کد خبر: ۱۲۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

امام جمعه شیراز به پای درد دل بازاریان و کسبه شیراز نشست

آیت الله دژکام گفت: عاقبت بخیری در معامله حرام نیست، در هر کجایی که کار حرام انجام دهند یاد خدا نیست.
 به گزارش شیرازه، آیت ‌الله لطف ‌الله دژکام نماینده ولی ‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، ظهر شنبه (13 مرداد ماه) در بازار روح الله حضور پیدا کرد و به پای درد و دل کسبه و بازاریان نشست.

لازم به ذکر است که پیش از این در یازدهم مرداد ماه تعدادی از کسبه، بازاریان و مردم شیراز در اعتراض به نوسانات بازار و وضع نامناسب اقتصادی در چهار راه زند تجمع کرده و گلایه های خود را در سطح شهر فریاد زدند.

امام جمعه شیراز ضمن سرکشی از حجره های بازار شیراز به ایراد سخنرانی در جمع کسبه پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود روضه خوانی برای امام حسین و حرکت در راه امام را افتخاری دانست که انسان باید برای خود حفظش کند و گفت: ما باید ساختار قدرت در جمهوری اسلامی را بیشتر رعایت و توجه کنیم چرا که ما در حرکت انقلاب اسلامی بنای این را نگذاشتیم که ارزش هایمان را از دست بدهیم.

نماینده ولی فقیه در فارس صمیمیت موجود بین مردم و روحانیت را ارث امیرالمؤمنین (ع) دانست که باید تلاش کنیم پا برجا بماند و اظهار داشت: با توجه به اینکه محرم و صفر در پیش است باید بتوانیم این رابطه را حفظ کنیم.

دژکام با تاکید بر اینکه مسلمان نباید بیکار باشد، گفت: اگر درست در خانه خدا را بزنید اجابت می شوید؛ شاید یکی از گیرهای بعضی از ما مردم این است که خیال می کنیم خدا «مردم» است که این موضوع نمی گذارد فضل الهی شامل حال ما شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مرد آن است که وسط بازار از یاد خدا غافل نیست، اذعان داشت: در بازار ذکر خدا را زیاد بگویید، اگر همه در کارهای خود یاد خدا باشند گناه نخواهند کرد و حرف نامربوط، معامله حرام و غیره نخواهند داشت.

وی افزود: عاقبت بخیری در معامله حرام نیست، در هر کجایی که کار حرام انجام دهند یاد خدا نیست.

نماینده ولی فقیه در فارس اظهار داشت: هر کاری که در نظام اسلامی می خواهیم انجام دهیم بر اساس مردم سالاری دینی است، این حمایت مردمی زمینه ساز قدرت است.

دژکام با تاکید بر اینکه مردم باید این نظام را حمایت کنند، گفت: برخی مواقع مردم گلایه دارند که ما حمایت می کنیم اما دولت ظلم می کند؛ می گویم که واجب است همه دست به دست هم بدهیم و باز هم حمایت کنیم که جلوی ظلم گرفته شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه در مدت حضور خود در شیراز با نماینده های اصناف صحبت کرده ام، عمده مشکلاتشان را می دانم و به مسئولان دولتی هم گفته ام، بیان کرد: اگر کسی بگوید که امام جمعه این ها را نگفته یا حرف های من را گوش نداده و یا نمی خواهد اذعان کند که گفته ام.

وی با اظهار اینکه اگر کسی حرف هایم را گوش داده باشد می داند که مشکلات موجود را به مسئولان گوشزد کرده ام، افزود: اینگونه نیست که به آرامی خصوصی گفته باشم، با توپ و تشر و در خطبه هم گفته ام.
امام جمعه شیراز تصریح کرد: زور آخوند بیشتر از این نیست، اگر می خواهید زورم بیشتر شود حمایت مردم را لازم دارم که سیاسیون بدانند پشت سر این آخوند ردیف به ردیف جمعیت می ایستد.

دژکام در ادامه با طرح این سوال که بجز حمایت مردم از کجا باید قدرت بیاورم که جلوی ظلم بایستم، بیان کرد: گاهی اوقات شما به اشتباه تصور می کنید که منِ تنها همه کاره هستم و زورم به همه چیز می رسد در حالیکه اینگونه نیست.

وی افزود: این نظام قدرتش را از ملت، از سینه زن های امام حسین و از هیئت هایی که برای حضرت زهرا گریه می کنند گرفته و حتی به اشتباه خیال می کنیم که قدرت ما از توپ، تانک و تفنگ است چنانکه در زمان جنگ هم اینگونه نبود.

نماینده ولی فقیه در فارس با اظهار اینکه پراکندگی های ما ارزش ندارد، گفت: حمایت مردمی قدرتی دارد که در هیچ سلاحی وجود ندارد چرا که این قدرتِ یدالله است که از استین شما مردم می آید.

دژکام خاطرنشان کرد: روزی که آمدم در خطبه گفتم که کفش بردار علما هستم و به این کفش برداری و خدمتگزاری افتخار می کنم، اکنون نیز می گویم که بنده ارادتمند و کوچک شما هستم چرا که آقا بنده را اینجا نفرستاده اند که ریاست کنم، در حکم خود نوشته اند که خدمتگزاری به این مردم افتخار است.

وی افزود: بنده افتخار می کنم که خادم شما مردم هستم و در طول عمرم کم با کسبه و بازاری رفت و آمد نداشته ام و این را فقط به زبان نمی گویم، آمده ام که اگر بشود دلسوزی کنم و در نامه عملم بنویسند این هم برای اسلام یک دلسوزی داشت و قدم هم برداشت.

