کد خبر: ۱۲۴۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
اماواگرهای جشن فالوده

فالوده شیرازی و تنهاخوری شورای شهر!

هر شهری با یک سوغات یا نشانه خاص شناخته می‌شود و تا یاد دارم فالوده یادآور نام شیراز بوده است؛ این همان فرصتی است که جای بسیار دارد تا در گردشگری درآمدزایی کرده و با توجه به جایگاهش مورد استفاده قرار بگیرد.
به گزارش شیرازه، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز چندی پیش درباره اهمیت برگزاری رویدادهای فرهنگی در بافت تاریخی و فرهنگی شیراز صحبت کرد. در بخشی از صحبتهای لیلا دودمان، به برگزاری جشنواره فالوده سنتی شیراز از 7 تا 9 شهریورماه نیز اشاره شد که با همکاری اتحادیه صنف بستنی و فالوده اجرا می‌شود. مکان این جشنواره هم در محوطه مقابل بازار وکیل تعیین شده است. 

جشنی برای فالوده به نظرم بسیار جالب است که می‌تواند به عنوان یک اتفاق مثبت در شیراز درآمدزایی کند و به فرصتی مطلوب برای درآمد پایدار اقتصادی تبدیل شود.

باز هم عدم پاسخگویی اعضای شورای شهر

هرچند پیش از این بارها و بارها در موضوعات مختلف با اعضای شورای شهر تماس گرفته‌ام و هیچ‌کدام پاسخگو نبوده‌اند، اما این‌بار هم یک بار دیگر میزان پاسخگویی آن‌ها به رسانه‌ها را امتحان می‌کنم و ابتدا با رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز تماس می‌گیرم. ساعت 4و30 دقیقه بعدازظهر است که می‌گویند یک ساعت بعد تماس بگیرم. یک ساعت بعد اما باز هم پاسخی به تماس من داده نمی‌شود؛ 2 ساعت بعد پشت خط انتظار می‌مانم و اهمیتی به این تماس داده نمی‌شود و این داستان تکراری ادامه دارد... طبق معمول از اعضای شورا ناامید شده و به سراغ فعالان گردشگری استان می‌روم. با امیر سبوکی تماس می‌گیرم تا از برنامه‌های انجمن صنفی راهنمایان تور برای این جشن قابل توجه مطلع شوم که با انتظاری غیر از آنچه دارم، مواجه می‌شوم.

جای خالی بخش خصوصی

دبیر کانون سراسری راهنمایان تور ایران و رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس با عنوان این مطلب که برگزاری جشنواره پالوده سنّتی را اکنون و از زبان من شنیده است، می‌گوید: در تمام دنیا برگزاری یک رویداد از موارد اصولی و مهم گردشگری پایدار است.

امیر سبوکی ادامه می‌دهد: ترکیه سالانه میلیون‌ها دلار از برگزاری روز مولانا کسب درآمد می‌کند و این رویداد را به فرصتی برای کسب درآمد پایدار تبدیل کرده است.

وی اضافه می‌کند: این در حالیست که ما در کشور برای رویدادها نه تنها درآمدزایی نداریم بلکه هزینه هم از جیب دولت می‌گذاریم تا یک روز همچون بزرگداشت حافظ را برگزار کنیم.

سبوکی معتقد است: برای درآمدزا بودن چنین رویدادهایی باید بخش دولتی تنها زیرساخت ایجاد کند و جذب درآمد از رویداد را به بخش خصوصی واگذار کند و این فرصتی است که در شیراز به بهترین شکل ممکن می‌توان از آن استفاده کرد.

فعالان حوزه گردشگری بی‌اطلاع هستند

این مقام مسوول با ابراز ناخرسندی از اینکه چرا درباره برگزاری جشنواره فالوده شیرازی به فعالان حوزه گردشگری اطلاع‌رسانی نشده است، بیان می‌کند: صرف برگزاری یک رویداد برای پایدار بودن آن کافی نیست.

