کد خبر: ۱۲۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

کودکان یمن در فراموش خانه حقوق بشر

در حالیکه قوانین و مقررات بین المللی حقوق بشر و بشردوستانه از کودکان در هر شرایطی حمایت می کند، اما ائتلاف خود خوانده عربی همه قوانین، اصول، هنجارها و ارزش ها را نادیده گرفته و با قتل عام کودکان یمنی پایه ای ترین اصول حمایت از آنها را زیر پا می گذارد.
به گزارش شیرازه ، جنگ یمن به عنوان یک جنایت بی سابقه علیه کودکان ثبت خواهد شد. جنگی شرورانه در فرومایه ترین سطح که تاکنون شش هزار کودک را کشته یا زخمی کرده است .



** رنجی که کودکان یمنی متحمل می شوند
صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) تایید کرد که 55 کودک این هفته در زمان حمله هوایی نیروهای تحت امر عربستان به یک اتوبوس در یمن کشته شدند.
این تراژدی نگرانی‌های شدیدی را در جهان برانگیخت و جامعه بین‌المللی آنچه را که 'بزرگترین حمله به کودکان' از زمان آغاز درگیری‌ها در یمن در سال 2015 خواندند، به شدت محکوم کردند.
'سوزانا کروگر' مدیر اجرایی نهاد آلمانی 'کودکان را نجات دهید'، در این زمینه گفت که این سازمان خواستار انجام تحقیقات کامل، فوری و مستقل درباره حمله اخیر و سایر حملات علیه غیرنظامیان و زیر ساخت‌های غیرنظامی مثل مدارس و بیمارستان‌ها در یمن است.
وی افزود: ما شاهد افزایش نگران‌کننده چنین حملاتی در یمن هستیم و هیچ اقدامی برای مسوولیت‌پذیری عامل این حوادث صورت نگرفته است.
اما این اولین بار نیست که کودکان در جنگ یمن آسیب می‌بینند.
بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، بیش از شش هزار کودک از مارس 2015 و در جریان چهار سال جنگ ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان با یمن، کشته یا زخمی شده اند.
سخنگوی 'یونیسف' به 'دویچه‌وله' گفت: یمن بدترین جای جهان برای کودکان است. با اطمینان می‌توان گفت که اکنون هیچ جای امنی در یمن برای کودکان وجود ندارد. تقریبا تمام کودکان در این کشور به دلیل جنگ نیازمند دریافت کمک‌های بشردوستانه هستند و مجموعه‌ای از عوامل چنین وضعیتی را به وجود آورده است.
این مقام یونیسف افزود: ایمنی و حفاظت از کودکان به دلیل حملات مکرر و به دلیل خشونت بی‌وقفه علیه کودکان رو به وخامت گذاشته است. اما همچنین وضعیت انسانی در یمن به دلیل جنگ وخیم‌تر شده است.
'گرت کاپلار' مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا هم می گوید که 2 میلیون کودک در یمن از سوء تغذیه شدید رنج می برند و بیش از 11 میلیون کودک ( تقریبا تمامی دختران و پسران ) در کشور جنگ‌زده یمن نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند.
او افزود: بر اساس ارزیابی یونیسف، در یمن هر 10 دقیقه یک کودک به یک بیماری که قابل پیش گیری است، مبتلا می شود. جنگ در یمن متاسفانه جنگ علیه کودکان است. از ماه مارس سال 2015 تقریبا 6 هزار کودک در یمن کشته و یا به سختی مجروح شده اند.
کاپلار گفت: هزاران مدرسه و مرکز بهداشت و درمان آسیب دیده یا کاملا تخریب شده‌اند.
بر اساس ارزیابی سازمان ملل بیش از 20 میلیون نفر در یمن نیازمند کمک هستند و 7 میلیون نفر هم در معرض خطر گرسنگی و قحطی قرار دارند.
مقام‌های سازمان ملل هشدار داده‌اند که اگر محاصره همه‌جانبه یمن از سوی ائتلاف سعودی برداشته نشود، این کشور احتمالا در معرض بزرگترین قحطی جهان در طول‌ دهه‌های اخیر قرار می‌گیرد.
