کد خبر: ۱۲۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
رئیس کل دادگستری فارس در جمع تحریریه شیرازه:

شناسایی مفسدان کار دستگاه های امنیتی، نظارتی و اطلاعاتی است/مجوز و دستورات لازم برای برخورد با محتکرین داده شده است

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: یکی از مسائلی که در قوه قضائیه پیگیری می شود بحث تشدید عملکردها و نظارتها است و سلامت دستگاه قضایی را بعنوان یک اصل اساسی دنبال می کنیم.
به گزارش شیرازه، علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان فارس با حضور در دفتر تحریریه شیرازه ضمن خداقوت به فعالین این مجموعه با بیان اینکه لازم بود در جهت ارج نهادن تلاش ها و زحمات شما اصحاب رسانه دیداری داشته باشیم، به تبیین ضرورت، جایگاه و نقش رسانه پرداخت و گفت: رسانه در عصر کنونی محوریت با اقدامات و فعالیت های رسانه ای به خصوص در فضای مجازی است و در معادلات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش مشخص تاثیرگذار و تعیین کننده ای دارند.

شناسایی مفسدان کار دستگاه های امنیتی، نظارتی و اطلاعاتی است/مجوز و دستورات لازم برای برخورد با محتکرین داده شده است

وی بر اثرگذاری و نقش بسیار مهم رسانه و خبرنگاران در هدایت فکری افراد، ایجاد ثبات و آرامش در بین مردم، توسعه و سلامت جامعه تاکید و اظهار داشت: رسانه می تواند ناهنجاری ها و نارسایی های زیادی در حوزه های مختلف پیشگیری کند چرا که ابزار بسیار نرمی برای کنترل قدرت ها و تنظیم روابط صحیح بین افراد است و علاوه بر این میتواند نقش مهمی در اجرای صحیح قوانین ایفا کند.

تاثیرگذاری رسانه بر عملکرد مسئولان به واسطه پشتیبانی افکار عمومی
رئیس کل دادگستری فارس با اعلام اینکه رسانه به پشتیبانی افکار عمومی جامعه ظرفیت بزرگی دارد، بیان کرد: رسانه هدفمند، آگاه و مسلط قادر است رفتارهای اجتماعی و عملکرد و برخورد مدیران و مسئولان را نظارت کند و بر تنویر افکار عمومی و سطح پاسخگویی کارگزارن و افراد مسئول در قبال مردم اثرگذاری بسزایی داشته باشد.

القاصی مهر با اظهار اینکه اصحاب رسانه با نقش آفرینی در بخش های مختلف اجتماع، اثرگذاری بالایی در هدایت افراد جامعه دارند، گفت: توسعه فضای رسانه ای و گسترده شدن آن در فضای مجازی کمیت و کیفیت فعالیت در این حوزه را گسترش داده است و آن را مسولیت پذیرتر از گذشته کرده است.

وی به ضرورت توجه به نقش و جایگاه رسانه اشاره کرد و اظهار داشت: با نگاهی به سطح بین المللی می بینیم که بخش عمده ای از اقدامات دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق رسانه در اتاق فکرهایی که استکبار جهانی و ایادی آنها طراحی کرده اند مدیریت می شود.

این مقام قضایی در ادامه بیان کرد: هجمه هایی با تاکتیک و نقشه های جدید طراحی و وارد کردن فشار سنگین در افکار جهانی بر علیه جمهوری اسلامی با استفاده از رسانه تهیه و تدوین شده است و دشمن همواره درصدد هستند که با تولید خوراک های تبلیغاتی، حیثیت ما را در افکار عمومی خدشه دار کنند و ایران را به عنوان کشوری که ناقض حقوق بشر است معرفی کننددر حالیکه خودشان فجیع ترین جنایات و جرایم بر علیه انسانیت و کودک کشی را در کارنامه دارند.

رسانه در شکوفایی استعدادهای جامعه نقش موثری دارد
القاصی مهر تصریح کرد: اگر ما در مقابل فضای رسانه ای دشمن تدبیر اندیشی درستی نکنیم و اقدامات مقابله ای و تهاجمی را به درستی دنبال نکنیم دچار خسارت و زیان در زمینه های مختلفی خواهیم شد.

وی افزود: رسانه ای که به درستی به رسالت خود عمل می‌کند و بر اساس تعالی انسانی، چارچوب انقلاب، رعایت موازین شرع و قانون و فارغ از مسائل جناحی و سیاسی گام برمی دارد می تواند نقش موثری در ثبات، آرامش، توسعه و شکوفایی استعدادهای جامعه داشته باشد.

رئیس کل دادگستری فارس اظهار داشت: تبعات و ضرر رسانه ای که نقش روابط عمومی را انجام می دهد، جناحی و سیاسی و یا اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته و از خطوط قرمز نظام، قوانین و اصول اخلاقی عبور کند در بین مردم بسیار بالا است.

دانش و استقلال فکری لازمه کار رسانه ای است
القاصی مهر نظارت بر فعالیت رسانه ای جهت تقویت و پشتیبانی از فعالیت رسانه ای سالم، هدفمند، قانونمند و پیشگیری از فعالیت های مخرب را امری واجب و ضروری دانست و گفت: جایگاه نظارت در قانون اساسی و قوانین عالی کشور و محل ایراد اقدامات رسانه ای مشخص شده است.

وی اظهار داشت: یک فعال رسانه ای علاوه بر دانش و تخصص باید از یک استقلال فکری برخوردار باشد تا بتواند وقایع جامعه را فارغ از فشارهای سیاسی، مالی، اداری و امثال آن را بازگو کند و در راستای بصیرت زایی، پرورش و تنویر افکار عمومی گام بردارد.

رئیس کل دادگستری فارس زمان شناسی، دقت نظر در انتشار و امانتداری در حفظ و ارائه مطالب و پالایش خبر را از دیگر ملزومات یک رسانه خوب و موفق دانست و اذعان داشت: سرعت در انتشار مطلب می توانند اثرگذاری بسیاری داشته باشد تا اینکه یک مطلب بسوزد و چندان ارزش رسانه ای نداشته باشد.

شناسایی مفسدان کار دستگاه های امنیتی، نظارتی و اطلاعاتی است/مجوز و دستورات لازم برای برخورد با محتکرین داده شده است

نقد منصفانه و تخریب دو مقوله جدا از هم هستند/ انتقاد باید منتهی به اصلاح امور شود
القاصی مهر از سلامت کاری مجموعه رسانه های استان فارس در بخش های مختلف (مطبوعات و فضای مجازی) خبر داد و گفت: برخورداری از ویژگی های یک رسانه خوب و موفق و حجم محدود شکایات و پرونده های مطبوعاتی صحه بر سلامت رسانه در استان می زنند.

وی افزود: علیرغم تکثر و فعال بودن رسانه ها و پرمخاطره بودن اقدامات و فعالیت های رسانه ای کمترین شکایت در این حوزه به سیستم قضایی ارسال شده است، این پایبندی به مبانی اسلام و موازین قانونی را ارج می نهیم.

 مقام قضایی ارشد استان فارس نقد را یکی از کارکردهای خوب رسانه عنوان کرد و گفت: اگر انتقاد منتهی به اصلاح امور و رفع ایرادها باشد خوب است اما باید توجه شود که تخریب و نقد دو مقوله جدا از هم هستند چرا که تخریب نه تنها در جهت تقویت و زدودن ایراد نیست بلکه با غرض و مرض در راستای هتک حیثیت و ایجاد ضرر و خسارت به مخاطب همراه است.

وی با اظهار اینکه در دستگاه قضایی این دو  موضوع را با دو نگاه جامع می بینیم، تصریح کرد: پذیرای نقد نسبت به عملکرد مجموعه بزرگ قضایی هستیم.

القاصی مهر گفت: دادگستری فارس به دلیل ماموریت ها و وظایف متنوع و بزرگی که دارد دستگاهی است که به عنوان مسئول اجرای عدالت در جامعه، پناهگاه و محل رجوع مردم فارغ از هرگونه دید سیاسی و جناحی است و در تلاش است که قانون را برای همه اجرا کند؛ مراجعات زیاد مردمی، حجم وسیع پرونده های موجود در دادگستری استان این امکان را به وجود می آورد که برخی مواقع در انجام مسئولیت ها نابسامانی هایی وجود داشته باشد.

