کد خبر: ۱۲۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
گزارش شیرازه از شانزدهمین اجلاس سالانه مجمع خیرین تامین سلامت فارس؛

خیرین بجز کارهای عمرانی در سایر حوزه‌های سلامت ورود کنند/ به آموزش در جامعه برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها توجه شود

نیک اندیشان حوزه سلامت فارس در سال ۹۶ بیش از ۸۱ میلیارد تومان به بخش های مختلف بهداشت، درمان و سلامت استان فارس، کمک کردند.
به گزارش شیرازه، شانزدهمین اجلاس سالانه مجمع خیرین تامین سلامت فارس امروز، 18مردادماه با حضور خیرین حوزه سلامت، مسئولان استانی و کشوری در مجتمع رفاهی دانشگاه شیراز برگزار شد. نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز در این اجلاس گفت: خدماتی که شما خیرین بزرگوار انجام می دهید جدا از خیر ظاهری، دارای برکات بسیار زیاد معنوی است.

آیت الله لطف اله دژکام افزود: انجام کار خیر به صورت زنجیره ای است؛ وقتی یک نفر کار خیر را آغاز می کند سایرین نیز آن را ادامه می دهند؛ انجام کارهای خیر، باعث افزایش برکت در کشور می شود.

او با تقدیر از خدمات خیرین سلامت در ارتقای سطح سلامت در استان، به آنان توصیه کرد: با توجه به اینکه بیشتر پول های خیر برای ساختن پروژه های عمرانی هزینه می شود، بهتر است خیرین در سایر حوزه های مربوط به سلامت جامعه نیز مشارکت داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز، بر توجه به رویکردهای جدید در عرصه سلامت تاکید کرد و ادامه داد: در بسیاری از بیماری ها امکان مراقبت از بیمار در خانه وجود دارد؛ در حال حاضر در استان فارس بحث مراقبت از بیماران در منزل، در حال پیگیری است و خیرین می توانند در این زمینه نیز فعالیت کنند.

تاکید بر توجه به آموزش در جامعه برای پیشگیری از بروز بیماری ها

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) و رییس هیات امنای مجمع خیرین تامین سلامت فارس نیز در این اجلاس گفت: آنچه به نفع مردم و تامین کننده منافع مردم باشد پابرجا و پایدار خواهد بود؛ باید توجه کنیم که منفعت مردم در چه چیزی است؛ دامنه نفع رسانی به دیگران وسیع است و دولت، مسوولان و تمام افراد جامعه با توجه به موقعیت و جایگاه خود می توانند به دیگران کمک کنند.

آیت الله سید علی اصغر دستغیب افزود: هر یک از مجامع خیرین که در کشور و نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده است از مصادیق نفع رسانی به مردم و به ویژه افراد نیازمند هستند؛ منافع مردم تنها در این نیست که وقتی عارضه ای برای آنها پیش آید به آنها کمک کنیم بلکه، از آن مهمتر بحث پیشگیری از عارضه و بیماری ها است.

او با تاکید بر اهمیت پیشگیری از بروز بیماری ها، اضافه کرد: شما خیرین بزرگوار هم خدادوست هستید و هم خدا شما را به خاطر انجام اعمال نیک و پسندیده، دوست دارد، بهتر است همان اندازه که برای ساختن بیمارستان ها، درمانگاه ها، اورژانس ها و اقامتگاه های همراه بیماران، تلاش و فعالیت می کنیم در زمینه پیشگیری بیماری ها نیز کوشا باشیم.

رییس هیات امنای مجمع خیرین تامین سلامت فارس، ادامه داد: برگزاری برنامه های آموزشی، جلسات توجیهی و برنامه های اطلاع رسانی به جامعه، نیازمند هزینه های زیادی است و خیرین باید در این زمینه ها نیز فعالیت کنند.

آیت الله دستغیب افزود: یکی از اموری که منافع مردم را تامین می کند، تصویب قوانین از سوی مجلس شورای اسلامی در راستای نفع مردم است؛ در تصویب قوانین اولویت ها در نظر گرفته شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این نکته توجه کنند که تصویب این قوانین باعث خشنودی و رضایت مردم است؛ جلب اعتماد مردم نکته مهمی است که در نظام جمهوری اسلامی انجام شده است.

