کد خبر: ۱۲۴۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

هشدار معاون قضايي دادگستری فارس در خصوص کلاهبرداری از طریق سایت دیوار

معاون قضايي و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس خطاب به مردم گفت: به صرف پایین بودن قیمت اجناس در سايت ديوار فریب برخی افراد سودجو و کلاهبردار را نخوريد.
به گزارش شیرازه، احمد رحمانيان معاون قضايي و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با اشاره به شرایط خاص اقتصادی و افزایش نامتعارف قیمت کالا و اجناس بيان كرد: برخی از افراد سودجو و کلاهبردار بدنبال فرصتی جهت تصاحب غیر قانونی و نامشروع اموال مردم هستند كه یکی از زمینه و بسترهای این اقدام آنان از طریق سایت دیوار است.

اين مقام قضايي اظهار داشت: این قبیل افراد از شرایط بد اقتصادي سوء استفاده کرده و با تبلیغات گمراه کننده کالا و یا جنس را کمتر از قیمت روز آن با هدف ترغیب مشتری جهت خرید عرضه می کنند و پس از اینکه فرد راغب و علاقمند به خرید آن شد به طريق مختلف اموال وی را می برند.

وي گفت: به عنوان مثال در موردي كه بیش از بیست میلیون تومان از مردم كلاهبرداري شده، یک دستگاه اتومبیل پراید که قیمت آن نوزده میلیون تومان است را پایین تر از قیمت بازار و روز آن اعلام می کنند تا افراد را ترغیب به خرید کنند سپس با بيان اينكه اگر قصد خرید واقعی اتومبیل را دارند مبلغ 100 یا 200 هزار تومان بعنوان بیعانه به حساب اعلامی واریز نمایند از آنان كلاهبرداري مي كنند.

رحمانيان افزود: این افراد با اعلام آدرس و شماره تلفن جعلی به خریداران تعداد زیادی از وجوه مردم را در مبالغ 100 یا 200 هزار تومان اخذ مي كنند ولي در عمل اتومبیل را به هیچیک از آنان نمی فروشند و چون مبالغ پرداختی خریداران بسیار پایین است مالباختگان تمایل چندانی بمنظور پیگیری از طریق مراجع قضایی و انتظامی ندارند.

وي ادامه داد: در موارد ديگر كلاهبرداران با وعده فروش جنسی با قیمت ارزان خریدار را به مکان خلوت و کم تردد برده و اموال وی را اخاذي مي كنند و یا با هدف خرید اجناس و لوازم منزل که برای فروش عرضه شده با قیمت فریبنده ای اعلام و پس از ورود به منزل مبادرت به سرقت اموال می نمایند و یا اجناس مسروقه را با قیمت پایین و به بهانه گم شدن کارتن اصلی و فاکتور آن، بفروش می رسانند و یا جهت اجاره منازلی بصورت روزانه و ساعتی شماره حسابی را اعلام مي كنند اما در عمل هیچ منزلی وجود ندارد.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم بيان كرد: همچنين فروش تعداد زيادي اجناس قاچاق در اين سايت ديده شده كه متاسفانه علاوه بر نقض قانون و جرم بودن آن، هم ضربه به توليد محصولات داخلي خواهد بود هم به دليل مشخص نبودن اصالت آن امكان سو استفاده و كلاهبرداري خواهد بود.

معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري فارس تاكيد كرد: مردم به آگهی های خرید و فروش درج شده در سایت دیوار اعتماد کامل نداشته و در صورت تمایل به انجام خريد و معامله به کلیه ضوابط قانونی از جمله مالکیت فروشنده دقت كرده و به صرف پایین بودن قیمت كالاها فریب برخی از افراد سودجو و کلاهبردار را نخورند تا در آینده مالباخته نشوند.

نظرات بینندگان