کد خبر: ۱۲۴۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس:

سازمان صنعت و معدن گزارشی از ایجاد تنوع شغلی در روستاها ارائه دهد/ دستگاه‌های اجرایی از نظر میزان مصرف انرژی رصد می‌شوند/ فارس مقام اول کشوری در میزان صرفه‌جویی در برق

رحیمی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید گزارش دهد که برای جایگزینی معاش کشاورزی با معاش صنعتی و توسعه تنوع شغلی چه اقداماتی انجام داده است.

به گزارش شیرازه، عنایت الله رحیمی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در جلسه شورای حفاظت آب استان گفت: با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر با مشکل کم آبی مواجه هستیم که در این خصوص بدنه وزارتخانه ها به شدت سنگین و کند حرکت می کند و آنجا که تعلل از خودشان است هم استان‌ها را به کم کاری متهم میکنند.

وی با بیان اینکه استان فارس اولین و مفصل ترین برنامه و طرح برای سازگاری با کم آبی را به وزارت نیرو ارائه داده است، گفت: در این طرح معضلات، مشکلات و نیازمند‌ی‌‌های را پیش‌بینی کرده‌‌ و برنامه‌های عملیاتی خود را نیز پیشنهاد داده‌ایم؛ در یک جلسه کمیته فنی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی نیز حضور پیدا کرده‌ایم اما وزارت از ما خواسته که طرح را در قالب خاصی که خودشان تعریف کرده اند ارائه دهیم و در نوبت این هستیم که بتوانیم مجددا برنامه‌های اصلاحی را در کارگروه اصلی با حضور ریاست جمهور و وزاری مربوطه مطرح کنیم.

معاون استاندار فارس توضیح داد: در جلسه کمیته فنی سازگاری با کم آبی که در تهران تشکیل شد، مقرر گشت دستگاه‌های مختلف استان ها برنامه‌ها و پیشنهادات خود را در فرمت یکسان تهیه و به تهران ارسال کنند.

رحیمی با انتقاد شدید از مدیران دستگاه‌های اجرایی گفت: تعجب می‌کنم مدیران سطح استان نه اطلاعاتشان را وارد می‌کنند و نه حاضرند مکاتبات را ارائه دهند. ما در چارچوب رسمی مباحث را پیگیری می‌کنیم و باید تا سه روز آینده گزارش اطلاعات دستگاه ها در فرمت خواسته شده ارائه شود.

وی ضمن ارائه این پیشنهاد داد که در نوشتن طرح و برنامه اصلاح قوانین مد نظر قرار گیرد، افزود: اکنون برای فروش فاضلاب به شهرداری ها و مناطق ویژه باید هفت خانی را طی کنیم تا ببینیم در مرکز قبول می شود یا خیر بنابراین پیشنهاد دهید اختیارات انعقاد قرارداد فروش پساب، به استان ها واگذار شود تا این بروکراسی زشت و وقت گیر از بین برود. همچنین تکلیف شود که اختیار پساب‌ها با چه ارگانی است.

تخصیص اعتبار لازمه اجرای طرح‌هاست

معاون عمرانی استانداری فارس با انتقاد از اینکه وزرا و اعضای کارگروه سازگاری با کم آبی در تهران گفته اند درخواست اعتبار نداشته باشید، گفت: پیشنهادات و دستورالعمل ها می تواند خیلی از مشکلات را حل کند اما قرار نیست فقط کتاب بنویسیم و بگذاریم در کتابخانه؛ برای هر برنامه ای که قرار باشد عملیاتی و منتهی به اجرا شود، باید منابعی را اختصاص داد و با فوت کردن کاری از پیش نمی رود!

رحیمی از مسئولین جهاد کشاورزی خواستار ارائه گزارش درخصوص ایجاد محدودیت در ارائه خدمات به کشاورزانی که رعایت نکرده‌اند شد وافزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز باید گزارش دهد که برای جایگزینی معاش کشاورزی با معاش صنعتی و توسعه تنوع شغلی چه اقداماتی انجام داده است.

دستگاه‌های اجرایی از نظر میزان مصرف انرژی رصد می‌شوند

معاون استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از این به بعد دستگاه‌های عمومی و دولتی از نظر مصرف آب و برق رصد و پایش می‌شوند، افزود: این طرح با تاکید بر مصرف انجام می‌شود تا بدانیم که هر دستگاه دولتی ماهانه به چه میزان مصرف آب داشته است و پیشنهاد ما این است که بر مبنای قبضی که برای این دستگاه‌ها صادر می‌شود هر ماه نسبت به ماه قبل کاهش مصرف داشته باشند.

وی افزود: براساس این رصد و پایش برای هر دستگاه اجرایی که مصرف آنها نسبت به ماه قبل افزایش یافته اقدامات تنبیهی و برای دستگاه‌هایی که مصرف آب آنها کمتر شود تشویقی در نظر گرفته می‌شود.

معاون عمرانی استاندار فارس عنوان کرد: در ارتباط با آب کشاورزی نیز باید به سمت کشت‌های کم‌آب‌بر حرکت کنیم و برای آنهایی که الگوی کشت و میزان آب مصرفی مصوب را رعایت می‌کنند بسته‌های تشویقی و برای آنهایی که مازاد بر مجوز خود مصرف دارند و الگوی کشت مصوب را رعایت نمی‌‌کنند بسته‌های تنبیهی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: در ارتباط با مصرف آب در صنعت نیز تغییر رفتار از مصرف آب‌تصفیه و بعضا آب شرب برای مصارف صنعتی پیشنهاد شده و پیگیر این هستیم که صنایع آب‌بر از پساب فاضلاب استفاده کنند و این مهم را در یک دوره زمانی مشخص عملیاتی خواهیم کرد.

فارس مقام اول کشوری در میزان صرفه‌جویی در برق

رحیمی با بیان اینکه استان فارس در زمینه صرفه‌جویی در مصرف برق در زمان پیک مصرف رتبه اول کشور را کسب کرده است که جا دارد از مردم و صنایع فارس به دلیل همراهی که با ما داشتند تشکر کنیم، گفت: تغییر ساعات کاری ادارات نیز تاثیر خوبی در کاهش میزان مصرف برق داشت.

ابتدا معاش جایگزین کشاورزی تعریف سپس کاشت برنج ممنوع اعلام شود

حمیدرضا دهقانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز در این جلسه گفت: سازمان آب دبیر کارگروه کمیته سازگاری با آب است که با همان شورای حفاظت منابع آب از لحاظ قانونی یکی است. بیش از یک ماه گذشته در جلسه ای که با معاونان وزرای مختلف داشتیم، گفتند استان‌های مختلف درخواست‌هایی دارند که بهتر است در یک فرمت واحد ارائه شود اما برنامه ها برای کمک به قوانین و مقررات و رفع نواقص آنها باشد و بودجه درخواست نکنید! که این جای بحث دارد چراکه هر برنامه و طرحی برای اجرا به منابع مالی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه عمده آب شرب شهرها و روستاهای فارس از آب زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: آب منطقه ای فارس طرحی دارد که بر اساس آن شهرهای بزرگ و روستاها به آب های سطحی مانند آب سدها وصل می شود که در آن میزان پیشرفت فیزیکی پروژه ها، سال خاتمه و اعتبارات مورد نیاز تعیین شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس که خود پیش از این بارها درخصوص کشت برنج در فارس اظهار نظر کرده بود، تصریح کرد: متاسفانه عادت ما استان فارسی ها است که نقاط ضعف را های لایت می کنیم. استان های دیگر که در آنها کم آبی شدیدتر است مانند اصفهان و خوزستان نیز کشت برنج داشته‌اند!

دهقانی ادامه داد: در خصوص کشت برنج ابتدا باید معاش جایگزین تعریف شود و مباحث امنیتی نیز مدنظر قرار گیرد و کشت برنج قانونا لغو شود بنابراین اخلاقی نیست که توپ را در زمین وزارت نیرو بیندازند.

وی خاطرنشان کرد: در سایت وزارت نیرو اطلاعات تمام استان ها و دشت ها وجود دارد و ما در بحث آب هیچ دریغی از دادن اطلاعات نکردیم؛ اکنون نیز آمادگی داریم هر دو ماه یکبار اطلاعات دشت ها و میزان افت آب را اعلام کنیم.

در برابر ایجاد صنایع آب‌بر مقاومت کرده‌ام

علی همتی، مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس نیز در این جلسه سهم صنایع از آب را حداکثر ۲ درصد عنوان و اظهار کرد: کل ۵ هزار واحد صنعتی استان فارس ۷۰ میلیون متر مکعب آب در سال مصرف می کنند و پیش بینی می شود حداکثر نیاز صنایع به آب در ۱۰ سال آینده ۱۵۰ میلیون متر مکعب می باشد.

وی با تأکید بر اینکه ملاحظات سیاسی را باید کنار بگذاریم، تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان به ما فشار می‌آوردند که فلان صنعت آب بر را ایجاد کنید اما مقاومت کرده‌ایم و در ۵ سال گذشته حتی یک صنعت آب بر را مجوز نداده ایم و سرمایه گذاران را به شهرستان مهر و لامرد هدایت می کنیم که بتوانند از آب دریا استفاده کنند.

طلعتی، یکی دیگر از اعضای شورای حفاظت آب استان نیز با اشاره به خشک شدن هزاران هکتار زمین کاشت شده، گفت: کشاورزان از برف و سموم یارانه ای استفاده کردند و تاکنون از منابع آبی استفاده کردند اما بازهم زمین های زراعی آنها خشکید که هزینه ها به هدر رفت بنابراین می‌توان همین یارانه‌ها را در قالب طرح نکاشت به آنها داد تا آن ها نیز کاشت نکنند. وی تاکید کرد: باید زمین های زراعی را یکپارچه سازی کرد و شرکت سهامی زراعی تشکیل شود.

نظرات بینندگان