کد خبر: ۱۲۴۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

هشتگ «مردم_علیه_احتکار» ترند اول توئیتر فارسی شد

بعد از انتشار این صحبت ها انبارهای زیادی از سراسر کشور که اجناس مورد نیاز مردم را احتکار کرده بودند، شناسایی شده و بسیاری از این اجناس در بازار توزیع شد. در همین راستا فعالان فضای مجازی طی چند روز گذشته هشتگ مردم علیه احتکار را در دستور کار خود قرار دادند.
به گزارش شیرازه، طی روزهای گذشته سردار غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین به همه محتکران مایحتاج مردم اعلام کرد که دست از احتکار بردارند؛ چرا که در غیر این صورت با برخورد انقلابی مواجه خواهند شد.

سردار غیب پرور همچنین اعلام کرد که برنامه‌ای در جهت شناسایی محتکران و کسانی که انبار می‌کنند به تمام رده‌های مقاومت ابلاغ شده است و رده‌های مقاومت در سراسر کشور در این زمینه مأمور شده‌اند.

بعد از انتشار این صحبت ها انبارهای زیادی از سراسر کشور که اجناس مورد نیاز مردم را احتکار کرده بودند، شناسایی شده و بسیاری از این اجناس در بازار توزیع شد. در همین راستا فعالان فضای مجازی طی چند روز گذشته هشتگ مردم علیه احتکار را در دستور کار خود قرار دادند.

#مردم_علیه_احتکار در چند روز گذشته بالغ بر 25 هزار بار از سوی فعالان فضای مجازی استفاده شده و به عنوان اولین هشتگ و ترند در توئیتر قرار گرفت.

فعالان فضای مجازی با حمایت از این اقدام بسیج به موضوعات مختلفی درباره احتکار پرداختند؛ رسول شکری نیا یکی از فعالان فضای مجازی در توییتی نوشت: #احتکار بلای جان اقتصاد سالم و پایدار است. #محتکر کسی است که به حق مردم و #رزق_حلال پایبند نیست و با مایحتاج عمومی مردم، #تجارت_کثیف می کند. ریشه این مفسده اقتصادی و سودجویی غیرمشروع باید خشکانده شود و با محتکران برخورد شدید، بدون اغماض و علنی صورت گیرد.

 

یکی از کاربران فضای مجازی به حدیثس از حضرت علی اشاره کرده و نوشت: امام علی(ع) همچنین در احادیثی فرمودند: رنج رساندن به مردم از راه احتکار، از خصلت‌های مردم جاهل است.احتکار، رذیلت ( پستی) است.احتکار، خصلت فاجران است. #مردم_علیه_احتکار

یکی دیگر از فعالان فضای مجازی نیز این موضوع را ناشی از کم توجهی دستگاه های نظارتی دانسته و در توئیتی نوشته است: اینکه افرادی سودجو به راحتی احتکار میکنند به این خاطر است که دستگاههای نظارتی را بی عرضه تلقی می‌کنند.

 

پیرهادی یکی دیگر از مدیران توئیتری در فضای مجازی به عهدنامه مالک اشتر و دستور حضرت علی برای مقابله با محتکرین اشاره کرده و گسترش این مشکل را متوجه متولیان نظارت در کشور می داند و در توئیتی نوشته است: امام علی(ع) درعهدنامه مالک اشتر می‌فرمایند: بدان‌ که‌ میان‌ بازرگانان‌ بسیار کسانند که‌ معاملتى بد دارند،بخیلند و در پى احتکارند سود خود را مى کوشند و کالا را به‌ هر بها که‌ خواهند مى فروشند و این‌ سود جویى و گرانفروشى زیانى است‌ بر همگان و عیب‌ است‌ بر والیان.

 

کاربر دیگری در فضای مجازی به دست داشتن برخی از نزدیکان وزرا در موضوع احتکار کالاهای اساسی اشاره کرده و نوشت: انباری پر از داروی احتکار شده مربوط به دختر آقای نعمت زاده که بدهکار به وزارت بهداشت بود پیدا شده که تعدادی از داروها هم فاسد شده اینم مردم پیدا کردند وگرنه از قوا که بخاری بلند نمیشه.

 

یکی از فعالان توئیتری هم در توئیتی از اقدام انقلابی بسیج برای شناسایی انبارهای احتکار تشکر کرده و نوشته است: اگر الان سنگینی بلای احتکاررادرزندگی‌‌مان خیلی احساس نمی‌کنیم برای آنست که بسیج وسپاه درصف مقدم کمک به مردم،یکی یکی انبارهای فساد را کشف و افشا می‌کنند. ینی باز هم سربازان گمنام امام زمان جای وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی وقوه قضاییه راپرکردند! دستمریزاد برادران

 

یکی دیگر از فعالان فضای مجازی هم در جواب تویئیتی که درخواست اعدام برای محتکرین را کرده بود نوشت: اول باید راه های فساد رو بست. گلوگاه ها رو. نظارت صد در صدی طبق قوانینی که همین الان هم هست ولی اجرا نمیشن و یا با اغماض اجرا میشن. تا راه های فساد باز هستن صرف برخورد نتیجه نمیده ...

 

 

یکی دیگر از کاربران فضای مجازی هم از احتکار کالا توسط تولیدکنندگان داخلی انتقاد کرده و نوشته است: یه سلام و صبح بخیر تقدیم اون دو تا کارخونه مشهوری که یک ماهه دارن تو تهران اجاق گاز و یخچال تولید و فقط "انبار" میکنن، میکنیم چطوری محتکر؟!

 

یکی از کاربران فضای مجازی هم در تویئتی نوشته است: کسانی که امروز دارند از آب گل آلود بی عرضگی دولت در مدیریت اقتصاد ماهی های میلیاردی می‌گیرند خوب دست مسئولان بی عرضه دولتی را خوانده اند و داستان همان گربه نره و روباه مکاری است که از سادگی پینیکیو سو استفاده میکنند.

 

یکی دیگر از فعالان عرصه توئیتر در تویتی از همه مردم خواسته است تا به این کمپین بپیوندند و اگر از انبارهای احتکار خبر دارند به ماموران تعزیرات اطلاع بدهند؛ وی در تویئیتی نوشته است: هرچه باشد مهم این است که هوشیار باشیم. منابع امنیتی رابی اطلاع نگذاریم. هرنوع احتکاری را گزارش دهیم. محتکران باید رسوا شوند چه شهرکرد.تبریز.گرگان.تهران و ... چه برنج و روغن و شکر و شوینده. چه ماشین و موبایل.وسایل خانگی و ... ۱۱۳،۱۱۴و ۱۱۰

اسماعیل معنوی یکی از فعالان فضای مجازی هم در تویئیتی به اثرات احتکار اشاره کرده و از مردم خواسته تا با حضور در صحنه شناسایی دست محتکران را رو کنند؛ وی در پیامی نوشت: "احتکار" مستقیما معیشت و زندگی مردم را هدف قرار می دهد، پس برای مقابله با این پدیده شوم باید مردم هم به میدان بیایند. این موج مردمی می تواند برخی مسئولانی که در خواب غفلت هستند را هم بیدار کند...


نظرات بینندگان