کد خبر: ۱۲۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
در جلسه شورای اداری استان مطرح شد؛

معطل ماندن صدها پروژه به‌دلیل نداشتن مطالعات زیست‌محیطی/ 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام استان نیاز است

استاندار فارس گفت: این استان نیازمند سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای است و این موضوع برای فارس اولویت دارد.

معطل ماندن صدها پروژه به‌دلیل نداشتن مطالعات زیست‌محیطی/ 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام استان نیاز استبه گزارش شیرازه، رئیس سازمان محیط زیست در شورای اداری استان فارس گفت: صدها پروژه در کشور‌ به دلیل نداشتن مطالعات زیست محیطی مغفول مانده است که برای مثال می‌توان به ۱۰۰ میلیارد دلار اختصاص یافته به ریزگرد‌های خوزستان اشاره‌ کرد که تا برنامه‌ای برای این طرح ارائه نشود تخصیص نخواهد یافت.

عیسی کلانتری به ارتباط بين سياست‌هاي محيط زيستي و تغيير افراد و دولت‌ها اشاره و خاطرنشان كرد: متاسفانه تصميمات سليقه‌اي در اين سازمان با تغيير مديريت‌ها اعمال مي‌شده كه در دولت داوزدهم توسعه پايدار را استراتژي خود با اين رويكرد كه هر تصميمي گرفته مي‌شود بايد توجيه اقتصادي داشته باشد، قرار دادیم .

وی با تصریح بر اینکه هيچ‌كاري از پس از انقلاب تاكنون جهت حفظ محيط زيست برای نسل‌هاي آينده نكرده‌ايم، افزود: محيط زيست كشور در معرض تهديد گسترده قرار دارد بعضي مي‌گويند اين حرفها را به مردم نزنيد اما مگر مردم نامحرم هستند؟

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه مشكل ما در كشور زياد مصرف كردن آب است كه از ابتدا بايد مصرف را كاهش مي‌داديم، گفت: اصل محيط زيست آب است و امروز بي‌آبي اين سرزمين را تهديد مي‌كند .

کلانتری با تاکید بر این نکته که مسائل غيرممكن را نبايد به محيط زيست تحميل كرد، افزود: امروز محيط زيست ما به شدت در لبه پرتگاه قرار گرفته است اما ما 80 ميليون ايراني داریم که حافظ محيط زيست هستند و باید در این باره آگاهی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه استاد آمارهاي ناقص هستيم، عنوان کرد: اگر مي‌خواهيم محيط زيست درستي داشته باشيم بايد اطلاعات دقيقي به مردم دهيم و از سياست‌هاي غلط جلوگيري كنيم .

رئیس سازمان محیط زیست کشور همچنین با بیان اینکه همه چيز را نبايد به گردن طبيعت بيندازيم، اضافه کرد: محيط زيست را براي اهداف كوتاه مدت قرباني و آن را فدای تصمیم گیری‌ها و اظهار نظر‌های شخصی کردیم .

کلانتری با اشاره به این موضوع که حلقه مفقوده برنامه‌ریزی برای حفظ محیط زیست نیز حفظ منابع طبیعی و محیط زیست برای ایندگان بوده است، گفت: طی ۱۴ سال پیش ۲۶۳ پروژه با سرمایه گذاری ۶۵ هزار میلیارد ریالی در سازمان محیط زیست مانده است و بر اساس گفته رئیس جمهور باید این طرح‌ها تعیین تکلیف شود و این در حالی است که چهار محور فعالیت نیز برای این سازمان در نظر‌گرفته شده است که از جمله این محورها می‌توان به مدیریت پسماند، کاهش الودگی هوای کلان‌شهرها، ریزگردها و احیای تالاب‌ها اشاره کرد .

رئیس سازمان محیط زیست کشور با تصریح بر اینکه نباید از مطالعات زیست محیطی فرار کنیم، افزود: در تمام کشور مشکل آب داشته این و باید صنایع اب‌بر به سمت سواحل بروند .

