کد خبر: ۱۲۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷

خاطرات خبرنگار پیشکسوت فارس خواندنی می شود؛ روایت «راوی روانبخش» به چند قدمی انتشار رسید

صادقی می گوید: به خوبی به یاد دارم كه علاوه بر گروه روایت فتح شهید آوینی در دوران دفاع مقدس گروه دیگری به نام «چهل شاهد» همیشه از خط مقدم جبهه ها گزارش می‌گرفتند.
شیرازه، خاطرات خبرنگار پیشکسوت  و رزمنده و راوی دفاع مقدس « روانبخش صادقی» پس از سالها غفلت  در قالب خاطره داستان خواندنی می‌شود.

خاطرات خبرنگار پیشکسوت  فارس خواندنی می شود؛ روایت «راوی روانبخش» به چند قدمی انتشاررسیدمیثم محمدی نویسنده خوش سابقه استان فارس که آثار ارزشمندی همچون «تبعیدی»، «شیربازی دراز» و «آبی چون خلیج فارس» را در کارنامه خود دارد، از حدود دوسال پیش مصاحبه و ثبت خاطرات این خبرنگار پرافتخار را آغاز کرد.

به مناسبت آغاز هفته پاسداشت  مقام خبرنگار گفتگوی صمیمانه‌ای با وی ترتیب دادیم  تا جویای نتیجه کار شویم.

محمدی در گفتگو با خبرنگار شیرازه اظهار داشت: روانبخش صادقی از خبرنگاران فعال دوران دفاع مقدس بوده و گنجینه‌ای از خاطرات ناب از آن دوران در سینه داشت که تا کنون تلاشی برای استخراج آن صورت نگرفته بود.
وی با اشاره به رابطه صمیمی صادقی با شهید رهبر به پخش گزارش‌های منحصر به فرد او پس از شهادت شهید رهبر از شبکه‌های ملی اشاره داشت و  یاد آور شد: این کار به سفارش بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و بسیج رسانه فارس آغاز شده و بنا بود تا هفدهم مرداد ماه سال گذشته این اثر به مراحل پایانی برسد و به مناسبت روز خبرنگار رونمایی شود. به همین خاطر انجام مصاحبه‌ها و ثبت خاطرات و مراحل نوشتن این اثر با سرعت خوبی انجام شد. من حدود یک سال است که کار کامل شده را به بنیاد حفظ آثار تحویل دادم اما هنوز چاپ نشده است. متاسفانه مشکلات مالی چاپ آثار را طولانی کرده است، در حال حاضر نمی‌دانم انتشار این اثر به روز خبرنگار امسال می‌رسد یاخیر، من الان سه اثر در نوبت چاپ دارم که در پیچ و خم مالی گرفتار شدند.

این نویسنده خوش ذوق درباره محتوای این اثر که اهالی رسانه فارس مدتهاست چشم انتظار چاپ آن هستند، توضیح داد: مصاحبه‌ها از زمان کودکی و نوجوانی وی آغاز می‌شود و از همان زمان معلم روانبخش با خواندن انشای او پیش بینی می‌کند که وی خبرنگار قابلی می شود. پس از دوران نوجوانی و فعالیت‌های وی در دوره انقلاب به خاطرات خبرنگاری وی در دفاع مقدس می‌رسیم.

محمدی با اشاره به طنز آلود بودن اکثر خاطرات این خبرنگار ابراز داشت: این اثر درون مایه طنز دارد و خاطراتی که عنوان شده خیلی روان است و حتی خاطرات تلخ هم شیرینی های خاصی دارند. وی در خصوص قالب این اثر توضیح داد: قالب  اثر خاطره داستان است و20خاطره از مجموعه خاطرات روانبخش صادقی را شامل می‌شود، چون صاحب خاطرات خودش در صحنه حضور داشته و بدون واسطه آن را نقل می‌کند حاوی مطالب بکری است.

محمدی خاطرنشان کرد: اهالی رسانه معمولا تریبون بقیه هستند اما خودشان گمنامی خاصی دارند. این اثر از معدود آثاری در سطح کشور است که درباره اهالی رسانه نوشته شده است.

به گرفتن مصاحبه در پادگان و دوره آموزشی قانع نمی شدم، در خط مقدم دنبال تهیه گزارش بودم


خاطرات خبرنگار پیشکسوت  فارس خواندنی می شود؛ روایت «راوی روانبخش» به چند قدمی انتشاررسیدروانبخش صادقی که سال ۱۳۴۳ در شهرستان باشت دیده به جهان گشود، فعالیت رسانه ای خود را به عنوان نخستین خبرنگار وکارمند صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویر احمد اغاز کرد و در ۸ سال دوران دفاع مقدس بطور دائمی در صحنه های دفاع مقدس و پشتیبانی رسانه ای جنگ در بخش اخبار، اطلاعات و تولید و پخش مستند های روایی دفاع مقدس فعالیت داشت.این خبرنگار دلاور در این باره در گفتگو با خبرنگار شیرازه می گوید: من در سال ۵۸ در شهرستان‌های فارس به عنوان خبرنگار آزاد مشغول به فعالیت بودم و در سال ۶۰ به صورت رسمی و تمام وقت خبرنگار صدا و سیمای فارس شدم  آن زمان دفتر خبری کهکلویه و بویر احمد تابع مرکز فارس بود ومن از اولین نیروهای رسانه ای کهگلویه و بویر احمد بودم. البته در دوران دفاع مقدس در كسوت پاسداری سردارانی چون علی فضلی نیز خدمت كرده‌ام. ما در آن زمان به گرفتن مصاحبه در پادگان و دوره آموزشی قانع نمی شدیم من اکثرا در خط مقدم دنبال تهیه گزارش بودم. روزی برای گزارش مسئولان را قانع کردم که به جایی بروم که تاکید می‌کردند اگر بروی احتمال برگشتت بیش از 5درصد هم نیست. اما موفق شدم که گزارش خود را بگیرم.

خاطرات خبرنگار پیشکسوت  فارس خواندنی می شود؛ روایت «راوی روانبخش» به چند قدمی انتشار رسید

صادقی از همکاران رسانه ای خود در آن سال‌ها یاد کرد و گفت: به خوبی به یاد دارم كه علاوه بر گروه روایت فتح شهید آوینی در دوران دفاع مقدس گروه دیگری به نام «چهل شاهد» همیشه از خط مقدم جبهه ها گزارش می‌گرفتند و به خاطر همین شهیدان زیادی تقدیم كرده بودند. این گروه گزارش‌های محرمانه جنگ را می‌گرفتند كه برخی از آن‌ها امروز پخش می‌شوند و دل مارا به آن دوران می‌برد.

شهدای رسانه بعد از این همه سال هنوز خیلی ناشناخته هستند


این خبرنگار پیشكسوت دوران دفاع مقدس از شهدای رسانه استان فارس یاد کرد و گفت: جا دارد یاد خبرنگاران شهید فارس مانند شهید مصطفایی را در این ایام  گرامی بداریم؛ بعد از این همه سال هنوز این شهدا خیلی ناشناخته هستند. من و عبدالغفور مصطفایی برادر این شهید بزرگوار در جبهه‌های كردستان و جنوب در كنار هم بودیم. عبدالرسول در همان سال ابتدایی جنگ خیلی زود آسمانی شد. صادقی ادامه داد: از همکاری با شهید بزرگ زاده دریاسوج هم خاطرات خوبی دارم و هنوز کاریکاتورهایش را نگه داشته ام. این هنرمند جوان در تبلیغات سپاه فعالیت داشت و کار هنری میکرد. او فقط بیست و دوسال داشت که به جبهه آمد و در اولین اعزام شهید شد.

خاطرات خبرنگار پیشکسوت  فارس خواندنی می شود؛ روایت «راوی روانبخش» به چند قدمی انتشاررسید

وی با اشاره به محدودیت امکانات و کمبود تجهیزات رسانه ای در شرایط جنگی ابرازداشت:  انگیزه و عشق وحضور در کنار رزمندگان قوت قلبی بود که کار را برای ماممکن می‌کرد. ما با یک دستگاه ضبط گزارشگری و یک دوربین 16 میلی‌متری کار اعزام‌ها وگزارش از عملیات ها را انجام می دادیم و تصاویر کنونی از رزمندگان استان که معتقدم که هنوز در آرشیوهای صدا و سیمای فارس از آنها وجود دارد حاصل فعالیت آن روزهاست.

خاطرات خبرنگار پیشکسوت  فارس خواندنی می شود؛ روایت «راوی روانبخش» به چند قدمی انتشار رسید

صادقی افزود: بارها به علت سماجت و علاقمندی به کار به ویژه در صحنه‌های رزم تا مرکز قرارگاه خاتم الانبیاء حضور پیدا کردم و خبرهای سراسری را تهیه و ارسال کردم که حضور من در آن مکان باعث تعجب فرماندهان شد. یکی از فرماندهان با دیدن محل استقرار ما گفت: اینجا صداو سیماست یا پادگان؟ بچه ها خندیدند و گفتند: اینجا پادگان است، فقط یک صدا و سیمایی اینجاست.

