کد خبر: ۱۲۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

سهم اندک ممسنی از فضای کتابخانه‌ای

شهرستان ممسنی که به لحاظ تعداد دانشجو در کشور صاحب رتبه است از داشتن کتابخانه عمومی مناسب محروم است.
به گزارش شیرازه، کتابخوانی و علاقه به کتاب یکی از مقولاتی است که مسئولان فرهنگی با انجام برنامه‌های مختلف سعی در توسعه آن دارند و همواره از این موضوع گلایه‌مندند که سرانه مطالعه در میان ما ایرانیان کم است و باید راهکارهایی پیدا کرد که این توجه بیشتر شود. 

اما همیشه نمی‌شود یک طرفه قضاوت کرد و کتاب نخوانی را به مردم نسبت داد، گاه با وجود علاقه مردم یک منطقه به کتاب امکانات برای گسترش کتابخوانی ضعیف است نمونه این امر شهرستان ممسنی در استان فارس است. 

شهری با بیشترین تعداد دانشجو و بدون کتابخانه 

شهرستانی که به گفته داوود ایوبی، فرماندار این شهرستان 18 درصد مردمش دانشجو هستند و از این لحاظ در کشور صاحب رتبه است، شهرستانی که روستای فهلیان آن در سال گذشته عنوان روستای برگزیده برگزیده‌ها در میان روستاهای دوستدار کتاب را کسب کرده است اما این شهرستان تنها یک کتابخانه عمومی در شهر نورآباد دارد. 

نه شهر خومه‌‌زار و نه شهر بابامنیر این شهرستان کتابخانه عمومی ندارد و از میان 300 روستای آن تنها «فهلیان» کتابخانه دارد و به گفته ایوبی به همت بسیج سازندگی به تازگی روستای «مهرنجان» هم صاحب ساختمان کتابخانه شده اما هنوز تجهیز نشده است. 

تنها کتابخانه عمومی این شهرستان، کتابخانه استاد شهید است که بنا به اطلاعات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سال 54 با 350 متر زیربنا ساخته شده و در حال حاضر بیش از 28 هزار جلد کتاب در رده‌های مختلف دارد. 

فرسودگی و قدیمی بودن این کتابخانه در کنار فضای محدود سبب شده که در طول سال‌های اخیر این موضوع از سوی رسانه‌های محلی این شهرستان  به عنوان یکی از خواست‌های مردم ممسنی بیان شود.

روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در سفری که 12 تیرماه به این شهرستان داشته، گفته است «  ممسنی برای رسیدن به میانگین شاخص‌های سنجش کتابخانه‌ها مانند زیربنا، تعداد اعضا و تعداد کتاب به تلاش و حمایت بیشتری نیاز دارد». وی پرداخت اعتبار کتابخانه‌ها از سوی شهرداری‌ها را برای حل این مسئله ضروری دانسته است. 

تخصیص اعتبارات منع قانونی دارد 

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس « برای شروع پروژه بازسازی کتابخانه استاد شهید نورآباد نیاز است که نیمی از اعتبار اولیه از سوی فرمانداری شهرستان تخصیص یابد». موضوعی که با وجود اعلام آمادگی فرمانداری این شهرستان اما محقق نشده است. 

ایوبی درباره علت عدم تحقق این موضوع می‌گوید: « فرمانداری بنا داشت که ساختمانی با مساحت 600 متر را برای کتابخانه در نظر بگیرد اما اعتبارات شهرستانی که از منابع مختلف تامین می‌شود، شروع پروژه جدید را ممنوع کرده در نتیجه نمی‌توان در حال حاضر اقدام عاجلی برای این موضوع انجام داد» البته فرماندار ممسنی راهکاری را برای حل این مشکل بیان می‌کند. 

به گفته وی شهرداری نورآباد  یک ساختمان دارد که به صورت امانی می‌تواند در اختیار کتابخانه قرار دهد تا زمانی که این ساختمان قدیمی تخریب شود و بتوان با جذب اعتبارات آن را مجدد ساخت. ایوبی همچنین به قول نماینده ممسنی از وزیر ارشاد و سفر وی در شهریورماه به این شهرستان اشاره می‌کند و امیدوار است که این اقدام در زمینه بهبود فضای کتابخانه‌ای شهرستان هم موثر باشد. 

به گفته فرماندار شهرستان ممسنی در برنامه ششم توسعه نیز دیده شده که برای شهرهایی که کتابخانه ندارند، شهرداری‌ها مکانی را آماده کنند و کتابخانه‌های عمومی هم تجهیز و راه‌اندازی آن را انجام دهد که در شهر بابامنیر شهرداری اقداماتی انجام داده اما در خومه‌زار هنوز اقدامی انجام نشده است. 

39 صدم کتاب به ازای هر نفر 

براساس اطلاعاتی که ایوبی ارائه کرده است میانگین شاخص زیربنایی کتابخانه در استان 1.52 است  در صورتی که این میزان در ممسنی 78 صدم است. همچنین به لحاظ میانگین تعداد کتاب در سطح استان به ازای هر نفر 4 کتاب است اما در شهرستان ممسنی 39 صدم است.

این آمار در حالی است که میانگین عضویت این شهرستان با میانگین استانی تقریبا یکی است. براساس گفته‌های ایوبی میانگین استانی 2.66 است اما در شهرستان ممسنی 2.52 است. همچنین به گفته فرماندار ممسنی این شهرستان 40 مولف با 80 کتاب چاپ شده، دارد اما فضایی برای نقد و بررسی و نمایش کتاب‌ها وجود ندارد. 

« شهرهایی که علاقه به کتابخوانی ندارند، کتابخانه دارند اما ممسنی با وجود علاقه مردمش کتابخانه عمومی ندارد». این جمله فرماندار ممسنی نقطه پایانی بر گزارش امروز و بیانگر تمام آن چیزی است که باید در پایان سخن ذکر کرد.

منبع: تسنیم

برچسب ها: ممسنی ، کتابخانه ، شهرستان
نظرات بینندگان