او در بخش دیگری از سخنانش، گفت: باید در همه امور به نیازهای مردم توجه کنیم و آنها را در اولویت و محور کارها قرار دهیم؛ برای این کار در اتاق های فکر و مسایلی که مربوط به حل مشکلات جامعه است از افرادی که دارای علم، دانش و توانمندی هستند، بهره ببریم؛ یکی از شرایط توجه به منافع مردم، علم است، بر اساس دستور اسلام، فتوای فقهای بزرگ و سخنان مقام معظم رهبری، اگر کسی علم و توان ندارد جایز نیست در سمت و مسوولیتی بماند و باید جای خود را به کسی بدهد که علم و توان انجام کارها را دارد.

رییس هیات امنای مجمع خیرین تامین سلامت فارس، اضافه کرد: راه و مسیر هدف های مجمع خیرین تامین سلامت راهی روشن است که هم رضای خدا را در پی دارد و هم فطرت پاک مردم، طالب آن است.

آیت الله دستغیب گفت: افرادی که خیر هستند با امکاناتی که نعمت خدا در نزد آنهاست، در انجام کار خیر پیش قدم می شوند تا در انجام امور از دیگران سبقت بگیرند.

خیرین بجز کارهای عمرانی در سایر حوزه‌های سلامت ورود کنند/ تبه آموزش در جامعه برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها توجه شودخیرین حوزه سلامت برای کمک به بیماران نیازمند مشارکت بیشتری داشته باشند

در ادامه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با تقدیر از اقدامات خیرین حوزه سلامت در استان فارس، گفت: خیرین کسانی هستند که از زینت این دنیا گذشته اند و زینت دنیای دیگر را انتخاب کرده اند؛ این افراد کسانی هستند که در شرایط سخت دست انسان ها را می گیرند و به نیازمندان کمک می کنند.

دکتر علی بهادر افزود: عبادت چیزی جز خدمت به مردم نیست، یاد بگیریم که با مهربانی با مردم رفتار کنیم؛ می توانیم در زمینه های مختلف به نیازمندان کمک کنیم؛ خداوند به مقدار پولی که کمک می کنیم نگاه نمی کند بلکه به نیت انسان ها نگاه می کند و به آنها ثواب می دهد؛ اجر کار خیر در نزد خدا بسیار زیاد است.

او از خیرین حوزه سلامت خواست: علاوه بر مشارکت در ساخت مراکز بهداشتی درمانی، در زمینه های دیگر مانند خرید تجهیزات و دارو و کمک به بیماران خاص و نیازمند نیز مشارکت بیشتری داشته باشند.

تهیه بسته پیشنهادی حمایت از خیرین حوزه سلامت در استان فارس

مشاور وزیر بهداشت در امور دانشگاه ها و نایب رییس هیات مدیره مجمع خیرین تامین سلامت فارس، نیز در آیین تقدیر از خیرین حوزه سلامت فارس گفت: خیرین هر کاری را انجام می دهند تنها برای رضای خداوند است.

دکتر محمدهادی ایمانیه از تهیه بسته پیشنهادی حمایت از خیرین سلامت از سوی مجمع خیرین تامین سلامت فارس خبر داد و افزود: این بسته به منظور ارایه به دولت و مجلس آماده شده و باعث توسعه و پیشرفت حوزه سلامت در کشور می شود.

او همچنین بر لزوم آموزش به مردم در زمینه پیشگیری از بیماری ها تاکید و اضافه کرد: برای اینکه مردم بیمار نشوند باید به موضوع آموزش همگانی توجه کنیم و جلوگیری از بیماری ها، با آموزش امکان پذیر است.

مشاور وزیر بهداشت در امور دانشگاه ها و نایب رییس هیات مدیره مجمع خیرین تامین سلامت فارس در جمع خیرین استان فارس گفت: یکی از کارهایی که خیرین می توانند در آن مشارکت کنند بحث حمایت از ازدواج های دانشجویی است؛ در حال حاضر ۱۲ هزار دانشجو داریم که بسیاری از آنان تمایل به ازدواج دارند اما برای اسکان و هزینه های زندگی با مشکل مواجه هستند و خیرین می توانند در بحث اشتغال در کنار تحصیل، به دانشجویان کمک کنند.

دکتر ایمانیه همچنین از همکاری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با دانشگاه در زمینه تحقیقات سلولی و ژن درمانی خبر داد و افزود: خیرین حوزه سلامت برای ساخت اتاق های تمیز در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه کمک کرده اند و امیدواریم این حمایت ها، توسعه یابد.

