باید كارگران كارخانه مخابراتی راه دور خودسوزی كنند؟ چرا زن‌ها از شوهرانشان طلاق بگیرند به خاطر اینكه شوهرشان در این كارخانه بیكار شده است؟ اینها مسائلی نیست كه نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم

همه چیز در یك چشم به هم زدن اتفاق افتاد، وقتی تقاضای گفت‌وگو با آیت‌الله «اسدالله ایمانی» نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز كردیم، به همه چیز فكر می‌كردیم جز اینكه ساعتی بعد بگویند آماده مصاحبه باشید!
 
تقریباً همه آمارها و مشكلات و چالش‌های استان را لیست كردیم اما عمده مطالبی كه آماده شد، پیرامون انتقاد و گلایه از عملكرد ایشان در موضوعات مختلف بود.
 
تا شروع مصاحبه هنوز در تردید بودیم كه گلایه‌ها را مطرح كنیم یا نه؟ هنوز تصمیم نگرفته بودیم كه خود را روبروی آیت‌الله ایمانی دیدیم؛ با ذكر مختصری از پیشینه علمی و مبارزاتی و مدیریتی آیت‌الله ایمانی و اعتقادی كه چند سال پیش به ویژه در بدو ورودش به فارس به وفاق و همگرایی همه نیروها در استان داشت،از او گلایه كردیم كه چرا بر خلاف پیشینه و اعتقادش عمل كرده است؟ به او گفتیم چرا بحث جذب حداكثری و دفع حداقلی به ضرورت را هیچ‌گاه به صورت جدی دنبال نكرد؟ چرا اگر انتقادی به مشی فكری احمدزاده استاندار وقت فارس داشت تا زمانی كه یكی نهادها آن را بیان نكرد، ایشان در قامت مدیر معنوی استان به بیان آن نپرداخت و اساساً چرا او در جایگاه پدر معنوی همه نیروهای استان را به یك چشم ندید؟
 
از آیت‌الله ایمانی همچنین سئوال كردیم چرا به استقبال افتتاح قطاری رفت كه بعدها خود از منتقدین اصلی آن شد؟ چرا باید نماینده ولی فقیه در مراسم افتتاح پروژه‌ای صنعتی شركت كند كه مردم استان فارس هنوز یك دستگاه از این محصول كه عنوان با مسمای پارس را یدك می‌كشد، ندیده‌اند؟
 
حضور در كنار ایشان این جرات را به ما داد تا بگوئیم چرا فارس با این همه وسعت و بیشترین تعداد نماینده در بین استان‌ها، هیچ نماینده‌ای در هیأت رئیسه مجلس ندارد؟ و چرا به رغم حضور چندین نماینده فارس در كمسیون تلفیق، اما سهم آن از بودجه بسیار اندك است؟ و ده‌ها سئوال و انتقاد دیگر كه گاهی در حین طرح‌ برخی از آنها ناخواسته تند می‌شدیم، او هم با صبر و متانت گوش داد تا همراه و هم‌كلام با ما بسیاری از كاستی‌ها را بپذیرد.
 
سعه صدر و رفتار با وقار این استاد حوزه علمیه در مقابل سیل انتقادات و گلایه‌های ما درسی گران بها برای بسیاری از مدیران بود كه با یك انتقاد از كوره در می‌روند و آسمان و زمین را به هم می‌بافند. شاید از یك روحانی در قامت استاد حوزه و معلم قرآن انتظاری هم جز این نمی‌رفت.
 
آیت‌الله «اسدالله ایمانی» نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، در پاسخ به برخی از گلایه‌های مردم نسبت به وضعیت مدیریت این استان گفت: درد ما این است كه استان فارس بیشترین حمایت را از آقای احمدی‌نژاد كرد اما حالا این استان بیشترین مشكلات را در كشور دارد.
 
امام جمعه شیراز بیان كرد: فارس 14 هزار و 600 شهید را به نظام تقدیم كرده است اما دولت‌های امروز و گذشته در شأن این استان كار نكرده‌اند.
 
نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با اشاره به برخی از معضلات مدیریتی در بخش كشاورزی این استان بیان كرد: استان فارس از كوتولگی برخی مدیران رنج می‌برد و این معضل فارس است كه هم مشكل را می‌فهمد و هم برای بیان آن، نجابت دارد.
 
وی با بیان اینكه مدیریت استان فارس 6 ماه است رها شده اظهار كرد: از 6 ماه قبل كه به استاندار قبلی اعلام كردند باید به تهران برود، وضعیت مدیریت استان رها شده و این نابسامانی هنوز هم ادامه دارد و خدا می‌داند كی درست شود؟
 
امام جمعه شیراز با انتقاد از وضعیت اداره استان فارس به شكل سرپرستی در سطوح مختلف ابراز كرد: همه نقاط فارس مشابه هم نیست؛ در یك منطقه خشكسالی و هوای خشك داریم و همزمان در نقطه دیگری برف و باران و  سرما حاكم است بنابراین فارس را نمی‌توان بدون برنامه و ثبات مدیریت اداره كرد.
 
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا درباره عملكرد برخی از مدیران استان كه شائبه رفتار حزبی و گروهی در مورد آنان  وجود دارد، افزود: وقتی استاندار سابق در مورد یكی از آقایان كه شائبه حزب گرایی و باندبازی در كارش بود، می‌خواست اقدام كند، بنده هیچ دخالتی نكردم؛ فقط گفتم چون برادر 3 شهید است، باید برخی مسائل در مورد ایشان رعایت شود.
 
ایمانی در پاسخ به انتقادی دیگری در مورد كنار گذاشتن بسیاری از مدیران پیشین و توانمند استان فارس به بهانه اصلاح طلبی گفت: جریان فتنه 88 خیلی از مسائل را با هم قاطی كرده و به فضایی آرام برای گفت‌وگو نیاز داریم اما متأسفانه از خرداد 88 تاكنون هر روز درگیر فضای ملتهب سیاسی بودیم و در استان فارس هم وضع از همه جا سیاسی‌تر بود.
 
امام جمعه سابق بوشهر افزود: سال 81  زمانی كه در بوشهر بودم به آقای «اسماعیل تبادار» استاندار اصلاحات در بوشهر گفتم مردم خودشان سیاسی هستند، مدیران وظیفه ندارند مسائل سیاسی را توسعه دهند بلكه باید كار كنند، آقای تبادار هم گوش داد، بعد هم آقای افراشته استاندار اصولگرای بوشهر به همین توصیه عمل كرد و بوشهر شد كارگاه عمرانی.
 
وی اضافه كرد: دو استاندار اصلاحات و اصولگرایان در بوشهر با عمل به این توصیه دو الگوی موفق از مدیریت و كار ارائه كردند، حالا نمی‌دانم چرا هرچه در جلسات عمومی و خصوصی داد می‌زنیم، در استان فارس گوشی برای شنیدن نیست. 
 
نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری ادامه داد: به آقای «بهبهانی» كه گزینه استانداری فارس است، پیغام دادم كه این استان به اندازه كافی سیاسی هست، به مدیر عمرانی نیاز داریم كه فضای استان را عوض كند. بینی و بین‌الله باید فضای استان به فضای كار و تلاش عمرانی و اقتصادی تغییر پیدا كند.
 
وی اظهار كرد: جذب حداكثری را در چارچوب ولایت قبول داریم و سیاست من از روز اول حضورم در این سمت، مطالبات مردم و مواضع رهبری بوده است.
 
ایمانی اشتغال، مسكن و مسائل مالی را مهمترین مشكلات استان فارس دانست و اظهار كرد: فارس 20 و چند سال تولیدكننده اول گندم بود و غذای كشور را تأمین می‌كرد اما دولت در خشكسالی چه خدمتی به استان فارس كرد؟ فارس برای دولت و نظام هزینه می‌‌كند اما در برابر آن هیچ امتیازاتی نمی‌گیرد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه كرد: به عنوان یك شهروند فارسی در برابر آماری كه برخی مدیران اعلام می‌كنند اما نمونه بارز آن را در جامعه نمی‌بینیم، اعتراض دارم. بارها در نماز جمعه خطاب به مدیران استان اعلام كردم یك نفر سرمایه‌گذار خارجی كه شما از آن نام می‌‌برید و سرمایه‌گذاری مولد هم داشته باشد، به من نشان دهید، اما تاكنون هیچ خبری نشده فقط در رسانه‌ها آمار مسئولان را می‌بینیم.
 
