کد خبر: ۱۲۴۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
آیت الله دژکام:

مبارزه با فساد از اولویت های مهم کشور است/ بیشترین مشکلات استان فارسی ها مربوط به 7 دستگاه دولتی است

امام جمعه شیراز موضوع مبارزه با فساد را یکی از اولویت ‌های مهم کشور دانست و با تاکید بر مقابله با نفوذی هایی که داخل کشور هستند، گفت: امروز مردم از موضوع فراگیری فساد گله ‌مند هستند؛ گاهی یک مدیر خیانتی می‌کند که دشمن هم آن کار را انجام نداده است.
مبارزه با فساد از اولویت های مهم کشور است/ مردم از فراگیری فساد گله مند هستند/ سر کار آمدن مدیرانی قوی، جسور و جهادی لازمه عبور از مشکلات فعلی/ فعالیت های مدیران شفاف سازی شود
به گزارش شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام 12 مرداد ماه در خطبه های نماز جمعه شیراز با بیان اینکه دل به دنیا نبندید و برای آخرت کار کنید، گفت: تلاش برای عاقبت و آباد کردن دنیا منافاتی با یکدیگر ندارند چنانکه امیرالمومنین (ع) در سال هایی که خانه نشین شده بودند، به دنبال آباد کردن اطراف مدینه و احداث نخلستان رفتند و در آن مدت 400 هزار نخل خرما پرورش دادند اما بدون هیچ گونه دل بستگی به نخلستان هایشان همه را به فقرا بخشیدند و چیزی برای خود نگاه نداشتند.

امام جمعه شیراز با اعلام اینکه هدایت الهی و حضور پیامبران از گذشته تاکنون در زندگی انسان ها بوده که این چراغ راه بشریت بوده است، افزود: هر کسی که سخنان پیامبران را شنیده و طبق آن عمل کرده وضعش خوب است و هر که توجهی به هدایت های الهی نداشته است در شرایط مناسبی سپری نکرده و نمی کند.

وی با بیان اینکه از زمان حضرت آدم تاکنون مشکلات شبیه به هم بوده و هستند، اظهار داشت: تغییر تمدن ها و پیشرفت دنیا در عرصه های تکنولوژی تنها تغییر فن و تکنیک بوده است وگرنه از همان ابتدا عدم جود امنیت، گرسنگی، فقر، گرانی و قتل و کشتار از مسائل و مشکلات اصلی انسان ها بوده است.

دژکام ظلم و بی عدالتی را مشکل همیشگی بشر عنوان کرد و با تاکید بر اینکه انسان ها همواره در امتحان بوده اند، گفت: باید از گذشته ها عبرت بگیریم و به دنبال یافتن راهکاری برای این مشکلات باشیم.

امام جمعه شیراز بیان کرد: اگر به دنبال راه حل هستیم دو راه بیشتر نداریم؛ باید ببینیم بقیه مردم جهان چه کرده اند ما نیز همان ها را تکرار کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا دو جور مقابل ظلم ایستاده اند، افزود: جنگ جهانی دوم با پیروزی آمریکا به اتمام رسید که علت این پیروزی حمله اتمی آمریکا به دو شهر ژاپن و ایجاد آسیب های سنگینی بود که در این موضوع 220 هزار ژاپنی جزغاله شدند، اما ژاپنی ها منفعل نشدند بلکه با تلاش بیشتر الان به کشوری قدرتمند تبدیل شده اند.

وضعیت نابسامان افغانستان نتیجه اعتماد به آمریکا است
نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: کشورهای دیگری چون آلمان و چین هم با مسائل طاقت فرسایی دست و پنجه نرم کردند اما این شکست خوردگان از پای ننشستند و برای آبادانی و عزتمندی سرزمینشان تلاش کردند.

دژکام با بیان اینکه راه دومِ اعتماد به آمریکا نیز وجود دارد، اظهار داشت: افغانستان کشوری بود که به آمریکا اعتماد کرد و به مستعمره این ابرقدرت درآمد اما آنچه که از سرنوشت افغانستان می بینیم فرار مردمش به صورت قاچاقی آن هم در ماشین های باری است که برای یافتن شغلی سرزمین خود را ترک می کنند.

وی افزود: از زمانی که حکومت افغانستان به دست آمریکایی ها افتاد و این استکبار جهانی پایگاه نظامی اش را در آن کشور دایر کرد افغانستان وضعیت اسف باری به خود گرفت.

امام جمعه شیراز گفت: الان زمان انتخاب است؛ می خواهیم همچون ژاپن، آلمان و چین از سختی ها گذر کنیم و برای پیشرفت کشورمان با اتکا به توان داخلی مشکلات را پشت سر بگذاریم یا اینکه قصد داریم همچون افغانستان به آمریکایی ها اعتماد کنیم و آنچه امروزه از شرایط این کشور جنگ زده می بینیم را در آینده تجربه کنیم؟

دژکام با اظهار اینکه تمام ملت از شاه، پدرش و پسرش متنفر بودند چرا که راه حل آنها به ذلت نشاندن کشورمان منجر شده و در عمل می خواستند که همچون کشورهای ضعیف و تو سری خور باشیم، با ابراز تاسف بیان کرد: حالا برخی وابستگان رژیم طاغوت، با ذلت و بدبختی دست گدایی جلوی آل سعود دراز می‌کنند تا باز هم به مردم خود خیانت کنند.

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: همه کسانی که چشم دوخته اند و هر غلطی کرده اند تا ایران اسلامی را به نابودی بکشانند بدانند که ملت ما با عزت، سرنوشت مملکت خود را رقم خواهند زد و کشور ما با صبر و مقاومت در برابر سختی‌ ها، فشارها و تحریم‌ ها به یکی از قدرت ‌های بزرگ در جهان تبدیل خواهد شد.

