کد خبر: ۱۲۴۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
کارشناس مسئول برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

سالانه 6500مبتلا به سرطان در فارس شناسایی می‌شوند/ شایع ترین سرطان‌های استان کدامند؟

دکتر خسروی زادگان سرطان عواملی مانند ارثی بودن، تغییر سبک زندگی، چاقی، کم‌ تحرکی و تغذیه نامناسب را از مهم‌ترین عوامل بروز این بیماری برشمرد.

به گزارش شیرازه، کارشناس مسئول برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه آمار ابتلا به سرطان در فارس، نسبت به دیگر مناطق کشور نگران کننده نیست، شناسایی زود هنگام این بیماری را موجب افزایش شانس درمان بیماری عنوان کرد.

دکتر زهرا خسروی زادگان با اشاره به برنامه ‌ریزی‌هایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تشخیص زودهنگام درمان سرطان ها، این امر را تلاشی در راستای مهار این بیماری و افزایش امکان درمان مبتلایان برشمرد و گفت: سالانه در فارس ۶هزار و پانصد بیمار مبتلا به سرطان شناسایی و ثبت می‌شود که این آمار در مقایسه با دیگر استان‌های کشور بالا نیست.

او با اعلام موارد ثبت شده، افزود: سرطان پستان، تیروئید، سرطان خون، روده بزرگ، دهانه رحم و سرطان تخمدان در بین بانوان و سرطان های پروستات، مثانه، روده بزرگ، معده، دستگاه عصبی و سرطان ریه در بین مردان، به ترتیب شایع‌ ترین انواع سرطان ها در فارس هستند.

دکتر خسروی زادگان در ادامه به آمارهای جهانی نیز اشاره کرد و گفت: سرطان پوست به عنوان شایع ‌ترین نوع سرطان در دو جنس زنان و مردان در دنیا شناخته شده و ضرورت دارد افراد با هرگونه تغییر پوستی، برای پیشگیری به ‌موقع به پزشک خانواده مراجعه داشته باشد.

به عقیده این کارشناس مسئول سلامت، پیشگیری ‌های به ‌موقع و غربالگری ‌هایی که در پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت فارس به‌ صورت رایگان در حال انجام است، یکی از برنامه مهم کنترل سرطان است.

او عواملی مانند ارثی بودن، تغییر سبک زندگی، چاقی، کم‌ تحرکی و تغذیه نامناسب را از مهم‌ترین عوامل بروز این بیماری برشمرد.

دکتر خسروی زادگان افزود: با توجه به اینکه شیراز، مرکز درمان بیماری سرطان در جنوب کشور محسوب می‌شود، سالیانه حدود هزار و پانصد مورد جدید سرطان نیز از سایر مناطق کشور به‌ ویژه استان‌های مجاور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ثبت می رسد.

کارشناس مسئول برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: ضرورت دارد بیماران اطلاعات خود را به صورت دقیق گزارش کنند تا کارشناسان بتوانند در امر پیشگیری و درمان، برنامه ریزی های جامع تری داشته باشند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان