کد خبر: ۱۲۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۳ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

حاصل ربع قرن افتخار آفرینی کاریکاتوریست استان فارسی رونمایی شد

سهرابی کاریکاتوریست نام آشنای استان فارسی گفت: کتاب «انگار نه انگار» برگزیده‌ای از کاریکاتورهای من و محصول 25سال کار مطبوعاتی‌ام در رسانه‌های مختلف بوده که در 90صفحه وسه بخش خلاصه شده است.
شیرازه، چهره نام آشنای عرصه کاریکاتور در سطح ملی و بین المللی بعد از ربع قرن فعالیت هنری و رسانه ای اولین کتاب آثار خود را منتشر کرد. این اثر تحت عنوان «انگار نه انگار» همزمان با جشن روز خبرنگار در باغ جهان نما رونمایی شد.

حاصل  ربع قرن افتخار آفرینی کاریکاتوریست فارسی رونمایی شداحمد رضا سهرابی در گفتگو با خبرنگار شیرازه درباره این اثر نوانتشار توضیح داد:

کتاب «انگار نه انگار» برگزیده‌ای  از کاریکاتورهای من و محصول 25سال کار مطبوعاتی‌ام در رسانه‌های مختلف بوده که در 90صفحه وسه بخش خلاصه شده است.

این هنرمند خوش آوازه ابراز داشت: کاریکاتور های بدون شرح و کاریکاتور های مطبوعاتی دوبخش این کتاب را با مجموع70کاریکاتور تشکیل می‌دهند. یک بخش کوتاه هم آخر کتاب داریم که شامل ده تصویر هست و گزیده ای از افتخاراتم در جشنواره های ملی و بین المللی را از سال 74تاکنون نشان می‌دهد.

سهرابی در خصوص موضوع محوری این اثر نیز پاسخ داد: موضوع کاریکاتورها عمدتا اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. در بخش کاریکاتورهای بدون شرح که شامل 40کاریکاتور است،  دو سوژه محوری خشکسالی و جنگ در جهان خصوصا خاورمیانه بیشتر مطرح شده و در بخش کاریکاتورهای مطبوعاتی که شامل 30کاریکاتور است مطالبات مردم و خصوصا قشرآسب پذیر محور آثارم بوده و کارهایم دغدغه آن‌ها را مطرح می‌کند که تریبونی برای اعلام درخواست‌هایشان ندارند.

برنده جایزه برتر جشنواره‌ی بین‌المللی کارتون «سواد رسانه‌ای» اندونزی در خصوص انتخاب آثارش برای چاپ این کتاب یادآور شد: من از بین چندهزار کاریکاتور این تعداد را برای چاپ این کتاب انتخاب کردم و در چند مرحله گزینش بین آثارم به هفتاد اثر برگزیده رسیدم و حذف برخی آثار  و انتخاب نهایی برایم خیلی سخت بود. خیلی از آثارم را دوست داشتم اما چاره ای جز حذف نداشتم چون کتاب باید صفحاتش محدود می‌شد همین الان هم نود صفحه حجم زیادی است.

اسم کتاب کاریکلماتوری برگرفته از بی تفاوتی مسئولین به دغدغه‌های مردم کف جامعه است

سهرابی ضمن تقدیروتشکر از مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد فارس خاطر نشان کرد: سالها علاقند بودم کتابی از آثارم به صورت مستقل و بدون وابستگی به نهاد های مختلف حتی برای انتشار آن چاپ کنم اما مشکلات اقتصادی و هزینه‌های بالای چاپ و نشر اجازه نداد وسالها صبر کردم که بتوانم به آرزویم برسم.  پیشنهاد آقای سهرابی و پیگیری‌های مکررشان این اتفاق را پس از سالها رقم زد و اداره کل فرهنگ وارشاد فارس هزینه‌ها را تقبل کرد اما در صفر تا صد کار از چاپ و طراحی و صفحه آرایی ناظر بودم چون کاریکاتور و طراحی خیلی به هم وابسته هستند.

کاریکاتوریست توانمندی که رقابت در مرحله پایانی جشنواره بین‌المللی کاریکاتور «غزه» را در کارنامه خود  دارد، درباره چاپ جلدهای بعدی آثارش ابراز داشت: من با چند روزنامه از جمله عصرمردم و همشهری و... کار می‌کنم در سال به طور میانگین500کاریکاتور دارم. اگر از بین آن‌ها با سخت ترین معیارها  100کاریکاتور هم گزینش کنم این توان وجود دارد که سالی یک کتاب چاپ کنم اما اولین کتابم بعد از 25سال اتفاق افتاد حدود ربع قرن طول کشید دوست دارم بقیه اثارم هم کتاب شود اما توان مالی و تعامل حرفه ای می‌طلبد.

این فعال رسانه ای در خصوص دلیل انتخاب اسم کتاب نیز توضیح داد:  15سال است یک کادر کاریکاتور در روزنامه عصر مردم با عنوان «انگار نه انگار» دارم، چون متاسفانه شاهدیم برای خیلی از کارهایی که ما مطبوعاتی‌ها در قالب‌های مختلف عکس و خبر و کاریکاتورانجام می دهیم  گوش شنوایی وجود ندارد و مسئولین خیلی دقت نمی‌کنند. این اسم هم در واقع خودش کاریکلماتوری برگرفته از بی تفاوتی و گاها کم تفاوتی و کم لطفی  مسئولین به مطالبات رسانه ای ها و دغدغه های مردم کف جامعه است.

علاوه بر چاپ این کتاب ارزشمند، دریافت جایزه از دو دوره جشنواره سراسری مطبوعات ایران، جایزه اول کاریکاتور نخستین جشنواره روزنامه‌نگاران جوان ایران، جایزه اول نخستین جشنواره مطبوعات خلیج‌فارس، جایزه دوم کاریکاتور نخستین جشنواره ملی طنز مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور، لوح تقدیر از دو دوره جشنواره بین‌المللی کاریکاتور LM چین، راه‌یابی به نمایشگاه و چاپ آثار در کتاب سال جشنواره‌های بین‌المللی کاریکاتور اومیا ژاپن، مازاتلان مکزیک، برلین آلمان، نیلس بوگه دانمارک و چاپ اثر در کاتالوگ نمایشگاه بین المللی آلکالا اسپانیا ۲۰۱۵ ، چاپ اثر در کاتالوگ نهمین و دهمین مسابقه بین المللی کارتون و تصویرگری محیط زیست چین ۲۰۱۴- ۲۰۱۵، لوح تقدیر جشنواره بین المللی دوسالانه کارتون آفریقا – نیجریه و هفت جایزه ملی دیگر از افتخارات این کاریکاتوریست پر افتخار فارسی در حوزه کاریکاتور است.

نظرات بینندگان