امام جمعه شیراز در ادامه گفت: امیدوارم بتوانم کاری کنم، البته کار مقداری گره خورده که این نیز گرهش باز خواهد شد چرا که معتقدم همانگونه که توانستیم حکومت شاه را براندازیم، در جنگ موفق شدیم و در منطقه نیز حضور موثر داریم اکنون نیز خداوند ما را یاری می کند و از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: دشمنان خواستند کاری کنند که ایران در منطقه تنها شود اما طبق سند می گویم که الان از دهلی تا آمریکای جنوبی افرادی را داریم که تبلیغ می کنند و روضه امام حسین می خوانند؛ ما امروز از دهلی تا بیروت حرف اساسی را می زنیم.

نماینده ولی فقیه در فارس اظهار داشت: آمریکایی ها آمدند در افغانستان و عراق مدل یپیاده کنند که ایرانی ها خجالت بکشند اما آنچه امروزه می بینیم این است که با گذشت حدود دو دهه از حضورشان در افغانستان چه شد و وضعیت افغانستان و عراق به چه شکل است؟

دژکام با تاکید بر اینکه امروزه حرف ایران را از کابل تا بغداد می خوانند چنانکه سردار قاسم سلیمانی در سخنرانی اخیر خود به پیغام آمریکایی ها برای خروج از عراق که به ما متوسل شدند اشاره کرد و گفت: این موضوع برایاین است که تشییع دارد خودش را نشان می دهد.

نماینده ولی فقیه در فارس براقتدار ایران درمنطقه تاکید داشت و بیان کرد: طبق فتوای علمای ما قبل از امام خمینی تاکنون همواره در پی نابودی اسرائیل هستیم، در عملیات فتح خرمشهر شعار الی بیت المقدس را سردادیم تاکنون پیش آمده ایم و نه تنها در سوریه، لبنان و خود غزه هم مرز با اسرائیل هستیم بلکه درون ساختار اسرائیل نیز نیروهایی داریم که حرف ما را تکرار می کنند.

وی با تاکید بر اینکه این عزت با دست در دست هم گذاشتن فراهم شد، اعلام کرد: دشمنان می بینند نمی توانند جلوی ما بایستند تلاش می کنند ما را زا درون از هم بپاشند که ما نباید این اجازه را به آنها بدهیم.

امام جمعه شیراز به افزایش نجومی قیمت سکه در بازار اشاره کرد و با طرح این سوال که به نظر شما این عادی است که سکه صبح تا بعد از ظهر یک میلیون تومان گران می شود، اظهار داشت: دشمنان ازدرون و بیرون با نفوذی های خود سعی دارند با این فعالیت ها و تبلیغت رسانه ای شان دلهای ما را خالی کنند تا دست از انقلاب و آرمان های خود برداریم.

دژکام با بیان اینکه اگر از خواسته هایمان دست برداشتیم آنها به هدف خود می رسند، اسرائیل هر کاری که دلش خواست می کند و ما تو سری خور آنها می شویم، ادامه داد: به خدا قسم عزت، سربلندی و عظمت همین راهی است که رفته ایم، غیر از این از هر راهی که برویم سرشکستگی است.

وی افزود: ان شاءالله تغییر نظام جهانی رخ خواهد داد و مشکلات ما نیز حل خواهد شد، سختی اش 3 الی 4 ماه است چرا که الان فصل با اتمام فصل گرما و آغاز فصل سرما احتیاج افرادی کهما را تحریم کرده اند به نفت زیاد می شود و ما هم اعلام می کنیم که نه تنها نمی گذاریم از تنگه هرمز برایتان نفت بیاید بلکه از باب المندب هم اجازه نمی دهیم رد شود.

نماینده ولی فقیه در فارس در انتها با درخواست صبر و بردباری، اظهار داشت: درست است که این تحمل کردن ها دشوار است اما به لطف خدا نتیجه این صبوری ها شیرین خواهد بود.

به گزارش شیرازه، برخی از اعضای شورا بازار به ایراد سخنانی پرداختند و با بیان اینکه اسلامی بودن بازار به جای خود باقی است و از این انقلاب همواره حمایت کرده و خواهند کرد، به مشکلات و وضعیتی که بر جو بازار حاکم است اشاره کردند و گلایه های خود را مطرح کردند.

جو متفاوتی که به واسطه تغییر نسل در بازار حاکم شده است، مشکلات عدم وجود ابتدایی ترین امکانات همچون سرویس بهداشتی و غیره برای مردم و سد معبرهایی که در بازار وجود دارد از جمله مطالبی بود که از طرف بازاریان مطرح شد.

برخورد نامناسب نیروی انتظامی با بازاری ها و بی توجهی شهرداری نسبت به سدمعبرهایی که منجر به ایجاد معظلاتی چون کیف قاپی، انسداد معبر و عدم امنیت برای نوامیس مردم می شود گلایه های دیگری بود که اعلام شد.

و اما حاشیه نشینی این معضل دیرینه کلان شهر شیراز که آسیب های بسیاری برای شهر به بار آورده به بازار هم سرایت کرده و افراد حاشیه نشین در اطراف بازار به دستفرشی می پردازند که این خود نیز مشکلات بسیاری را به وجود آورده و بازاریان و کسبه را به شکوه و شایت وادار کرده است.
نظرات بینندگان