وی با اعلام اینکه خداوند در قرآن کریم به صابرین بشارت داده که با صبر و نپذیرفتن ظلم و تلاش، هم دنیا آباد می شود و هم آخرت، اظهار داشت: این منطق قرآن و تاریخ مطالب گویا از نوع انتخاب هستند؛ هیچ زور و اجباری در کار نیست و باید بر اساس گفته های قرآن و تاریخ انتخاب شایسته ای داشته باشیم.

مدیرانی قوی، جسور و جهادی به میدان بیایند
امام جمعه شیراز در ادامه با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر افزایش دو الی سه برابری ساعت کاری مدیران، اظهار داشت: انتظار داریم مدیرانی که اینگونه نیستند خود استعفا داده و یا توسط آقای روحانی عزل شوند.

دژکام بیان کرد: تحمل خیلی از مشکلات موجود در کشور برای مردم آسان نیست، مردم این فشارها را به سختی تحمل می کنند اما برای رسیدن به ارزش‌های بالاتر همچنان ایستاده اند لذا باید مدیرانی قوی، جسور و جهادی به میدان بیایند.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه منظور از دولت سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه است، اظهار داشت: باید از این مدیران حرکت هایی دیده شود که مردم دلگرم شوند و ببینند که مشکلاتشان توسط مسئولان دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: نمی شود همه کار را بر دوش مردم بگذاریم و توقع صبر و تحمل داشته باشیم در حالیکه کار نمی کنیم.

مردم از موضوع فراگیری فساد گله ‌مند هستند/ دولت برخورد با فساد اداری را از نهادهای بازرسی و حفاظتی خود شروع کند
امام جمعه شیراز موضوع مبارزه با فساد را یکی از اولویت ‌های مهم کشور دانست و با تاکید بر مقابله با نفوذی هایی که داخل کشور هستند، گفت: امروز مردم از موضوع فراگیری فساد گله ‌مند هستند؛ گاهی یک مدیر خیانتی می‌کند که دشمن هم آن کار را انجام نداده است.

دژکام تصریح کرد: برای اینکه مبارزه با فساد اثرگذاری مطلوب داشته باشد، لازم است دولت برخورد با فساد اداری را از نهادهای بازرسی و حفاظتی خود شروع کند و بجای اینکه بگذارند اول فساد اتفاق بیفتد بعد دست به دامن قوه قضائیه بشوند، همان ابتدا از رخ دادن هر گونه فسادی پیشگیری کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با گلایه از اینکه در ادارات ما مردم برای کارهای کوچک نیز زمان زیای را باید صرف طی کردن روند اداری کنند در حالیکه مدیران قادرند همان کار را در مدت کوتاه تری به انجام برسانند، خاطرنشان کرد: برای صدور یک پروانه ساخت در یک شهرداری در همین استان فارس باید به 75 مکان مراجعه شود، این موارد ظلم و زمینه ساز بروز خلاف و جرم است که لازم است در سریع ترین زمان با این مسائل برخورد شود و باید تغییرات در زمان کوتاهی برای مردم ملموس باشد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه ضعف در مدیریت اجرایی و اداره امور داخلی کشور و از سوی دیگر برنامه ریزی و تلاش دشمن، مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است، اظهار داشت: باید هماهنگی در تیم اقتصادی دولت باشد تا مسائل سریع تر حل شود.

فعالیت های مدیران شفاف سازی شود/ قوه قضائیه در سریع ترین زمان با ظلم هایی که به مردم می شود برخورد کند
دژکام بر شفاف سازی فعالیت های مدیران تاکید داشت و گفت: ممکن است مدیری آنقدر بی حیا باشد که به مردم ظلم کند، قوه قضائیه باید در سریع ترین زمان با ظلم هایی که به مردم می شود برخورد کند.

نماینده ولی فقیه با نهیب بر اینکه مدیران کی می خواهند بیدار شوند، خطاب به دولت گفت: ضعف مدیریت با هجمه های دشمن یک جا جمع شده و اینگونه می بینیم که جنسی طی یک روز یک میلیون تومان گران می شود!

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مراجعات مردمی پس از اتمام نماز جمعه اشاره کرد و گفت: تمامی این درخواست ها دسته بندی، تحلیل و کارشناسی شده اند و به استاندار نیز ارائه شده است.

دژکام با بیان اینکه تعداد اندکی از مراجعان در پی مسائل اخلاقی و عبادی بودند مابقی مشکلاتی داشتند که به 43 اداره مربوط می شود، اظهار داشت: 7 اداره در این میان در صدر قرار داشته اند که اگر این ها مسائل خود را حل کنند، بسیاری از مشکلات اصلی مردم حل می شود.

امام جمعه شیراز با گلایه از اینکه چرا مردم باید اینقدر گرفتار باشند و مدیر از جایش جم نخورد تا این مشکلات را حل کند، تصریح کرد: مدیرانی که در این مجموعه ها هستند باید پاسخگو باشند و با مردم برخورد درستی داشته باشند، حساب مسئولان با مردم است و بنده زبان این مردم هستم.

وی افزود: اینگونه نمی شود که مدیران کارهای خود را انجام ندهند و مسیر خدمت رسانی به مردم و وظایف برعکس شود چرا که اگر قرار باشد مسئولی کار مدیر دیگری را انجام بدهد از وظایف خود نیز باز می ماند.

نماینده ولی فقیه در انتها گفت: لازم است تمامی مسئولان به شرح وظایف خود آگاه باشند و طبق آن عمل کنند تا هیچ باری بر زمین نماند و مشلات مردم حل شود.
نظرات بینندگان