رئیس کل دادگستری فارس بیان کرد: ما نمی توانیم ادعا کنیم که همه آرا و تصمیمات مان براساس شرع و قانون است و هیچ مشکلی بر آنها وارد نیست اما لازم به ذکر است که در جایی که دادرسی ها برخلاف رای شرع باشد در مراحل مختلف تجدیدنظر و دیوان عالی کشور مجددا بررسی می شوند، سپس احکام به صورت منطقی صادر می شوند.

وی افزود: در بسیاری از پرونده ها ممکن است تصمیمات در دادگاه متفاوت باشد و نظر قاضی با دادگاه بدوی مخالف باشد و یا بالعکس.

القاصی مهر با اعلام اینکه ممکن است فردی بگوید چرا در اینجا حکم برائت صادر شده و در جایی دیگر حکم محکومیت، گفت: گاهی اوقات امکان دارد تشخیص افراد در تطبیق موضوع با حکم و احراز واقعی و استنباط قضایی متفاوت باشد اما در عمده تصمیمات و اقدامات صورت گرفته اتفاق نظر وجود دارد؛ حدود 12 و نیم درصد از احکام ما نقض می شود و مابقی تایید می شوند، موضوع مهم این است که دستگاه قضایی پاسخگوی مطالبات مردم باشد.

شناسایی مفسدان کار دستگاه های امنیتی، نظارتی و اطلاعاتی است/مجوز و دستورات لازم برای برخورد با محتکرین داده شده است

تفاوت آرا در قضات موجب تضارب در افکار می شود/ دیدار مردمی رئیس کل دادگستری فارس در سه شنبه ها
رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اینکه پرونده های خیلی مهمی چون قصاص وقتی از دادگاه به دیوان عالی می رود مجازات ها به مجازات دیگری تبدیل می شود و حتی ممکن است دادگاه بجای قصاص حکم حبس بدهد، اظهار داشت: تفاوت در آرا باعث تضارب در افکار و تمرکز بر روی مسائل و به تحلیل و تفسیر صحیحی از قانون منتهی می شود.

القاصی مهر بیان کرد: با استفاده از حوزه های فناوری در بحث رسیدگی های قضایی می توان به کاهش اطاله دادرسی، دقت و سرعت در رسیدگی ها، اتقان در آرا، پیشگیری از وقوع جرایم، توسعه و ترویج فرهنگ انقلابی در مجموعه دستگاه قضایی و فرهنگ صلح و سازش و آموزش و افزایش سطح دانش قضات در بخش های مختلف حقوقی و قضایی پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سلامت دستگاه قضایی گفت: یکی از مسائلی که در قوه قضائیه پیگیری می شود بحث تشدید عملکردها و نظارتها است و سلامت دستگاه قضایی را بعنوان یک اصل اساسی دنبال می کنیم.

این مقام قضایی با تاکید بر اهمیت تکریم مسئله ارباب رجوع و رعایت کرامت افرادی که به سیستم قضایی مراجعه می کنند، اعلام کرد: روزهای سه شنبه به اتفاق جمعی از مسئولان دستگاه قضایی پذیرای مراجعات مردمی هستیم و پاسخگوی مسائل و مشکلات هستیم.

القاصی مهر بر تقویت اطلاع رسانی عملکرد دادگستری در استان تاکید کرد و گفت: محدودیت و ممنوعیت های قانونی یکی از دلایل عدم اطلاع رسانی به موقع عملکرد دادگستری است؛ از لحاظ قانونی اجازه نداریم تا زمانی که گناهکاری فردی معلوم نشده و حکم قطعی صادر نشده راجع به محکومیت ها اظهارنظر کنیم.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اعتراضات کامیون داران، بیان کرد: شایعه ای ایجاد شده بود که تعدادی در داراب در این اعتراضات فوت کرده اند در حالیکه چنین موضوعی اصلا وجود خارجی نداشت؛ سعی داریم مطلبی که از کانال قوه قضائیه مطرح می شود پس از تحقیقات لازم و دقیق باشد.

دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به جرایم مطبوعات ندارد
القاصی مهر در پاسخ به چرایی ارسال پرونده مطبوعاتی به دادگاه انقلاب بجای دادگاه مطبوعات، تاکید کرد: رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی باید در دادگاه مطبوعات باشد و دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به جرایم مطبوعاتی را ندارد.

