کد خبر: ۱۲۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
واکنش ها به سخنان جنجالی ترامپ؛

ظریف: ایران و آمریکا دو سال گفت‌وگو کردند، نتیجه چه شد؟/ ناطق نوری: دستپاچه نشویم، ذوق زده هم نشویم

رئیس جمهور آمریکا در جدیدترین اظهارات خود مدعی شد حاضر است بدون هیچگونه پیش شرط با ایران مذاکره کند که این سخنان ترامپ با واکنش هایی از طرف مقامات و چهره های سیاسی ایران روبرو شد.
به گزارش شیرازه؛ رئیس جمهور آمریکا در جدیدترین اظهارات خود مدعی شد حاضر است بدون هیچگونه پیش شرط با ایران مذاکره کند که این سخنان ترامپ با واکنش هایی از طرف مقامات و چهره های سیاسی ایران روبرو شد. البته هنوز آخرین مذاکرات ایران و آمریکا که در برجام صورت گرفته بود به نتیجه خاصی نرسیده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران با انتشار نامه ای به سخنان ترامپ واکنش نشان داد و گفت: «آقای ترامپ ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد. بدانید مردم ایران، دین و ایمانشان را با اسلام احیا شده توسط حضرت امام خمینی (ره) تقویت کرده‌اند و با ملت‌های سلطه‌پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز با اشاره به سرنوشت مذاکرات گذشته و برجام، نوشت: «ایران و آمریکا دو سال گفت‌وگو کردند. ما با اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی، روسیه و چین موفق به ایجاد یک توافق چندجانبه بی‌نظیر -موسوم به برجام- شدیم. این توافق، کارساز بوده است. آمریکا تنها می‌تواند خودش را بابت خروج از این توافق و ترک میز [مذاکره] مقصر بداند. تهدید، تحریم و شیرین‌کاری‌های (تردستی‌های) تبلیغاتی کارگر نخواهند افتاد. احترام به ایران و به تعهدات بین‌المللی را بیازمایید.»

علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به درخواست ترامپ واکنش نشان داده و در مصاحبه با ایرنا گفت: ابتدا به ساکن ما نباید مذاکره را رد کنیم و بگوییم بیخود کرده است؛ باید تامل داشته باشیم و دستپاچه نشویم، ذوق زده هم نشویم که ترامپ از همین ذوق زدگی ممکن است سوء استفاده کند، ممکن است ما را تست کند.

وی اضافه کرد: مسئولان ذیربط باید با تدبیر و درایت موضوع را رصد کنند. در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار بگیرد و نهایتا با توجه به موخراتی که شاید داشته باشد ببینند چگونه عمل کنند. نباید همین طوری این پیشنهاد را رد کنیم که بگویند ایران به دنبال خشونت و جنگ است و متهم نشویم از این طرف هم ذوق زده نشویم. باید به عنوان یک موضوع از طریق مسئولان ذیربط مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و بعد تصمیم گیری شود. 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در جواب به درخواست ترامپ گفت: جمهوری اسلامی ایران در عمل ثابت کرده که اهل گفت‌وگو و منطق است و چنانچه تعهدی بپذیرد بدان پایبند می‌‌‌‌ماند. اما آیا آقای ترامپ هم می‌‌‌تواند چنین ادعایی بکند؟ مذاکره شرایط و الزاماتی دارد که تاکنون در گفتار و رفتار آقای ترامپ و همکارانش نشانه‌‌ای از آن دیده نشده است.

قاسمی اضافه کرد: ایشان چگونه می‌‌‌تواند به مردم ایران ثابت کند که سخنان شب گذشته‌‌‌اش از سر یک اراده واقعی بوده و برای عوام‌فریبی بیان نشده است در حالی که وزارت خزانه‌‌‌داری آمریکا کشور به کشور حرکت می‌‌‌‌کند و به آنها برای ممانعت از همکاری‌‌‌های اقتصادی و بازرگانی با ایران فشار می‌آورد؟

حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در واکنش به مذاکره ایران با آمریکا بیان داشت: زمام اختلافات ایران و آمریکا در اختیار بازیگران ثالث است و تا زمانی‌که یک خط قرمز ارتباطی میان دو طرف ایجاد نشود، منافع ملی تهران و واشنگتن بازیچه دیگرانی خواهد بود که از تصاعد بحران میان این دو قدرت منطقه ای و جهانی سود می‌برند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خانه ملت، بیان کرد: نباید مذاکره به تابویی در مناسبات ایران و آمریکا تبدیل شود.
نظرات بینندگان