کد خبر: ۱۲۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
نامه سرگشاده جوانان اصلاح‌طلب شیراز به شورای شهر

شاهد سهم خواهی‌های منفعت طلبانه در مجموعه شورا هستیم/ از اصول‌گرایان گله می‌کردیم، اما همان راه را رفتیم/شعار شفافیت چه شد؟

جمعی از جوانان اصلاح‌طلب در آستانه برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر شیراز، در نامه‌ای سرگشاده، بشدت از عملکرد اعضای لیست امید انتقاد کردند.
به گزارش شیرازه، جمعی از جوانان اصلاح طلب شیراز در آستانه اولین سالگرد شورای پنجم شهر شیراز با صدور نامه ای سرگشاده خطاب به اعضای شورای پنجم از لابی‌های پی‌درپی، انتصاب افراد غیرمتخصص، عدم شفاف‌سازی در فرایند تصویب مصوبات، تکرار رفتارهای نامتعارف و غیرحرفه‌ای در صحن شورا و... انتقاد کردند.

در قسمتی از این نامه آمده است:

«منتخبین لیست امید شورای اسلامی شهر شیراز؛

قرارگیری کاندیداها در لیست امید می‌بایست طی یک فرایند شفاف و منطقی که تضمین‌کننده شایستگی تخصصی و اخلاقی آن‌هاست باشد تا برحسب توانایی واقعی و صداقت عملی و پاک دستی همراه با برنامه مدون برای حضور در این پست و تکیه‌بر صندلی شورا، در معرض انتخاب شهروندان فهیم شیراز گذاشته شوند. از اعتراض‌ها و انتقادات ‌به حقی که در بستن لیست امید در شیراز بین محافل سیاسی گذشت گذر می‌کنیم و بررسی آن را به‌وقت دیگری واگذار خواهیم کرد.

اما هدف این نامه طرح پرسش‌هایی جدی و اساسی از تمامی منتخبین لیست امید شورای شهر است، پرسش از وعده‌های داده‌شده و عمل به آن‌ها؛ عدم عدول از آرمان‌های اصلاحات و اصلاح‌طلبی در بستر قانون ازجمله انتظارت از لیست امید بوده که به تفضیل در این نامه به آن خواهیم پرداخت:

انتصابات فامیلی در شهرداری و شورا

با راه‌یابی دوازده نفر از سیزده نفر لیست امید به شورای شهر، همگان بر این امید بودند که نیروهای اصلاح‌طلب با حساسیت جدی برای استیفای حقوق شهروندان به سیاست ورزی در حوزه شهری می‌پردازند اما شوربختانه علیرغم وجود جوانان متخصص و همسو در بدنه‌ی اجتماعی اصلاحات، دولت و شهرداری از همان ابتدا شاهد اخبار ناگوار سهم خواهی‌های منفعت طلبانه شخصی، گروهی و باندی برای ورود منسوبین و نزدیکان اعضا به شهرداری و شورای شهر و حتی استانداری بودیم، آن‌هم با استدلال کادر سازی نیروهای جوان اصلاح‌طلب و حامیان دولت. از دل این انتصابات و لابی‌های پی‌درپی، بعضاً شاهد انتصاب افراد غیرمتخصص و غیرهمسو به سمت‌های مدیریتی بوده‌ایم.

آیا مکانیزم شفاف و قابل توضیحی برای این انتصابات وجود دارد؟ به نظر می‌رسد بر اساس قانونی نانوشته سهم مشخصی برای ورود نیرو به شهرداری و سایر سازمان‌های وابسته توسط منتخبین لیست وجود دارد که افکار عمومی از آن بی‌خبرند و این همان معضل همیشگی ورود نیروی غیرمتخصص و به‌دوراز شایسته‌سالاری در جایگاهی حساس نظیر تصمیم‌سازی‌های کلان مدیریت شهری در ادوار گذشته بوده که گریبان گیر اعضای شورای پنجم نیز شده است.

