کد خبر: ۱۲۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
به مناسبت روز جهانی مسجد برگزار می‌شود:

برپایی نمایشگاه «راه‌های میانبر» با حضور فعالان مساجد موفق کشور در شیراز

متاسفانه متولیان فرهنگی کم لطفی‌های زیادی به «روز جهانی مسجد»دارند و گاها این روز که برای بزرگداشت آن در برخی کشورهای اسلامی مردم خون می‌دهند در شهرهای ایران در سکوت می‌گذرد.
برپایی نمایشگاه «راه‌های میانبر» با حضور فعالان مساجد موفق کشور در شیراز
شیرازه، بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با 31 مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد. یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که اعتقاد دارد ویرانی مسجد الاقصی وساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و الا ظهور نمی‌کند. بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد. مدتی پس از این واقعه تلخ به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران روزی که مسجد الاقصی به آتش کشیده شد به عنوان روز مسجد نامگذاری شد.

به رغم اهمیت خاص این روز چه از لحاظ جهانی و پررنگ کردن محور مقاومت چه از لحاظ کارکردهای مختلف مسجد در پرورش نیروی طراز و کاهش آسیب‌های اجتماعی متاسفانه متولیان فرهنگی مخصوصا متولیان امور مساجد کم لطفی‌های زیادی به اینگونه مناسبت‌ها دارند و گاها این روز که برای بزرگداشت آن در برخی کشورهای اسلامی مردم خون می‌دهند  و شهید تقدیم می‌کنند در شهرهای ما در سکوت می‌گذرد یا نهایتا با چند برنامه نمادین  و معرفی چند مسجد قشنگ از لحاظ معماری رفع تکلیف می‌شود اما از دوسال پیش تاکنون سپاه ناحیه بقیه الله توجه جدی به این مناسبت نشان داده و برنامه های مختلفی حول آن برگزار کرده است.

برپایی نمایشگاه «راه‌های میانبر» با حضور فعالان مساجد موفق کشور

فرمانده سپاه بقیه الله در این خصوص در نشست خبری با اهالی رسانه شیراز ابرازداشت: از دو سال گذشته سپاه ناحیه بقیه الله مبتکر برگزاری برنامه روز مسجد بوده است و با این برنامه‌‌ها سعی کردیم توجه مسئولین به نسخه شفابخش مسجد جلب کنیم. در همین راستا امسال هم برنامه‌های ویژه‌ای برای بزرگداشت روز مسجد پیش‌بینی کردیم که عموم مردم شیراز را به این برنامه‌ها دعوت می‌کنیم.

سرهنگ محمد جعفر دوستدار اعلام کرد: نمایشگاه «راه‌های میانبر» به مناسبت روز جهانی مسجد از شنبه تا دوشنبه ۲۷ تا ۲۹ مرداد ماه در مسجد تاریخی مشیر در محله سنگ سیاه برپا می شود.

وی اظهار داشت: این نمایشگاه با توجه به کارکردهای متنوع مسجد با هدف ترویج گفتمان مسجد محوری و ارائه الگوهای موفق مسجدی به مردم طراحی شده است

وی افزود: از مساجد برتر کشور مثل مسجد صنعتگران مشهد، مسجد مشیریه تهران و مسجد امام حسین جهرم و مجموعه طلیعه ظهور از اهواز برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده است. همچنین جمعی از مراکزبرتر تولید محتوای مسجدی مانند باشگاه ایده پردازان مسجدی و مسجد نما  در این سه روز مهمان این نمایشگاه هستند.

دوستداربا اشاره به اینکه در حال حاضر غربت خاصی در بحث مساجد وجود دارد یاداور شد: اگر مسجد پویا و فعال باشد محله را می تواند ارتقا دهد اما متاسفانه غفلت خاصی در این حوزه رخ داده است. ما برای غفلت زدایی از این مهم در حاشیه این نمایشگاه کارگاه‌های مختلف با عنوان دولت محله، مدرسه در مسجد، مدیریت مسجد، خلاقیت در مسجد برگزار خواهیم کرد. همچنین تجلیل از فعالان عرصه مسجدی از جمله برنامه‌های ما در این نمایشگاه است.

وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه از ۲۷ تا ۲۹ مرداد از ساعت ۱۷ تا ۲۳ پذیرای حضور علاقمندان خواهد بود.

آغاز ثبت تاریخ شفاهی مساجد فعال شیراز در انقلاب و دفاع مقدس به مناسبت روز جهانی مسجد و معرفی مسجد الاقصی وتببین فلسفه نامگذاری این روز با حضور چند تن از فعالان مسجدی در عرصه بین الملل در این نمایشگاه از جمله پیشنهادات خبرنگاران بود که سپاه ناحیه بقیه الله  از این پیشنهادات استقبال کرد.

برپایی نمایشگاه «راه‌های میانبر» با حضور فعالان مساجد موفق کشور در شیراز
نظرات بینندگان