کد خبر: ۱۲۴۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

ماجرای لغو پروازهای فرودگاه لارستان؛ طی مسافت ۴۰۰ کیلومتری برای پرواز تهران

چندی است که انتشار اخباری مبنی بر « لغو ۷۰ پرواز فرودگاه لارستان در ماه‌های آینده به مقاصد دوحه، کویت و تهران » در فضای مجازی سبب نگرانی مردم این منطقه شده است.
به گزارش شیرازه، در دنیای مدرن امروز فرودگاه‌ها یکی از باارزش‌ترین زیرساخت‌های توسعه هستند که نقش مهمی در رونق اقتصادی یک کشور یا منطقه دارند و می‌توان گفت که یکی از ابزارهای رسیدن به توسعه پایدار داشتن فرودگاه و برقراری پروازهای داخلی و خارجی در یک منطقه است. 

توسعه فرودگاه‌ها و نقش آنها در رونق یک منطقه امری انکارناپذیر است اما گاه موانع و مشکلاتی به وجود می‌آید که این صنعت مهم حمل‌ونقل را با مشکل مواجه می‌کند. فرودگاه لارستان که می‌توان گفت بعد از فرودگاه شهید دستغیب شیراز بیشترین پرواز خارجی را در استان دارد یکی از ظرفیت‌های جنوب استان فارس است که نه تنها اقتصاد منطقه لارستان بلکه استان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

درحال حاضر پروازهای فرودگاه لارستان به مقاصد دبی، شارجه، کویت، قطر، تهران و اهواز توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، فلای دبی، ایرعربیا و کارون انجام می‌شود اما چندی است که انتشار اخباری در فضای مجازی سبب نگرانی مردم این منطقه شده است.

 خبر « لغو 70 پرواز این فرودگاه در ماه‌های آینده به مقاصد دوحه، کویت و تهران است». از آنجا که در میان مردمان مناطق جنوب استان فارس سفرهای اقتصادی به کشورهای حاشیه خلیج فارس بیش از دیگر نقاط انجام می‌شود لغو این پروازها می‌تواند بر اقتصاد این منطقه تاثیر بگذارد. 

نکته دیگری که مردم این منطقه بیان می‌کنند و موجب برخی سردرگمی‌ها و اعمال هزینه اضافی شده، لغو پروازهای تهران است چراکه بسیاری از دانشجویان و استادان دانشگاه و حتی کارمندان با لغو این پرواز متحمل هزینه اضافی و رفتن تا شیراز هستند. 

مردم لار معتقدند که نه تنها افزایش چنین پروازهایی بلکه برقراری پروازهای خارجی به مقاصد مسقط، حج و عتبات عالیات از نیازهای اساسی مردم لارستان و جنوب کشور است و بارها این موضوع را از طرق مختلف بیان کردند. 

امین‌الله صولتی، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی لارستان  این امر را تنها در پروازهای ایران ایر ذکر و اعلام می‌کند پروازهای این شرکت نه تنها در لارستان بلکه در دیگر فرودگاه‌های کشور نیز با مشکل روبه‌رو بوده است. 

وی علت این امر را به نقل از مسئولان ایران ایر کمبود ناوگان ذکر می‌کند و خبر از برقراری پروازهای کیش ایر در فرودگاه لارستان می‌دهد که سبب افزایش پروازها می‌شود.

صولتی همچنین می‌‌گوید که به دنبال ایرلاین‌های جایگزین هستیم اما به دلیل شرایط کنونی ایرلاین‌ها کمبود ناوگان دارند و ایران ایر هم قول داده که به محض برطرف شدن کمبود، این مشکل را برطرف کند. 

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی لارستان علت نمود بیشتر موضوع کمبود ناوگان در فرودگاه لارستان را چنین بیان می‌کند که چون ایران ایر در فرودگاه لارستان به ویژه در مسیرهای داخلی تهران بیشتر فعال بوده این موضوع بیشتر نمود داشته است. 

نکته دیگری که صولتی بیان می‌کند دیدار و جلسه با حضور نماینده مردم و رئیس سازمان هواپیمایی و مدیرعامل هما در دفتر وزیر است که در آن جلسه وعده داده شده به محض برقراری پروازها،  خط قطر و کویت فرودگاه لارستان را پوشش دهند. 

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی لارستان اما برای دریافت توضیحات بیشتر ما را به مسئولان ایران ایر حواله می‌دهد پس از ارتباط گرفتن با رئیس ایستگاه ایران ایر وی اعلام می‌کند که اجازه هیچ‌گونه مصاحبه با هیچ رسانه‌ای را ندارد اما اعلام می‌کند که هر پروازی که لغو شده از قبل اطلاع‌رسانی شده بوده و چنین نبوده که مردم دچار مشکل شوند. 

براساس بررسی‌های خبرنگار ما  از کانال‌های مختلف به ویژه در فرودگاه شیراز از آنجا که امسال تمامی پروازهای حج از طریق شرکت‌های داخلی انجام شده و به دلیل پاره‌ای از مشکلات فنی پروازهای ایران ایر با کمبود ناوگان مواجه شده است. در صورتی که در سالیان گذشته بخشی از پروازهای حج توسط شرکت‌های سعودی انجام می‌شده است. 

با این حال و این توضیحات باز هم به نظر می‌رسد که باید فکری عاجل برای حل این مشکل شود تا مردم لارستان مجبور نباشند مسافت 400 کیلومتری تا شیراز را برای یک پرواز طی کنند و متحمل هزینه اضافی شوند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: لارستان ، فرودگاه ، تهران
نظرات بینندگان