خیرین بجز کارهای عمرانی در سایر حوزه‌های سلامت ورود کنند/ تبه آموزش در جامعه برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها توجه شودکمک 81میلیارد تومانی خیرین سلامت در سال گذشته

در ادامه این اجلاس رییس هیات مدیره مجمع خیرین تامین سلامت فارس، گفت: این اجلاس هر ساله برای تقدیر از خیرینی که در زمینه سلامت فعالیت دارند، برگزار می شود.

دکتر محمود تابنده افزود: در سال گذشته از سوی خیرین استان فارس، بیش از ۸۱ میلیارد تومان در زمینه بهداشت و درمان هزینه شده است؛ همچنین در سال گذشته بیش از ۲۲ جلسه از سوی مجمع خیرین تامین سلامت فارس به منظور بررسی زمینه های کار خیر در استان، برگزار شده و این موارد برنامه ریزی و به اطلاع خیرین رسیده است.

او با اشاره به نقش خیرین در توسعه سلامت کشور، اضافه کرد: مسئولان برای انجام کارهای خیر راهگشا و مشوق خیرین باشند تا کارها به بهترین شکل انجام شود.

اقدامات خیرین سلامت استان فارس، قابل تقدیر است

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دبیرکل مجمع خیرین تامین سلامت کشور نیز در این برنامه گفت: در مجمع خیرین تامین سلامت کشور تلاش شده تا با پیگیری، مشکلات و مسایل موجود به کمترین مقدار برسد و در این زمینه هماهنگی های خوبی بین وزارت بهداشت و مجمع خیرین تامین سلامت ایجاد شده است.

دکتر حسینعلی شهریاری افزود: مجمع خیرین تامین سلامت استان فارس قدیمی ترین مجمع کشور است و کارهایی که از سوی خیرین فارس انجام شده قابل تقدیر است؛ با توجه به مسایل اقتصادی، کمک های خیرین استان فارس بسیار خوب بوده است.

او ادامه داد: در زمینه بهداشت و پیشگیری از بروز بیماری ها باید گام های بزرگی برداشته شود؛ بحث درمان در تمام دنیا دارای هزینه های زیادی است به همین دلیل باید به سمتی پیش رویم که سعی کنیم مردم کمتر بیمار شوند.

او اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد کودکان و فرزندان ما دچار چاقی هستند؛ چاقی منشا بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون، سرطان، دیابت و بیماری های قلبی عروقی است و بیماری های غیرواگیر در کنار تصادفات جاده ای هزینه های زیادی را به حوزه سلامت کشور تحمیل می کند.

دبیرکل مجمع خیرین تامین سلامت کشور، افزود: یکی دیگر از عوامل ابتلا به بیماری ها افزایش استفاده از غذاهای آماده و فست فودها است، همچنین عدم تحرک از دیگر عوامل افزایش بیماری ها به شمار می رود و باید به این موارد توجه بیشتری شود.

دکتر شهریاری با اشاره به موضوع مراقبت از بیمار در منزل، گفت: یکی دیگر از مسایلی که در تمام دنیا روی آن کار شده است، بحث مراقبت از بیمار در منزل است؛ در مورد بسیاری از بیماری ها می توانیم خدمات را با هزینه کمتر در منزل به بیمار ارایه کنیم و باید به آن توجه شود؛ این موضوع در استان فارس آغاز شده و باید توسعه پیدا کند.

اهمیت توجه به پژوهش و آموزش، مشارکت بانوان در مسایل مختلف حوزه سلامت و توجه بیشتر به توانمندی های سمن ها و مجامع خیرین، از دیگر مواردی بود که دبیرکل مجمع خیرین تامین سلامت کشور در زمینه ارتقای سطح سلامت کشور برشمرد.

دکتر شهریاری افزود: در دولت و مجلس بر اتمام پروژه های نیمه تمام تاکید شده است؛ دولت آماده است تا پروژه های ناتمام را به افراد خیر و توانمند واگذار کند تا با مشارکت آنان به بهره برداری برسد؛ جمع شدن مبالغ کم در کنار هم می تواند برای برطرف شدن مسایل مختلف راهگشا باشد و مشکلات مردم را حل کند.

بنابراین گزارش، جوان ترین نیکوکار حاضر در این اجلاس دختر ۱۳ ساله ای است که با اهدای مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در ساخت پایگاه اورژانس مرودشت مشارکت داشته و مسن ترین نیکوکار اجلاس نیز ۸۰ سال سن دارد؛ این اجلاس با تقدیر و بزرگداشت بیش از ۸۰ نیک اندیش و تلاشگر حوزه سلامت استان فارس، به پایان رسید.
نظرات بینندگان