کلانتری تاکید‌ کرد: ۸۰ درصد صنایع دنیا در نزدیکی سواحل قرار دارد و در ایران نیز از ابتدای امسال هیچ پروژه پتروشیمی در‌مناطق مجوز صادر نکرده‌ایم .

وی معتقد است که افزایش تکنولوژی عاملی برای از بین رفتن محیط زیست شده است و این در حالی است که رشد تکنولوژی باعث شده تا مشکلات زیست محیطی بی شماری در همه جای دنیا ایجاد شود .

کلانتری با بیان اینکه مصرف گرایی بیش از حد هیچ سودی برای جهان‌ نداشته است، عنوان ‌کرد: ریشه مشکلات ما بهره‌وری نیست بلکه افزایش میزان مصرف آب است؛ زیاد آب مصرف می‌کنیم؛ اگر می‌خواهیم این سرزمین زنده باشد باید مصرف بهینه باشد.

استان فارس نیازمند سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل است

استاندار فارس نیز در این جلسه گفت: این استان نیازمند سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای است و این موضوع برای فارس اولویت دارد.

اسماعیل تبادار اظهار کرد: استان فارس گذرگاه جنوب کشور است که مسیر تردد استان های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و هرمزگان محسوب می شود و به همین دلیل توسعه زیرساخت های حمل و نقلی استان بسیار ضروری به نظر می رسد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان این که ساخت حدود 500 کیلومتر بزرگراه در استان در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: نیاز استان ساخت حدود ۲ هزار و 300 کیلومتر بزرگراه بوده که هزار و 300 کیلومتر به بهره برداری رسیده و با توجه به این که بیشترین آمار تصادفات کشور متعلق به استان فارس است توجه به این حوزه اهمیت بسزایی دارد.

تبادار با اشاره به این که ساخت آزادراه شیراز-اصفهان به عنوان مهم ترین و اولین آزادراه جنوب کشور با بیش از 70 درصد پیشرفت در دست احداث است، افزود: اخیرا معاون اول رئیس جمهوری دستور لازم را برای تسریع در احداث این آزادراه به مسئولان ذیربط ابلاغ کرده اند؛ همچنین در سال جاری راه آهن یزد به اقلید به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که با وجود تنگناهای اقتصادی و فشارهای خارجی استان فارس به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کرده است، گفت: نرخ بیکاری استان از 16.5 درصد در سال ۱۳۹۱ که رتبه 19 کشور محسوب می شده است به 9.9 درصد در بهار سال جاری رسیده است که رتبه دهم کشور محسوب می شود.

تبادار با اشاره به این که در سال ۱۳۹۲ رتبه فضای کسب و کار این استان در سطح کشور 19 بوده است، اظهارکرد: با تلاش های مدیران استان رتبه فضای کسب و کار فارس در بهار سال جاری به رتبه دوم کشور ارتقا پیدا کرده است.

وی هدف گذاری جذب سرمایه گذاری خارجی برای استان فارس در سال ۱۳۹۶ را 550 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: خوشبختانه حدود یک میلیارد دلار جلب سرمایه گذاری در سال گذشته در استان فارس صورت گرفته است که بخشی از آن نیز جذب شده است.

20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام استان نیاز است

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه هشت طرح بزرگ صنعتی با 11 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال جاری در استان به بهره برداری خواهد رسید، یادآور شد: همچنین حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در برنامه داریم که در این زمینه بیشترین تمرکز ما بر جلب مشارکت بخش خصوصی خواهد بود.

تبادار هفته دولت را فرصت مغتنمی برای تقویت ارتباط و مراوده مدیران با مردم و تشریح خدمات و تلاش های دولت دانست و افزود: بیان خدمات دولت نباید با اغراق همراه باشد بلکه باید به صورت مستند و با آمار تلاش های دولت برای مردم تشریح شود.

وی با بیان این که حدود 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام استان نیاز است، تاکید کرد: برای تسریع در تکمیل این طرح ها باید مشارکت بخش خصوصی را جلب کنیم.


نظرات بینندگان