کد خبر: ۱۲۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷

توجه به حاشیه‌های شیراز؛ از اتوبوس سلامت اجتماعی تا نشاط بازی‌های فکری

شهرداری شیراز در راستای تحقق شعارهای محله‌محوری اقدام به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در محلات حاشیه شیراز کرده است.
به گزارش شیرازه، محلات حاشیه‌­ای شهر بافت جمعیتی را در خود جای داده است که به دلایلی از قبیل فقر نسبی، مهاجرت، بیکاری و غیره بسیار آسیب­‌پذیر و برای بهبود شرایط زندگی نیازمند توجه بیشتر و جدی­‌تر دستگاه‌­های اجتماعی و فرهنگی هستند تا بر پایه عدالت اجتماعی، شور و نشاط و سلامت اجتماعی، سرمایه اجتماعی و تعلق اجتماعی خود را بازیابند.

ابراهیم گشتاسبی‌راد، رئیس سازمان اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به تاکید شهردار شیراز بر محله‌محوری معتقد است افزایش عدالت اجتماعی و مشارکت مردمی از پیامدهای این دیدگاه در برنامه‌­ریزی­‌های شهری است که خود بهتر انجام شدن برنامه­‌ها و نیز ارتقای سرمایه اجتماعی را به دنبال دارد. 

گشتاسبی‌راد با تاکید بر محله محوری در ارائه خدمات به محلات حاشیه­‌ای شهر، این خدمات را در سه حوزه سلامت اجتماعی، سلامت خانواده و مشارکت‌­های مردمی دسته­‌بندی کرد که ارائه خدمات مشاوره­‌ای و برپایی کارگاه­‌ها، مهارت‌افزایی و پیشگیری از آسیب­‌های اجتماعی و افزایش نشاط اجتماعی را در بر می­‌گیرد.

سارا همت، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز خانواده درمانی را هدف برنامه سلامت خانواده دانست و بیان کرد: با برپایی کارگاه‌­های آموزشی در تلاش هستیم تا با استفاده از زبان هنر و روانشناسی 10 معیار پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی از قبیل مهارت حل مسئله و همدلی، ارتباط موثر، تصمیم‌­گیری و غیره را ابتدا در بین خانواده­‌ها و سپس در بین افراد جامعه درونی کنیم.

به گفته وی شرکت در این­ گونه کارگاه‌­ها برای گروه­‌های کم برخوردار می‌­تواند با بالا بردن آگاهی و توانایی این گروه‌­ها، آن­ها را از برخی از آسیب‌­ها در امان بدارد و سلامت روان را برای حاشیه نشین­‌های شهر به ارمغان آورد.

همت همچنین به خدمات مشاوره‌­ای اشاره کرد که به سه شیوه فردی، گروهی و اتوبوس‌­های سیار به مناطق حاشیه‌­ای شهر ارائه می­‌شود. سرای محلات و فرهنگسراها نیز میزبان این مشاوره‌­های فردی و نیز مشاوره گروهی هستند. 

وی افزود: اطلاع‌رسانی میدانی هم به کمک اجرای طرح سیار مشاوره می‌­آید تا در محلات فاقد مکان مناسب برای ارائه خدمات مشاوره هفتگی به شکلی سیار مشاوره ارائه دهد. محلاتی از قبیل وزیرآباد که در عین کم برخورداری و عدم دسترسی کافی به بسیاری از امکانات شهری فضایی مناسب برای دریافت خدمات سلامت اجتماعی دائمی است.

گشتاسبی‌راد هدف از برنامه سلامت اجتماعی را پیشگیری از آسیب دانست. آسیب­‌های اجتماعی که بیش از هر چیز در کمین محلات کم برخوردار و حاشیه نشین است و شهرداری شیراز در پی آن است تا با برگزاری مهارت‌افزایی اجتماعی، برنامه‌­ریزی اوقات فراغت و افزایش نشاط اجتماعی آن­ها را تا حدی مصون دارد.

برگزاری کارگاه­‌های مهارت اجتماعی، اجرای برنامه‌­های با هدف بالا بردن نشاط اجتماعی از قبیل شهربانو (ویژه بانوان)، المپیاد بازی‌­های فکری، اجرای طرح سینما محله، مسابقات بومی محلی، تورهای گردشگری، تئاترهای خیابانی، اجرای برنامه­‌های مناسبتی و غربالگری پزشکی خانه­‌های سلامت از برنامه­‌هایی است که معاون اجتماعی و مشارکت­‌های مردمی آن­ها را سببساز ارتقای سلامت اجتماعی محلات حاشیه نشین می‌­داند.

«اجرای برنامه­‌های نوروزانه در مناطق کم برخوردار در 11 محله حاشیه­‌ای شیراز، از سنگینی و سردی این فضا کاست» این را همت گفت و ادامه داد: برگزاری برنامه « برگ‌­ها بسیارند ریشه یکی» افزایش سرمایه و تعلق اجتماعی این محلات را در پی داشت تا همواره شهروندان باور داشته باشند همه آن­ها برگ‌­هایی از ریشه‌­ای واحد به نام شیراز هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیکاری  را معضلی دانست که بیش از همه محلات حاشیه‌نشین را با آسیب‌­های اجتماعی روبه‌رو می­‌کند بنابرین ایجاد طرح­‌های مهارت‌افزایی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی از برنامه­‌های ضروری در این محلات است.

همت در این راستا از ایجاد مراکز کارآفرینی با هدف آموزش مهارت‌هایی که دارای بازار کار هستند و نیز استفاده از کارآفرینان موفق فارسی در جشن­‌های مناسبتی در این محلات خبر داد تا انگیزه کار و تلاش در بین جوانان افزایش یابد.

پیوند محکم و راسخ شهروندان در این­گونه محلات نیز خود می­‌تواند عاملی برای تعهد و تعلق اجتماعی باشد که فرد را از افتادن در دام رکود و آسیب نگاه­ می­‌دارد. ایجاد سرای محلات و دفاتر تسهیل­‌گری در حاشیه­‌ها سبب­‌ساز ارتقای مشارکت اجتماعی شهروندان و افزایش همبستگی اجتماعی است.

گشتاسبی‌راد از ایجاد 7 سرای محله در مناطق حاشیه‌­ای خبر داد و گفت: سرای محلات خواسته­‌های مردم را از طریق هیئت امنا بیان می­‌کند و با مشارکت اجتماعی به حل شدن هر چه سریع­‌تر مشکلات آنان کمک می‌­کند.

همت نیز بیان کرد: سرای محلات گود فروزان، شهید باهنر، بزین، گود دباغی، امام حسن مجتبی (سعدی)، بر آفتاب سعدی، مهرگان ( ترکان، شرغان و قلعه نو) و فاطمی به زودی به بهره­‌برداری می‌رسد و همزمان با بهره‌­برداری سرای محلات دفاتر تسهیل­‌گری اجتماعی نیز در محلات کم برخوردار آغاز به فعالیت می­‌کنند.

توجه و خدمت‌رسانی دائمی به محلات کم برخوردار شهر مانند محلات حاشیه‌‌نشین با کاستن از مشکلات اجتماعی و سلامت شدن روان آن­ها زمینه‌ساز کاهش و عاری شدن شهر از آسیب‌­هایی است که تمامی شهروندان را تهدید می­‌کند. شهروندانی که برگ‌­های بسیار ریشه‌­ای هستند که با سابقه بالای فرهنگی می‌­تواند تابلو و الگوی سرزمینمان باشد.

گزارش از فاطمه رفاهت


انتهای پیام/
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان