کد خبر: ۱۲۴۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
رئیس دانشگاه پزشکی شیراز:

داروی جدید تالاسمی وارد بازار شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:داروی جدیدی برای بیماران تالاسمی پنجشنبه 25 مرداد وارد سیستم درمان شد که ساخت شرکت های ایرانی است.
به گزارش شیرازه، دکتر علی بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و درمان داروهای ایرانی برای بیماران تالاسمی معرفی کرده که باید جایگزین داروهای خارجی شود، افزود: با پیگیری هایی که در سطح وازرتخانه انجام شده داروهای دسفرال بیماران تالاسمی تامین خواهد شد.

وی بیان کرد: عدم اعتماد به داروهای ایرانی و یا بعضی عوارضی که این داروها دارند باعث بروز نگرانی هایی در بین بیماران شده که باید توجه داشت جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

بهادر ادامه داد: سعی در استفاده از داروهای خارجی است اما باید توجه داشت که ایرادهای داروی ایرانی نیز رفع و به مرور زمان مصرف داروهای خارجی کاهش داده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: هر محصولی از ابتدا ورود به بازار ممکن است ایراداتی داشته باشد و این مساله داروهای خارجی را نیز در بر می گیرد همانگونه که سابقه داشته دارویی ساخت کشور آمریکا در بازار این کشور توزیع شده و در ادامه به دلیل بروز مشکلاتی جمع آوری شده است.

بهادر گفت: جلسه ای با حضور بیماران تالاسمی شیراز و استان فارس برگزار شد و به آنها اطمینان داده شد که با هماهنگی که با وزارتخانه انجام شده تامین داروی خارجی و ایرانی مورد نیاز آنها در دستور کار قرار گرفته و جای هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد و همچنین بزودی جلسه ای نیز با پزشکان برگزار خواهد شد که مشکلاتی که در این باره وجود دارد رفع شود.

وی اضافه کرد: با مذاکراتی که با خیرین حوزه درمان انجام شده مقرر شد که مبلغ فرانشیزی که بیماران تالاسمی در حال حاضر پرداخت می کنند را آنها متقبل شوند و این هزینه از دوش بیماران برداشته شود.

بیماران تالاسمی به سیستم درمان اعتماد کنند
بهادر با اشاره به اینکه مشکلات بوجود آمده در حوزه درمان بیماران تالاسمی با کمک وزارت بهداشت، پزشکان، خیرین و همچنین اعتمادی که بیماران باید به سیستم داشته باشند قابل حل است،افزود: در روزهای گذشته فراخوان هایی انجام شده بود که بیماران تالاسمی مقابل دانشگاه علوم پزشکی تجمع کنند که با صحبت هایی که با بیماران شد و اطمینان خاطری که از لحاظ تامین دارو به آنها داده شد این کار صورت نگرفت.

داروی خارجی تزریقی و خوراکی بیماران تالاسمی از حدود چهار ماه پیش از پوشش بیمه تأمین اجتماعی خارج شد و بر این اساس قیمت ماهانه 50 هزار تومانی که بیماران برای تأمین داروی مورد نیاز خود می‌پرداختند در هفته های اخیر به 600هزار تومان افزایش یافته است.

742 بیمار تالاسمی در شیراز و هزار و 376 نفر مبتلا در استان فارس از چهار ماه پیش و همزمان با بروز این اتفاق به این افزایش قیمت اعتراض کردند.

حسین نیکوپور یکی از اعضای انجمن تالاسمی استان فارس در گفت‌ و‌گو با ایرنا اعلام کرد: با افزایش قیمت دارو‌ها، بحث استفاده از داروی ایرانی مطرح شد‌ اما شرکت‌های تولیدکننده دارو اذعان دارند که در وارد کردن مواد اولیه ناتوان‌اند و تولیداتشان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قرار بود دارو با دلار چهار هزار و 200تومانی تأمین شود، افزود: پس از آنکه اعلام شد معادل این دارو در کشور تولید می‌شود، موضوع تأمین دارو با ارز دولتی منتفی و از ما درخواست شد که از نمونه داخلی که تحت پوشش بیمه ارائه می‌شود، استفاده کنیم و هزینه داروی خارجی را خودمان بپردازیم.

ایرادات دارو ایرانی تالاسمی
این عضو جامعه رسانه‌ای استان فارس درباره مشکل داروی ایرانی بیان داشت: این دارو عوارض جانبی دارد و کیفیت آهن‌زدایی آن پایین است.

نیکوپور ابراز داشت: بیش از 30 سال است که از داروی دسفرال که تزریقی است، استفاده می‌کنم همچنین سایر دارو‌ها که به صورت خوراکی است مورد استفاده مداوم بیماران بوده و با مکانیزم بدن آنان سازگاری دارد و تاکنون شاهد بروز هیچ عوارضی نبوده‌ایم.

وی بیان کرد: بنابر تشخیص پزشک و برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی از داروی دسفرال خارجی استفاده می‌کنیم که انحصار واردات آن در دست دولت است و نمی‌ توان آن را از مبادی دیگر تأمین کرد.

نیکوپور ادامه داد: حدود دو ماه پیش در دیدار نمایندگان انجمن‌های تالاسمی ایران با وزیر بهداشت قول مساعد برای حل مشکل دارو گرفتیم اما وعده‌ها محقق نشد تا آنکه اعلام شد این دارو در بیمارستان امیر شیراز موجود است اما به قیمتی 12برابری و بنابراین هزینه درمان بیماران از 600هزار تومان تا یک میلیون و نیم در ماه افزایش یافت.
ایرنا
نظرات بینندگان