سبوکی می‌افزاید: این درحالیست که با این اطلاع‌رسانی به موقع، فرصت برگزاری تورهای گردشگری، دعوت از علاقمندان به این حوزه و ... به شیراز فراهم می‌شود.

وی معتقد است: اگر در شورای اسلامی شهر شیراز یا هر نهاد و سازمان دیگری برنامه‌ای در صنعت گردشگری در نظر گرفته می‌شود لازم است تا با برگزاری نشست‌های تخصصی با فعالان این حوزه، نهایت استفاده از آن جشن یا رویداد به عمل آید.

سبوکی تاکید می‌کند: برای اجرای یک رویداد و جشنواره که بتواند پایدار بماند، باید روابط عمومی و اطلاع‌رسانی قوی و تعامل بالایی با فعالان و مسؤولان حوزه گردشگری در نظر گرفته شود تا نقشی در توسعه اقتصادی شهر داشته باشیم.

فالوده شیرازی و قابلیت یک بِرَند

سبوکی به سفری که 8 سال قبل به مالزی داشت اشاره می‌کند و می‌گوید: در آنجا در گفت‌وگویی که با یکی از فعالان گردشگری مالزی داشتم درباره نقش برندها صحبت شد که وی فالوده شیرازی را جدا از کلیه ظرفیت‌هایی که شیراز داشت به عنوان یک برند مطرح برای شیراز کافی می‌دانست. 

وی می‌افزاید: این نشان می‌دهد که در کشورهای دیگر تا چه اندازه به گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا به شکل پایدار نگاه می‌شود و ما نیز باید از داشته‌های خود به عنوان منابع ارزشمند ایجاد گردشگری پایدار و درآمدزا بهره بگیریم.

درآمدزایی برای خانه‌های تاریخی

اما رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس به بخشی دیگر از سخنان لیلا دودمان هم اشاره می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز پیش از این از اجرای طرح بازدید از خانه‌های تاریخی بافت شیراز به‌مناسبت روز جهانی جهانگردی و با هدف آشنایی با سنت‌های مهمان‌نوازی شیرازی خبر داده بود که امیر سبوکی در مورد این طرح نیز می‌گوید: اگر تنها یک بازدید معمولی از این خانه‌ها در نظر گرفته شده باشد، فایده‌ای ندارد؛ باید بازدید از خانه‌های تاریخی هدفمند باشد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس ادامه می‌دهد: اما اگر شورای اسلامی شهر شیراز با ایجاد زیرساخت، خانه‌های تاریخی را به مرکز گردشگری تبدیل کند، قطعاً منافع گسترده در پی دارد.

وی پیشنهاد می‌کند: به عنوان مثال تبدیل این خانه‌ها به موزه‌ای که مجموعه‌ای از کلکسیون افراد مختلف را به نمایش می‌گذارد و برای صاحب خانه نیز درآمدزاست، اقدام مطلوبی به شمار می‌رود و به علاوه جاذبه جدیدی نیز در شهر برای صنعت گردشگری ایجاد می‌کند.

ما هم بی‌اطلاعیم، اما آماده!

رئیس اتحادیه صنف فالوده و بستنی شیراز نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: نامه رسمی برگزاری این جشنواره هنوز به دست من نرسیده است، اما به محض دریافت اقدامات لازم از سوی اتحادیه برای شرکت موثر در این جشنواره انجام می‌شود.

جلیل معینی ادامه می‌دهد: قصد داریم در این جشن، فالوده را به سبک سنتی در جوتی و به سبک امروزی در مقابل چشم بازدیدکنندگان تهیه کنیم.

وی جوتی را ظرف سنتی تهیه فالوده شیرازی معرفی می‌کند و می‌گوید: فالوده شیرازی یک برند است و اکثر مسافرانی که به شیراز سفر می‌کنند در پی چشیدن طعم آن هستند؛ بنابراین باید از این جشنواره که برای نخستین‌بار برگزار می‌شود نهایت استفاده را در معرفی بهتر این طعم به یادماندنی داشته باشیم.

منبع: فارس
نظرات بینندگان