کد خبر: ۱۲۴۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز در گفتگو با شیرازه:

افزایش قیمت‌ها تابع قواعد صنفی و عرفی نیست/ حباب سکه هرلحظه امکان دارد بترکد/ دولت راه را برای رانت‌خوار باز کرده است

مستغنی گفت: در انتخاب تیم اقتصادی دولت سیاست بر تخصص ارجح شمرده می‌شود و بعضا کسانی امور را در دست می‌گیرند که الفبای اقتصاد را نیز بلد نیستند.
افزایش قیمت‌ها تابع قواعد صنفی و عرفی نیست/ حباب سکه هرلحظه امکان دارد بترکد/ دولت راه را برای رانت‌خوار باز کرده است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه با اظهار تاسف از وضعیت کنونی بازار طلا و سکه گفت: وضعیت به‌گونه‌ای است که قیمت‌ها و نوع معاملات خرید و فروش سکه و طلا تابع هیچگونه قواعد صنفی و عرفی نیست و بسیار نامطلوب است.

محمدحسین مستغنی با بیان اینکه در گذشته طلای ذوب شده فقط بین همکاران طلافروش و طلاساز معامله می‌شد، گفت: اجرت بالای مصنوعات طلا و مالیات بر ارزش افزوده سبب شده تا خریداران طلا متحمل ضرر زیادی شوند بنابراین برای سرمایه‌گذاری حتی از طلای دست دوم به سمت طلای ذوب شده سوق پیدا کرده‌اند که کار اشتباهی است و طلای ذوب نباید در خانه‌های مردم باشد چراکه ممکن است برای فروش آن با مشکل مواجه شوند.

سکه بیش از یک میلیون تومان حباب دارد

وی حباب سکه را بیش از یک میلیون تومان و به اندازه قیمت سکه در سال گذشته عنوان و اظهار کرد: اکنون بخاطر جو روانی جامعه و هجوم مردم به سمت طلا و سکه، حباب سکه بسیار زیاد شده که هرلحظه نیز امکان دارد این حباب بترکد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز با اشاره به تمایلات فرهنگی مردم ایران نسبت به خرید طلا به عنوان سرمایه‌گذاری گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده مردم را از طلا دور کرد زیرا قیمت تمام شده طلا بسیار افزایش می‌یابد و متحمل ضرر می‌شوند.‌

لزوم اصلاح قانونی که مردم را از طلا دور کرد

مستغنی با اشاره به پیش لایحه دولت درخصوص اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که یک سال و نیم قبل در مجلس مطرح شد، گفت: مقرر شد قانون مالیات بر ارزش افزوده از 9درصد به 3درصد تقلیل یابد که با مخالفت تمام اتحادیه‌های طلا و جواهر ایران مواجه شد و اتحادیه‌ها اعتقاد دارند طلا مانند پول و ارز یک کالای سرمایه‌ای است و نباید از روی کل طلا مالیات گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه مالیات باید از روی کل طلا برداشته و تنها از روی اجرت ساخت مالیات گرفته شود، گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس در اسفندماه سال گذشته مصوب کرد که مالیات از روی اجرت و سود به نرخ 9درصد گرفته شود که بازهم اتحادیه‌های طلا و جواهر با این طرح مخالف هستند جراکه سود هم از روی قیمت کل طلا گرفته می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز با اشاره به رایزنی‌ها با نمایندگان مجلس اظهار امیدواری کرد که در مجلس شورای اسلامی مصوب شود که سود تنها از روی اجرت ساخت گرفته شود تا هنر طلاسازی تقویت و ظرفیت کارگاه‌های طلاسازی دوباره فعال و اشتغال‌زایی ایجاد شود.

مستغنی تصریح کرد: می‌گویند اگر مالیات از روی اجرت باشد شفافیت مالی ایجاد نمی‌شود که بحثی اغواکننده است؛ سوال ما این است که آیا پس از حدود 10سال گرفتن مالیات از سه درصد تا 9درصد، اکنون شفافیت مالی ایجاد شده است؟!

طلافروشان از راه‌اندازی سامانه مالیاتی استقبال می‌کنند

وی با بیان اینکه اتحادیه‌های طلا و جواهر از راه‌اندازی سامانه مالیاتی دقیق، جامع و کامل استقبال می‌کنند، اظهار تاسف کرد که مالیات بر انواع جواهر عادلانه نیست و افزود: در نظام مالیاتی کنونی ضرایب با واقعیت جور نیست چراکه به عنوان مثال سکه ضریب مالیاتی یک و نیم درصد دارد درحالی که کمتر از نیم درصد سود دارد یا سود طلای آب شده به دهم درصد نمی‌رسد ولی مالیات آن براساس 7درصد محاسبه می‌شود که به همین دلایل برخی طلافروشان به جای استفاده از دستگاه کارتخوان از مشتری درخواست چک می‌کنند!

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز با بیان اینکه کسی مخالف پرداخت مالیات نیست، اظهار امیدواری کرد که ایرادات نظام مالیاتی برای تمام اصناف به ویژه صنف طلافروشان رفع شود.

مستغنی در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه برای کاهش التهاب بازار اقدامی انجام داده است، گفت: ما فقط خریدار و فروشنده هستیم و التهاب بازار ناشی از سیاست‌های نادرست و تاحدود زیادی ناشی از جو روانی که در جامعه ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ طلافروشی خوشحال نیست که طلا به این صورت گران شود، اظهار امیدواری کرد که طلا و ارز در کنار تمام اجناس سیر نزولی منطقی در پیش گیرد نه اینکه قیمت طلا کاهش یابد اما تمام اجناسی که به واسطه گرانی ارز و طلا گران شده‌اند، ارزان نشوند که این کار گرچه مقطعی سخت است اما در طولانی مدت امکان‌پذیر می‌باشد.

انتقاد از نگاه سرمایه‌گریز دولت نسبت به طلا

مستغنی با بیان اینکه متاسفانه یاد نگرفته‌ایم که برای طولانی مدت برنامه‌ریزی داشته باشیم، گفت: وضعیت کنونی نتیجه سیاست‌گذاری‌های سال‌های قبل است. قانون مالیات بر ارزش افزوده ترغیب مردم به خرید مصنوعات طلا را از بین برد درحالی که وجود 11درصد طلای دنیا در نزد مردم هند و 4 درصد طلای دنیا در خزانه دولت این کشور باعث افزایش اقتدار دولت هند شد.

وی با اشاره به نگاه سرمایه‌گریز دولت نسبت به طلا گفت: باید سیاست‌گذاری‌ها به نحوی باشد که به طلا به عنوان یک سرمایه نگاه کرد؛ در مقطعی این نگاه به جامعه القا شد که طلا نباید در خانه‌های مردم باشد و باید در صنعت به کار گرفته شود اما واقعیت این است که نه تنها صنایع ما در جهان حرفی برای گفتن ندارند بلکه بازار سرمایه‌ای طلا را نیز از دست دادیم.

تحریم طلا کاری غیرممکن است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها می‌تواند تاثیری در قیمت طلا داشته باشد، تحریم طلا را نشان‌دهنده ارزش این کالا دانست و افزود: ما همیشه تحریم بوده‌ایم و تحریم طلا در عمل معنا ندارد و کاری ناممکن است چراکه هرچند خرید رسمی بانک مرکزی از بانک‌های جهانی تحریم شود ولی به راحتی می‌توان با دور زدن تحریم‌ها از کشورهای همسایه به وفور طلا وارد کرد.

در انتخاب تیم اقتصادی دولت سیاست بر تخصص ترجیح داده شد

مستغنی با تصریح اینکه اقتصاد ما سیاست‌زده است، اظهار تاسف کرد که حتی انتخاب‌های ما نیز سیاسی است و به عنوان مثال کسانی را به شورای شهر فرستاده‌ایم که سابقه تحصیلی و کاری آنان کمتر مرتبط با امور شهری است و در این زمینه تخصصی ندارند. درواقع این سیاست زدگی ماست که باعث می‌شود مسئولین ما نیز سیاست‌زده باشند به همین ترتیب نیز برای انتخاب تیم اقتصادی دولت سیاست بر تخصص ارجح شمرده می‌شود و بعضا کسانی امور را در دست می‌گیرند که الفبای اقتصاد را نیز بلد نیستند.

وی با بیان اینکه از تصمیمات التهاب‌آفرین باید خودداری کرد، گفت: از زمانی که پیش فروش سکه آتی متوقف شد التهاب بازار چندین برابر شده و جو روانی ناشی از القای نبود طلا و سکه باعث هجوم به این بازار شده است.

انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در جلوگیری از ایجاد رانت اطلاعاتی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: طبق آمار شاید کمتر از 20درصد خرید و فروش ارز و سکه را مردم انجام می‌دهند و حدود 80درصد خرید و فروش ها توسط سیستم‌های مالی دولت، بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و شرکت‌های وابسته به آنان انجام می‌شود که از رانت اطلاعاتی استفاده و در بازار التهاب ایجاد می‌کنند.

مستغنی عملکرد دولت درخصوص جلوگیری از ایجاد رانت اطلاعاتی را ضعیف عنوان و اظهار کرد: دولت خودش به نوعی راه را برای رانت‌خوار باز کرده است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو قیمت جهانی اونس طلا و قیمت دلار را دو فاکتور مهم در قیمت طلا در ایران دانست و افزود: در برخی شهرها مانند تهران و اصفهان تمام اجرت و درصد سود و مالیات را یکجا به مشتری اعلام و به قیمت یک گرم طلا اضافه می‌کنند اما در شیراز اجرت هر یک از مصنوعات طلا بسته به میزان ظرافت کار متفاوت دریافت می‌شود و تلاش می‌کنیم فرمول محاسبه قیمت طلا نیز بر روی تابلوهای نصب شده در مغازه‌های طلافروشی برای مشتریان قابل مشاهده شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز با تاکید بر اینکه خرید سکه از طلافروشان شیرازی معتبرتر است، علت را اینگونه توضیح داد که برای نخستین بار در کشور اتحادیه طلا و جواهر شیراز به حدود صد نفر از مغازه‌داران مجوز نصب هولوگرام امنیتی که تضمین کننده بانکی بودن سکه می‌باشد را داده است.

مستغنی با بیان اینکه فروشندگان ملزم به مهر کردن فاکتور طلا نیستند، گفت: دارا بودن سربرگ، درج نام صاحب پروانه کسب در فاکتور طلا و نوشتن مشخصات و بهای طلا به تفکیک یک فاکتور را قابل تایید و اعتبار می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان