کد خبر: ۱۲۴۰۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۴ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
آیت الله دژکام در دیدار با دبیران احزاب اصلاح طلب فارس:

کشور به هر دو جریان سیاسی نیاز دارد / به اسم اصلاح طلبی از براندازان حمایت نکنیم/ اصولگرایی و اصلاح طلبی درون نظام مکمل یکدیگرند

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: احزاب ما تفکر مبنایی خود را آموزش نمی دهند و این نقطه ضعف است.ما به تفکرات مبنایی باید بپردازیم.
به گزارش شیرازه، روز گذشته جمعی از دبیران احزاب اصلاح طلب فارس با  آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند.

به قانون پایبند باشیم / به اسم اصلاح طلبی از براندازان حمایت نکنیم/ اصولگرایی و اصلاح طلبی درون نظام مکمل یکدیگرندمتن سخنان آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در ادامه آمده است:

«در ابتدا از اینکه تشریف فرما شدید در این جلسه و فرصت یک گفتگوی صمیمی با شما برای بنده فراهم شد تشکر میکنم و امیدوارم این نوع جلسات مستمر باشد.

بنده به واسطه اینکه معلم بوده ام از این نوع حرف ها و دغدغه هایی که شما بیان کردید در دانشگاه بارها شنیده ام. دانشجوها از همه طیف مثل فرزندان من هستند و بنده با آنها در ارتباط بودم و سعی کردم نقش معلمی خود را در حد توان ایفا کنم.

هیچ جریان انقلابی نمی تواند بگوید نیاز به محاسبه نفس نداریم

من به عنوان معلم برای خودم خیلی تکیه دارم حتی در خطبه ها هم گفته ام و هنوز دوست دارم معلم باشم و امیدوارم قابلیت این را داشته باشم که بتوانم در جامعه عزیز ایران اسلامی به عنوان یک معلم خدمت کنم.

امام راحل در صحبتشان معمولا نکته ای از مباحث معنوی و معرفتی می گفتند.من نیز برای اینکه روش ایشان و معلمی خود را حفظ کنم یک جمله ای از باب معلمی بیان میکنم.هیچ کس بی نیاز از این نوع خواسته ها و دعاها نیست.

زمانی که ما در عرصه انقلاب اسلامی وارد شدیم، همیشه باید خودمان را محاسبه کنیم که انگیزه ما از کارهایمان چیست؟ اگر انگیزه ما هوای نفس و دنیا طلبی هست باید سعی کنیم خود را در مسیر درست قرار دهیم. هیچ جریان انقلابی نمی تواند بگوید نیاز به محاسبه نفس نداریم. در بالاترین حدود انسانیت که معصومین هستند نیز مرتب این نکته را تذکر می دادند.

در میان اصلاح طلبان و اصول گرایان در طی چهار دهه اخیر افرادی بوده اند که شعارهای انقلابی داده اند اما انگیزه آنها انقلابی،دینی و الهی نبوده و به انگیزه رسیدن به قدرت و مکنت شعار داده اند.

در آسیب شناسی مسائل انقلاب نیز تقریبا همه با همه یک شکل هستیم و در جلسه ای که با اصول گرایان داشتم نیز همین صحبت ها را بیان کردند. اما باید برگردیم ببینیم مشکل از کجاست؟

کسانی که درد مردم را داشتند تاثیرگذارتر بوده اند

ما اگر پای یک چیزهایی به عنوان ارزش های اصول گرایی ایستاده ایم یا به عنوان ارزش های اصلاح طلبی ایستاده ایم، باید بررسی کنیم که آیا به فکر سود شخصی هستیم یا کار برای خداست و می خواهیم جامعه بهره ای ببرد؟! اگر این را با خود تسویه حساب کنیم مطمئنا تاثیرگذاریمان در جامعه بیشتر خواهد شد.

تجربه تاریخی نشان داده کسانی که به نوعی درد اجتماع و درد مردم را داشتند معمولا تاثیرگذاری بیشتری نیز داشته اند تا کسانی که وارد جریان های سیاسی شده و بهره های خود را برده و کنار رفته اند.