خاطرات خبرنگار پیشکسوت  فارس خواندنی می شود؛ روایت «راوی روانبخش» به چند قدمی انتشاررسیدوی که خودش سال‌ها در رسانه مشغول  بوده و از سال ۱۳۸۰ نیز به صداو سیمای مرکز فارس انتقال یافته و در مدت حضور خود در مرکز فارس کارنامه درخشانی در جشنواره‌های مختلف ملی  و استانی در بخش‌های گزارش‌های خبری و گویندگی دارد، درخصوص غفلت چندین ساله از ثبت خاطراتش در دفاع مقدس می گوید: من دردوران کاری‌ام باشخصیت‌های کشوری و لشکری زیادی سروکارداشتم اما هیچ گاه دنبال منافع مادی برای خودم نبودم و هنوز هم مستاجر هستم، تنها آرزویم ساخت مستند روایت راوی و ثبت خاطراتم  بود و خیلی برای تحقق این آرزو تلاش کردم اما به دلیل مسائل مالی هنوز نتوانستم آن را اجرایی کنم. با خیلی از متولیان امر هم رایزنی کردم اما می‌گفتند بودجه زیادی لازم است. اگر توان مالی این کار را داشتم قطعا خیلی زودتر از اینها خاطرات را ثبت کرده بودم، اکنون خیلی از همرزمان و دوستانم را از دست دادم و خاطرات را به سختی به یاد می‌آورم.

وی با اشاره به خاطرات زیادی که از مصاحبه با رزمندگانی که بسیاری از آنها به خیل شهدا پیوستند و خانواده‌های آن‌ها و بدرقه عزیزانشان دارد، ادامه داد: ما وامانده نیستیم ما بازمانده‌ایم. کارهای ماندگار و ثبت وقایع و خاطرات بازماندگان کمک شایانی به انتقال مبانی و آرمان‌ها به نسل‌های بعدی می‌کند که به نظر می‌رسد تا حد زیادی مغفول مانده است. در حال حاضر خیلی از رزمندگان و ایثارگران و خانواده های شهدا بدون اینکه گنجینه‌های خاطرات‌شان استخراج شود ازاین دنیا بار سفر بستند و برای همیشه از گنجینه ارزشمند آنها محروم شدیم. انتظار داریم در این شرایط متولیان امراز کارهای نمادین و مقطعی دل بکنند و به تولید کارهای ماندگار بپردازند.

راوی روانبخش به روز خبرنگار نرسید اما هفته دفاع مقدس حتما رونمایی می‌شود

مدییر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان فارس نیز در مصاحبه با خبرنگار شیرازه درباره زمان انتشار این کتاب اعلام کرد: کتاب خاطرات خبرنگار پیشکسوت فارس با چند عنوان کتاب ارزشمند دیگر در هفته دفاع مقدس امسال رونمایی خواهد شد.

عبدالرضا قیصری توضیح داد: مجوز چاپ این کتاب گرفته شده و طراحی روی جلد آن هم آماده است و به مراحل پایانی چاپ نزدیک شده ایم. متاسفانه کار به روز خبرنگار نمی‌رسد اما تا آخر شهریور امسال خبر انتشار آن را به علاقمندان می‌دهیم.

وی در خصوص اینکه برای طراحی این اثر که مربوط به یک فعال رسانه ای است کارهای خلاقانه مثل مسابقه طراحی جلد توسط خود رسانه‌ای ها داشتید، پاسخ داد: طراحی این اثر مثل سایر کتاب‌ها توسط طراحان بنیاد حفظ آثار وارزش‌های دفاع مقدس انجام شده است وطراحی خوبی هم از آب درآمده است، اما بعد از انتشار کتاب می‌توانیم با همکاری اهالی رسانه کارهای خلاقانه‌ای از این دست برای این اثر ترتیب بدهیم.

کتاب جذابی در حوزه رسانه در راه است

وی با توجه به نزدیک بودن روز خبرنگار مژده داد: خالی از لطف نیست در این ایام خبر بدهم که یکی از فعالان رسانه ای بایک فرمت خلاقانه دست به تولید کتاب زده است و عمده مواد اولیه کتاب را از گزارش و مصاحبه ها در خروجی رسانه ها تامین کرده است.

وی توضیح داد: رحیم میرعظیم فعال رسانه ای که در حوزه فرهنگی و اجتماعی دست به قلم دارد درباره آثار اکبر صحرایی با یک فرمت منحصر به فرد اثری آماده کرده که کلیات آن مورد تایید قرار گرفته و به زودی کتاب جذاب و جدیدی در حوزه رسانه و با تلاش یک فعال رسانه ای شاهد خواهیم بود.
نظرات بینندگان