ایمانی با بیان اینكه برای من به عنوان یك شهروند فارسی قابل قبول نیست كه وضعیت صادرات استان فارس روز به روز بدتر از گذشته شود، ادامه داد: درد من عقب‌ماندگی استان است و برای آن هم داد و فریاد می‌زنم اما اینكه از من بخواهید مسئولی را در فارس تغییر دهم، از گذشته هم اعلام كردم كه در عزل و نصب مدیران هیچ دخالتی نمی‌كنم.
 
امام جمعه شیراز افزود: برخی آقایان ایراد می‌گیرند كه تورم و مشكلات بانكی و كم آبی وجود دارد اما همزمان با فارس استان‌هایی مثل خراسان، آذربایجان، سمنان، ارومیه و هرمزگان هم برای صنعتی شدن اقدام كردند؛ مگر سمنان آب دارد؟ مگر در دیگر نقاط كشور تورم نیست؟ مگر سمنان، دانشگاه شیراز دارد؟ مگر در ارومیه چندین نفر از دانشمندان برجسته دنیا كار و زندگی می‌كنند؟
 
وی با بیان اینكه احساس می‌كنم استان فارس مظلوم واقع شده است، خاطرنشان  كرد: شاید باور نكنید اما بسیاری از شب‌ها 2 تا 3 ساعت فكر می‌كنم كه چرا استان با این همه امكانات و ظرفیت باید این گونه عقب مانده باشد؟ برخی مواقع در منزل با من حرف می‌زنند اما حواس من در پی مشكلات استان است و متوجه حرف اهل منزل نمی‌شوم.
 
استاد حوزه علمیه شیراز ادامه داد: دغدغه فكری استان به من اجازه نمی‌دهد كه به مسائل شخصی و خانوادگی خود فكر كنم.
 
نماینده ولی فقیه در استان فارس در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا در مورد ضعف عملكرد نمایندگان این استان در خانه ملت گفت: به نظرم نمایندگان استان همگی افراد خوب و دارای فضائلی هستند اما یك سری كارها كه باید در شأن فارس صورت می‌گرفت، هنوز اتفاق نیفتاده است.
 
وی اضافه كرد: نمایندگان باید مسائل مهم استان را دنبال كنند. قبل از پیروزی انقلاب وقتی مراكز هواشناسی وضعیت 40 سال آینده آب و هوای فارس را پیش بینی كردند، كه 20 سال آن خشكسالی و 10 سال متوسط بوده و 5 سال آن تر سالی پیش بینی شد؛ باید همان موقع مسئولان باید برای بن بست كشاورزی فارس فكری كرده و جایگزینی را به جای كشاورزی پیدا می‌كردند.
 
عضو خبرگان رهبری با طرح این پرسش كه چرا استان فارس با همه پتانسیل‌ها و امكانات عقب‌مانده است؟ فقدان برنامه‌ریزی را مهمترین چالش این استان دانست و گفت: نمایندگان دیگر استان‌ها كار می‌كنند و لابی می‌زنند كه اعتبارات یك استان 67 درصد رشد می‌كند اما اعتبارات استان فارس فقط یك درصد. نمی‌توانم بگویم آقایان در استان فارس خواب هستند اما نسبت به موضوع كم تفاوت هستند و احساس درد نمی‌كنند.
 
وی ابراز كرد: وقتی یك كارگر كه بیكار می‌شود، نباید من به عنوان نماینده ولی فقیه، شب‌ها راحت بخوابم! چرا باید كارگران كارخانه مخابراتی راه دور خودسوزی كنند؟ چرا زن‌ها از شوهرانشان طلاق بگیرند به خاطر اینكه شوهرشان در این كارخانه بیكار شده است؟ اینها مسائلی نیست كه نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.
 
امام جمعه شیراز با بیان اینكه همه مسائل را خصوصی به آقایان تذكر داده‌ام، افزود: 7 فروردین آقایان را آوردم كه استان فارس عقب افتاده است، در سال جهاد اقتصادی برای توسعه استان گام بزنید، قدم بردارید، برنامه ریزی و تلاش كنید! اما بین آنها كه شنیدند و شما كه نشنیدید هیچ تفاوتی نیست.
 
ایمانی افزود: در مورد همین موضوع خودروسازی فارس كه شما مطرح كردید، واقع مطلب این است كه من بر اساس صفای نفس و اعتمادی كه به آقایان و  رئیس جمهور و دیگران داشتم و گفتند كه 14 خودرو در حال تولید است،  گفتیم الحمدلله كه فارس هم جز خودروسازان شد، اما بعد فهمیدم آقایان از تهران خودرو آورده‌اند و حالا می‌گویند اقایان اختلاف دارند، شاید شهریور و مهرماه تازه خط مونتاژ آن راه‌اندازی شود.
 
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس درباره آخرین وضعیت عملكرد این شورا نیز به خبرنگار ایسنا گفت: مدت‌هاست آقایان ما را به جلسه شورای فرهنگ عمومی دعوت نكردند و از عید تا آلان این شورا تعطیل است.
 
وی با بیان اینكه درباره مسائل فرهنگی استان خون دل می‌خورم،  ابراز كرد: هفته گذشته خواستم شورا تشكیل جلسه دهد، گفتند اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم سرپرستی شده است.
 
ایمانی در پاسخ به سئوالی در مورد برخی اختلاف نظرها درباره رواج ایران‌گرایی در مقابل اسلامگرایی گفت: والله همه این مسائل در مورد اختلافات ایرانیت و اسلامیت كار دشمن است،  ما ایرانی هستیم و نمی‌توانیم از گذشته خود فاصله بگیریم كما اینكه اسلام، ایران را ایران كرد اما اینكه فقط بر ایران‌گرایی تأكید كنیم فاصله ما با جهان اسلام زیاد می‌شود.
 
وی افزود: ما مسلمان ایرانی هستیم به این معنا كه یك پیوند با جهان اسلام داریم كه در آن كشورهای اسلامی حضور دارند و یك پیوند با درون جغرافیایی خودمان داریم كه در این پیوند كرد وترك و لر و عرب و فارس جای دارد.
 
نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان كرد: در مورد فارس و شیراز هم قبلا در شورای شهر گفتم كه سومین حرم اهلبیت هیچ منافاتی با پایتخت فرهنگی ایران ندارد.
 
امام جمعه شیراز در پاسخ به برخی از انتقادات در مورد حضورش در مراسم بهره‌برداری از راه آهن شیراز ـ اصفهان كه پس از 2 سال و چندماه همچنان ناتمام باقی مانده است، گفت: اگر سوار قطار شدم، كه به عنوان خدمتی برای استان فارس باشد، نمی‌دانستم تكمیل 7 كیلومتر باقی مانده از مسیر آن 2 سال طول می‌كشد و هنوز هم سرعت در برخی نقاط طول مسیر كمتر از 30 كیلومتر در ساعت است.
 
وی ادامه داد: من علم غیب نداشتم كه در آینده چه خواهد شد! قطار آرزوی 70 ساله مردم فارس بود و حالا كه به شیراز رسیده، من به عنوان شهروند فارسی برای نشستن در آن بال در می‌آورم اما بعدش هم از وضعیت نابسامان قطار داد می‌زنم.
 
امام جمعه شیراز ابراز كرد: وزیر راه و معاونش را در همین اتاق دعوت كردم و نسبت به وضعیت قطار داد زدم، آقایان در همین اتاق قول دادند كه ظرف یك هفته وضعیت قطار را مشخص كنند الان دو ماه و چند هفته می‌گذرد، هنوز هیچ كاری انجام نداده‌اند.
 
استاد حوزه علمیه شیراز با اشاره به انتقادات هفته گذشته‌اش در مورد عملكرد رسانه‌ها و روزنامه‌های شیراز گفت: توقع دارم رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران استان، درد فارس، مسائل آینده استان و مسائل كلان استان منهای وابستگی و جناح‌بندی و منافع این و آن را مطرح كنند و برای مردم راهنما و مرشد باشند.
 
وی با بیان اینكه رسانه و روزنامه در شئون رهبری جامعه قرار دارد، خاطر نشان كرد: روزنامه پیشرو باید دردها و مشكلات مردم را مطرح و بررسی كنند.


منبع: ایسنا

نظرات بینندگان