کد خبر: ۱۲۴۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷

آمادگی ترکیه برای سرمایه گذاری در شیراز

مشاور رئیس جمهور ترکیه در سفر به استان فارس و دیدار با استاندار گفت: آمادگی کشور ترکیه را جهت سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف استان فارس از جمله بیمارستان و شهر سلامت اعلام می‌کنم.
به گزارش شیرازه، اسماعیل تبادار استاندار فارس در دیدار مشاور رئیس جمهور و رئیس کل فدراسیون سرمایه گذاری ترکیه و استاندار سابق استان کایسری این کشور با اشاره به تاریخ کهن استان فارس، افزود: استان فارس استانی تاریخی، فرهنگی، ادبی و مذهبی است که ظرفیت‌های بالقوه‌ای در حوزه‌های مختلف دارد.

وی به روابط دیرینه و عمیق جمهوری اسلامی و ترکیه اشاره کرد و گفت: در دنیای پرغوغای کنونی که روابط بین الملل معنای کمی دارد و کشور‌هایی که دم از حقوق بشر می‌زنند و پای میز مذاکره می‌نشینند، اما پشت پا به تعهدات خود می‌زنند باید کشور‌هایی مثل ایران و ترکیه و دیگر کشور‌های مسلمان با یکدیگر متحد شوند و در حوزه‌های مختلف با هم همکاری داشته باشند.

تبادار ادامه داد: امروز ثابت شده است که آمریکا نه دلسوز ایران و نه دلسوز ترکیه است بلکه فقط منافع خود را دنبال می‌کند از این رو باید این دو کشور با هم متحد باشند.

وی در ادامه ظرفیت‌های فارس در حوزه‌های مختلف را برشمرد و یادآور شد: استان فارس یکی از استان‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود که ۲۹ شهرستان، ۱۰۲ شهر و ۸۴ بخش دارد.

تبادار اظهار داشت: فارس در حوزه کشاورزی و محصولات باغی رتبه دوم کشور را دارد و ۱۰ درصد مواد غذایی کشور در این استان تولید می‌شود.

استاندار فارس بیان کرد: حدود سه میلیون تن محصولات باغی و حدود ۵۴۰ هزار تن انگور در این استان تولید می‌شود و بزرگترین انجیرستان دیم دنیا در این استان قرار دارد؛ همچنین پنج هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت دیم گل محمدی قرار دارد.

تبادار گفت: بخش اعظمی از صنایع دستی کشور از جمله گبه در استان فارس تولید می‌شود که توانسته ظرفیت برجسته‌ای را برای کشور ایران رقم بزند.

وی به ظرفیت‌های بالای گردشگری و توریسم سلامت در استان اشاره کرد و تصریح کرد: در حوزه پزشکی فارس رتبه برجسته‌ای در کشور دارد و در عمل پیوند کبد، پیوند کلیه و چشم پزشکی و ... دارای ظرفیت و جایگاه ویژه‌ای است.

استاندار فارس یادآور شد: در بین مراکز علمی موجود در استان دو دانشگاه علوم پزشکی و شیراز از جایگاه علمی برجسته‌ای در سطح کشور و دانشگاه‌های بین المللی برخوردار است.

تبادار اظهار کرد: فارس علاوه بر داشتن آثار تاریخی و گردشگری که ثبت جهانی دارند در عرصه صنعت، نفت، گاز و پتروشیمی نیز پتاسیل‌های خوبی داشته و از دیر باز نیز در صنایع الکترونیک جایگاه برجسته‌ای داشته و دارد.

وی با بیان اینکه زمینه سرمایه گذاری در استان فراهم است، تاکید کرد: دست تمام سرمایه گذارانی که از کشور‌های مختلف به ویژه کشور ترکیه که استان فارس را مقصد سرمایه گذاری خود انتخاب می‌کنند به گرمی می‌فشاریم.

نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین به احداث شهر سلامت در شیراز اشاره کرد و گفت: شهر سلامت مرکزی است که تمام امکانات هتلینگ، بیمارستانی و تفریحی را در خود جای داده است و مهم‌ترین پروژه در زمینه بهداشت و سلامت بوده و دارای مزیت‌های فراوان و نقطه خوبی برای سرمایه گذاری می‌باشد.

تبادار به واگذاری پروژه‌های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: آمادگی معرفی پروژه‌های نیمه تمام استان به سرمایه گذاران را داریم تا با شناخت کافی از آن‌ها آنچه را که مطلوب شرایط خود می‌دانند انتخاب و سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: چارچوب سرمایه گذاری در دنیا تعریف شده است و ایران نیز در این چارچوب عمل خواهد کرد و شرایط را برای سرمایه گذاری فراهم می‌کند.

در این دیدار خانم دنیز مشاور رئیس جمهور و رئیس کل فدراسیون سرمایه گذاری ترکیه نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران به ویژه استان فارس، سلام رئیس جمهور ترکیه را به استاندار فارس ابلاغ کرد.

وی افزود: آمادگی کشور ترکیه را جهت سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف استان فارس از جمله بیمارستان و شهر سلامت اعلام می‌کنم.

نظرات بینندگان