وی افزود: تمامی دادگاه های مطبوعات در مرکز استان برگزار می شود؛ در حال حاضر پرونده های مطبوعاتی در دادگاه کیفری یک که با قضات متعددی برگزار می شود و صلاحیت رسیدگی به جرایم مطبوعاتی دارند بررسی می شود.

مجوز و دستورات لازم برای برخورد با محتکرین داده شده است/ کار قوه قضائیه رسیدگی و برخورد قانونی با مجرمین است نه شناسایی و دستگیری آنها
رئیس کل دادگستری فارس در خصوص برنامه دادگستری با محتکرین، اظهار داشت: قوه قضائیه برای برخورد با فساد در همه ابعاد عزم جدی و قاطع دارد، نسبت به کسانی که به اموال عمومی و اموال مردم دست درازی دارند و آشوب می کنند هیچ گونه اغماضی نخواهیم داشت چنانکه در گذشته نیز همین روال را داشته ایم و حتی یک مورد وجود ندارد که بگویند اغماض صورت گرفته است.

القاصی مهر افزود: برای برخورد با محتکرین مجوز و دستورات لازم را داده ایم و در جلساتی که با مسئولان مربوطه برگزار شده است بر شناسایی و دستگیری مفسدین تاکید کرده ایم.

وی با بیان اینکه دستگیری و شناسایی مجرمین و مفسدین وظیفه قوه قضائیه نیست، گفت: قوه قضائیه کارش رسیدگی و برخورد قانونی است.

رئیس کل دادگستری فارس درخصوص اخلال و فساد در بازار سکه، با اعلام اینکه ما هم همانند مردم تاکید کرده ایم که فاسدان را هر چه سریعتر شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کنید، گفت: حتی یک مورد وجود ندارد که بگویند اخلال گر ارزی به سیستم قضایی معرفی شده و ما برخورد لازم را نکرده ایم؛ حتی در موارد جزیی، مجرم را به اشد مجازات رسانده ایم.

القاصی مهر در ادامه بیان کرد: برخی علما و خطبای نماز جمعه اعلام می کنند قوه قضائئیه برخورد کند، ما می گوییم که قوه قضائیه عزمش جدی و در میدان حاضر است و مجوز و دستورات لازم را داده ایم منتها شناسایی مفسدان کار دستگاه های امنیتی، نظارتی و اطلاعاتی است نه ما.

وی با تاکید بر برخورد قاطع و بی اغماض با احتکار کنندگان لوازم مورد نیاز مردم، تصریح کرد: البته برخی از مسائل مربوط به تعزیرات حکومتی و زیر نظر دولت است، که به تعزیرات نیز تذکرات لازم برای برخورد با مجرمان را داده ایم.

هیچ دستگاهی از نظر سلامت مالی، اخلاقی و اداری سالم تر از دستگاه قضایی نیست
رئیس کل دادگستری فارس درخصوص سلامت اداری در مجموعه قضایی، با بیان اینکه در سیستم قضایی به دلیل حساسیتی که وجود دارد یک مورد فساد نیز زیاد است و کوچکترین اشتباهی از سوی کارکنان و مسئولان این دستگاه به چشم می آید، گفت: رفتارها و عملکردهای بسیاری چون نوع پوشش که برای مردم مباح است و اهمیت چندانی ندارد برای مسئولان و کارمندان دستگاهی قضایی حائز اهمیت است و این افراد باید مراقب باشند که در شان و منزلت سیستم قضایی برخورد کنند.

القاصی مهر اظهار داشت: دستگاه قضایی در مقایسه با دیگر نهادها از نمره بسیار بالایی در سلامت اداری برخوردار است و هیچ دستگاهی از نظر سلامت مالی، اخلاقی و اداری سالم تر از دستگاه قضایی نیست.

وی افزود: درصورت مشاهده هرگونه فسادی در این سیستم، فرد مجرم به دادسرای ویژه قضات و کارمندان دولت معرفی می شود و نه تنها در برخورد با او هیچ گونه اغماضی وجود نخواهد داشت بلکه شدیدترین جریمه و مجازات برایش درنظر گرفته می شود.
نظرات بینندگان