از اصول‌گرایان گله می‌کردیم، اما همان راه را رفتیم

اساساً ورود نیروهای اصلاح‌طلب به عرصه‌های مدیریتی نباید بدون تخصص و یا سابقه‌ی کافی در حوزه‌ی تخصصی برای تصدی آن پست باشد. درحالی‌که ما بدنه فعال جامعه اصلاح‌طلب همواره از سوء مدیریت در حوزه‌های مالی، اداری و منابع انسانی در ادوار گذشته مدیریت شهری گله‌مند بودیم، حال انتظار نمی‌رود که خود عاملان به همان رفتارها و تصمیمات باشیم!

با توجه به طرح شعار شفافیت در زمان انتخابات از سوی کاندیداهای لیست امید انتظار ارائه‌ی گزارش دوره‌ای از عملکرد منتخبین لیست امید انتظاری بی‌جا نخواهد بود که متأسفانه تابه‌حال به این خواسته جامه‌ی عمل پوشانده نشده است. چرا گزارش کیفی و کمی از کمیسیون‌ها و همین‌طور دلایل تصویب و عدم تصویب طرح‌ها و لایحه‌ها را به اصحاب رسانه ارائه نمی‌کنید؟

آیا منتخبین برنامه‌ی سالانه و یا چهارساله‌ی مدون برای تغییر جدی در خصوص مدیریت شهری داشتند؟! آیا هنوز زمان ارائه‌ی آن به جامعه نرسیده است؟!

 مگر نه این است که در زمان بستن لیست امید، اعضای غیرمتخصص متعهد به استفاده از مشاوران کار بلد و خبره در حوزه‌های مختلف شدند؟ اما چرا تنها لیست مشاوران چند کمیسیون منتشر گردیده است؟! مگر جامعه محرم اتفاقات و فرایند تصویب مصوبات نیست و قرار نیست بدانند که چه کسانی و با چه اهدافی به‌عنوان تصمیم‌ساز در کمیسیون‌های تخصصی شورا شرکت می‌کنند!؟

 هزینه تبلیغات انتخاباتی خود را افشا کنید

از محورهای مهم شفافیت، شفافیت مالی است که این روزها ازجمله مهم‌ترین دغدغه و نگرانی‌های مردم است. آیا بهتر نبود داوطلبانه میزان و محل تأمین منابع مالی تبلیغاتی خود را افشا کنید؟!

دلایل عدم هماهنگی و عدم انسجام منتخبین لیست امید و تشکیل شدن فراکسیون‌های دو، سه و چهارنفره در شورای شهر چیست؟ از بیرون به نظر می‌رسد منتخبین از یک لیست و یک جریان سیاسی به شورا راه نیافتند که چنین منازعات و مشاجرات شخصی را در کمیسیون‌ها و گاهاً در صحن علنی شورا شاهد هستیم. تکرار این رفتارهای نامتعارف و به جد غیرحرفه‌ای، علاوه بر مخدوش کردن وجهه‌ی مردمی جریان اصلاحات، گرد یاس و ناامیدی و بی‌اعتمادی را بر دل‌وجان هواداران اصلاحات می‌نشاند.

ما امضاکنندگان این نامه از سر دلسوزی و دغدغه برای ایجاد تغییرات محسوس در ساختار شهری بر این باور هستیم که منتخبین شورا باید از استخدام و به‌کارگیری نیروهای بی‌کفایت و فاقد تخصص و مهارت و همچنین وابستگان نسبی و سببی خود دست‌بردارند و با استفاده از نیروهای متخصص و دلسوز و متعهد به اصلاحات گامی مثبت در جهت بهبود فضای شهری بردارند. تا دیر نشده است اصلاحات را سرافراز کنید و امید را بذر هویت خود و هواداران اصلاحات کنید‌.»
نظرات بینندگان