ما به دنبال آن چیزی می گردیم که انگیزه های اصیل ارزشی داشته باشد.

به قانون پایبند باشیم / به اسم اصلاح طلبی از براندازان حمایت نکنیم/ اصولگرایی و اصلاح طلبی درون نظام مکمل یکدیگرند

احزاب ما تفکر مبنایی خود را آموزش نمی دهند

بعد از سال های متمادی هنوز خیلی از کسانی که درگیر این جریانات هستند اصل این دو جریان را نمی شناسند.همیشه به احزاب گفتم یکی از نقش های حزب این است که آگاهی بیافزاید تا بعد بتواند بر مبنای آن آگاهی اقدام کند.ما این آگاهی افزایی را از شما انتظار داریم.

تمام تحلیل فکری یک جوان که گرایش سیاسی دارد این است که 2-3 تا موضع گیری را می بیند و انتخاب میکند اما مبنای فکری چیست؟ ما مطلبی برای ارائه نداریم و این است که متاسفانه تجربه حزبی در ایران قوی نیست،یعنی احزاب ما تفکر مبنایی خود را آموزش نمی دهند و این نقطه ضعف است.ما به تفکرات مبنایی باید بپردازیم.

اگر بناست اصلاح طلبی را در ایران معادل رفرمیست بدانیم و توضیحی برای آن نداشته باشیم دیگران تحقیق میکنند که رفرمیست در اروپا چگونه است و بر آن اساس اصلاح طلبی را در کشور ما می بینند و این برای ما که به خصوص در شیراز هستیم ایراد است چون شیراز مرکز  علم و فرهنگ و اندیشه است.

کشور به هر دو جریان سیاسی نیاز دارد

این دو جریان عمده سیاسی، 2 لبه قیچی هستند و کشور به هر دو جریان نیاز دارد تا قیچی ببرد اما کار به جایی رسیده است که یکی را کافر و دیگری را متحجرمی دانیم چون براساس مبانی بحث نکردیم و همیشه براساس موضع گیری ها ما را شناخته اند و این مشکل باید حل شود.

جمله ای از مقام معظم رهبری یادآوری میکنم که باید برای حل مسائل و مشکلات اخیر مبنا قرار گیرد.ایشان فرمودند " من به مردم سالاری دینی اعتقاد دارم."مردم سالاری دینی است که نهادینه نشده است و عمده گله ها،دغدغه ها و انتقادات به همین دلیل است که مردم سالاری دینی نهادینه نشده است.

وقتی رهبر معظم انقلاب شروع می کند باید استقبال کنیم.اما کسی به این قضیه ورود نمیکند تا این موضوع را به گفتمان عمومی تبدیلش کند.

شما گله کردید که خیلی ها در جریان اصلاح طلبی جایگاه شغلی مناسب خود را پیدا نکردند ولی در بحث مردم سالارانه میبینیم که امروز در شیراز شورای شهر لیست امید به دست گرفته است و دولت ائتلافی بین اعتدالیون و اصلاح طلبان است و اگر مردم سالاری را بخواهیم نهادینه کنیم این گله ها دیگر نباید مطرح شود و باید واقعیت ها را نیز ببینیم که امروز مناصب در اختیار کیست،اما گاهی ما خودمان هم به مردم سالاری کمک نمیکنیم.

رهبری میگوید به مردم سالاری معتقدم و در ادامه از این مورد به صراحت حمایت میکند ولی ما خودمان استقبال نمیکنیم.ما میخواهیم حزب 2 روزه باشیم با ادامه دهیم؟اگر میخواهیم در مدت طولانی باشیم باید اساس را محکم قرار دهیم.

شما می خواهید یک چیز غیر از متداول و متعارف جوامع بشری باشد یا همان که متعارف است؟به دنبال این هستید که یک شبه نتیجه بگیرید؟می خواهید در عرض فرصت محدودی یک تغییری رخ دهد؟

به قانون پایبند باشیم /  به اسم اصلاح طلبی از براندازان حمایت نکنیم

اصلاح یعنی تغییر در نهاد های سیاسی اجتماعی و فرهنگی و این تغییر اگر بخواهد رخ دهد به هیچ وجه نباید منتظر تغییر آنی باشیم.باید صبور باشیم.به عبارتی منتظر تولد طبیعی باشیم و نمی شود کوتاهش کرد و پروسه زمان بری هست.بعضی موارد ممکن است حق باشد اما در طول یک پروسه جامعه متوجه می شود.گروه مقابل هم حرف خود را می زند و می گوید حق است،ما که نمیخواهیم اعمال فشار کنیم و مردم سالارانه باید جلو برویم.

بیایید به مردم سالاری دینی بها دهیم و خطا نکنیم.گاهی خطا کرده ایم و به قانون پایبند نبوده ایم و مردم و کشور را دچار مشکل کرده ایم،  داور جامعه نیز در مقابل این حرکت ما کارت زرد یا قرمز بالا آورده است و حال ما ناراحت شده ایم. بنابراین نباید خطا کنیم و در چارچوب خودش باید جلو برویم.

ما نباید به اسم اصلاح طلبی از براندازان حمایت کنیم.این با قاعده علمی خود جور در نمی آید.اگر در چارچوب باشد مطمئن باشید به جای خوب می رسید.

بنده به آینده ایران امیدوار هستم . امیدوارم شما کشور را به جای خوب برسانید اما اینکه چگونه این کار را میکنید مهم است.باید از یک مسیر علمی و منطقی جلو رفت و  اگر احساسی عمل کنید جواب نمیدهد.هر پروسه و تغییری را در اجتماع بخواهید شکل دهید بر فرض مثال حق هم باشد باید علمی جلو رفت.

اگر در مسیر مردم سالارانه کار جلو برود متوجه ایراد کار خود در برابر جناح مقابل می شویم.چون مردم سالارانه کار نمیکنیم فرصت اینکه نظریه ها با هم رقابت کنند را از بین بردیم و فقط به فکر بیرون راندن رقیب هستیم.وظیفه احزاب این است که فکر مردم و جامعه باشد.

الان همه فهمیدیم وفاق لازم است.وفاق در حول یک محور منطقی و علمی باید باشد.قانون مند و منطقی و علمی کار کنیم و طرف مقابل می پذیرد.

اصلاح طلبی و اصولگرایی مکمل یکدیگرند

در رقابت بین تمدنی که تمدن ایرانی-اسلامی ما که با تمدن غرب دارد ما یک مبانی تمدنی داریم که در ادامه تبیین خواهیم کرد که اصلاح طلبی درون نظام اسلامی در تعارض با اصول گرایی درون نظام نیست و این دو قطعه مکمل یکدیگر هستند.

باید خیلی حساب شده تر به مباحث ورود کنیم و لازم است نکاتی را یاد بگیریم.جای تاسف دارد که همه قبول داریم ملاصدرا و سعدی مایه افتخار ما هستند اما نمیدانیم حرف آنها چه بوده است؟و در راس که قرآن است و نمیتوانیم درست از آن برداشت کنیم و این در بین ما باید عمومی شود تا بتوانیم براساس این مبانی حرف بزنیم و این فرصت ها را شما احزاب چه اصلاح طلب و چه اصول گرا باید ایجاد کنید.

شما احزاب باید این فضا را ایجاد کنید تا رشد نسل جوانمان در پی داشته باشد و آنها بتوانند دقیق تر انتخاب کنند و بهتر نظام اسلامی را به اهداف برسانند.»

گفتنی است در ابتدای این دیدار، 14 نفر از دبیران احزاب اصلاح طلب استان فارس به ارائه نظرات خود پرداختند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مارتیک
Germany
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
0
هیچوقت یه خبر امیدوارکننده از این سایت نخوندم.‌...به امیدخدا به زودی به پایان سلام می کنید