یونیسف در گزارشی اعلام کرد: بالغ بر نیم میلیون کودک یمنی به دلیل شروع جنگ با مداخله عربستان در این کشور در سال 2015 ، مدرسه و تحصیل را ترک کرده‌اند.
یونیسف افزود: با در نظر گرفتن این رقم، اکنون تعداد کودکانی که در یمن از دسترسی به تحصیلات محروم هستند، به دو میلیون نفر می‌رسد.
'مریتسل رلانو' نماینده یمن در یونیسف هم معتقد است: به دلیل محدود شدن دسترسی به آموزش و تحصیلات در یمن اکنون یک نسل کامل از کودکان در این کشور آینده‌ای تیره و تار را در پیش‌رو دارند.
وی هشدار داد که با تشدید جنگ در یمن، رفتن کودکان به مدرسه نیز خطرناک‌تر شده چرا که کودکان در مسیر مدرسه با خطر کشته شدن روبرو هستند.
او گفت: بسیاری از والدین کودکان یمنی از بابت نگرانی نسبت به جان فرزندشان جلوی رفتن آنها را به مدرسه می‌گیرند. این فقدان دسترسی به تحصیلات باعث شده که خانواده‌ها و کودکان در این کشور رو به انجام اقدامات جایگزین خطرناکی مثل ازدواج زود هنگام، وادار کردن کودکان به کار و یا شرکت کردن آنها در جنگ بیاورند.
دفتر یونیسف در یمن بیست و هشتم تیر ماه گذشته در توییتی اعلام کرد: به رغم پیشرفت‌های حاصله در واکنش به شیوع وبا، سیستم نامطلوب بهداشت و درمان و درگیری‌های کنونی در یمن، بر این تلاش‌ها تاثیر گذاشته است.
در ادامه این توییت آمده است: طی 13 ماه گذشته تعداد کل موارد گزارش شده مشکوک به ابتلا به وبا یک میلیون و 118 هزار و 381 مورد بوده به طوری که آمار تلفات و مرگ بر اثر وبا با عبور از آمار قبلی 2 هزار نفری، حال به بیش از 2 هزار و 311 نفر رسیده است
در خواست های کمک از سوی نهادهای پزشکی محلی و سازمان انسان دوستانه بین المللی و هشدارهای مداوم درباره خطرهای مصیبت باری که در نتیجه منع ورود داروهای مربوط به بیماری های کودکان و زنان، از سوی رهبران ائتلاف جنگ علیه یمن رد شده است . این ائتلاف به طور شگفت انگیزی به بمباران، حمله، ادامه محاصره ظالمانه و انواع زورگویی ها و شکنجه های خود علیه کودکان و زنان یمن ادامه می دهد.

** قوانین کارآمد نیست
در سال 1982 و در پی رسیدگی به وضعیت کودکان فلسطینی و لبنانی قربانی خشونت‌های اسرائیل، روز چهارم ماه ژوئن از سوی سازمان ملل به عنوان 'روز جهانی کودکان معصوم قربانی خشونت' نامیده شد.
روز جهانی کودکان معصوم قربانی خشونت که برای اعلام پای‌بندی سازمان ملل به حقوق کودکان هر ساله در 4 ژوئن (14 خرداد ) برگزار می‌شود، در سال 1982 و در پاسخ به خشونت‌های اسرائیل علیه شهروندان و به‌خصوص کودکان بی‌گناه لبنانی و فلسطینی، به جهانیان معرفی شد.
ژوئن این سال نیروهای نظامی ‌رژیم اشغالگر صهیونیستی در اقدامی‌ تلافی‌جویانه نسبت به ترور سفیر این رژیم در انگلستان توسط یک گروه شبه‌ نظامی، به جنوب لبنان حمله کرد و شمار زیادی از ساکنان بی‌گناه این منطقه را به شهادت رساند.
در این حمله بالغ بر 20 هزار شهروند لبنانی، فلسطینی و سوری کشته و بیش از 30 هزار تن از غیرنظامیان زخمی‌ شدند. یک‌چهارم این تعداد، یعنی 5 هزار تن از کشته‌ها را کودکان تشکیل می‌دادند.
حدود شش سال بعد از این ماجرا یعنی در 20 نوامبر 1989، کشورهای جهان به اتفاق آراء کنوانسیون بین المللی حقوق کودک را تصویب کردند. تاکنون تقریبا تمامی اعضای سازمان ملل متحد این سند را امضا کرده اند و در 140 کشور اجرا می شود . به این ترتیب مقبول ترین سند حقوق بشر در تاریخ است .
پیمان‌نامه حقوق کودک یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند. دولت‌هایی که این معاهده را امضا کرده‌اند، موظف به اجرای آن هستند و شکایت‌ها در این ارتباط به این کمیته حقوق کودک ملل متحد تسلیم می‌شود.
این پیمان نامه معیارهای مشخصی را به منظور حمایت از کودکان اعلام کرده است و کشورهای امضا کننده آن از جمله امارات و عربستان که بی محابا کودکان یمنی را آماج حملات خود قرار می دهند، ملزم به رعایت آن هستند.
کشورهای امضا کننده پیمان ملزم هستند نه تنها مواد آن را در کشور خود اعمال نمایند که نباید از اجرای آن در سایر کشورها جلوگیری به عمل آورند و حتی در صورت بروز جنگ باید این اصول و قواعد را رعایت نمایند.
12 دسامبر 1996 پس از ارائه گزارش 'گراسا ماچل' (Graça Machel)، که توجه جامعه جهانی را به وضعیت کودکان قربانی در جنگ و درگیری های مسلحانه جلب کرد، قطعنامه 51/77 مجمع عمومی به تصویب رسید.
این قطعنامه نشانگر اجماع جهانی دولت های عضو سازمان ملل متحد و تلاش های هماهنگ جامعه جهانی برای توجه بیشتر و حمایت از کودکان در مناطق جنگی و پر خطر است.
قطعنامه 51/77 در راستای تلاش های مجمع عمومی برای حمایت از حقوق کودکان، از طریق کنوانسیون حقوق کودک و پروتکل اختیاری آن و قطعنامه های سالانه حقوق کودکان است. همچنین طبق این قطعنامه مأموریت نماینده ویژه دبیر کل برای کودکان در مخاصمات مسلحانه پایه گذاری شد.
با این وجود جامعه جهانی همه ساله نظاره گر قربانی شدن صدها و بلکه هزاران کودک بی گناه است و می توان مدعی بود که اگر تا سال های قبل تنها اسرائیل به رژیم کودک کش معروف و مشهور بود، اکنون آل سعود و همپیمانان غربی و عربی اش هم به این لقب دست یافته اند.
وجود قوانین بین المللی و هنجارهای قانونی به تنهایی برای حفاظت از حقوق کودکان کافی نیست، بلکه حمایت از کودکان معصوم که آینده جهان را می سازند در دستان مقامات و انسان هایی است که امروزه می توانند جهان را با همکاری با یکدیگر اداره کنند.
آن چیزی که تاکنون مشخص شده این است که تجاوزگران با کشتار مردم یمن و هدف قراردادن آنان حال و آینده آنها را هدف قرار داده اند. این در حالی است که جامعه بین الملل و سازمان های انسان دوستانه و حقوق بشری فقط نقش نظاره گر را دارند و برای پایان دادن به این جنایت ها در حق انسان و انسانیت هیچ اقدامی نمی کنند.
کاپلار، مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا در این خصوص گفت: کسانی که مستقیما مسئول این جنگ‌ها علیه کودکان هستند، کسانی که به طور غیر مستقیم از درگیری و خشونت‌های شدید حمایت می کنند، کسانی که ناظر بر این اتفاقات هستند و بر روی آن‌ها چشم می‌پوشند، ارزش‌ها و قوانین انسانی را که روح بشری مشترک ما را به هم پیوند می‌زند، کنار می گذارند. وی افزود: در جهان امروز این قوانین، اصول و ارزش‌های انسانی ما، از هر زمان دیگری اهمیت بسیار بیشتری دارد. حمایت از کودکان در هر شرایطی از اولویت‌های غیرقابل مذاکره است. جنگ علیه کودکان، جنگ علیه بشریت است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان