کد خبر: ۱۲۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
رئیس اتاق بازرگانی فارس مطرح کرد:

انطباق 80درصدی محتوای بسته‌ دوم ارزی با پیشنهادات اتاق بازرگانی فارس / قاچاق معکوس دام به خارج از کشور/ ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و فولاد به خزانه واریز شود

رازقی با بیان اینکه دام زنده در استان فارس در حال جارو شدن است و به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود، گفت: قیمت گوشت وارداتی نیز افزایش یافته و واحدهای پروتئینی با مشکل مواجه شده‌اند.

انطباق 80درصدی محتوای بسته‌ دوم ارزی با پیشنهادات اتاق بازرگانی فارس / قاچاق معکوس دام به خارج از کشور/ ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و فولاد باید به خزانه واریز شودبه گزارش شیرازه، جمال رازقی در نشست خبری تاثیرگذاری اتاق را در شرایط اقتصادی کشور خوب ارزیابی و اضافه کرد: در تمام رخدادهای اقتصادی کلان کشور اتاق واکنش‌های خوبی داشته و در ابتدای وقوع فراز و نشیب‌های ارزی، بسته‌ی پیشنهادی را به دولت ارائه کرده‌ است.

او با اشاره به تاثیرگذاری پارلمان بخش خصوصی استان فارس بر اتخاذ تصمیمات کلان اقتصادی دولت و با بیان اینکه اتاق شیراز در موضوع بحران های ارزی، راهکارهایی را به تصمیم گیران در سطح ملی ارائه کرده است، گفت: حدود 80 درصد از مسائل مطرح شده در بسته‌ی دوم ارزی دولت که موجب بازگشت آرامش نسبی در بازار شد با پیشنهادهای اتاق بازرگانی شیراز انطباق دارد؛ البته هنوز در خصوص این بسته هم ایراداتی وجود دارد و ما نسبت به تغییراتی که در برخی پیشنهادات داده شد، نیز اعتراض داریم که موارد در قالب نامه‌ای از سوی اتاق بازرگانی به دولت انتقال داده شده است.

ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و فولاد باید به خزانه واریز شود

رازقی ضمن انتقاد از اینکه در بسته دوم ارزی، تنها ارز حاصل از فروش نفت به خزانه دولت واریز می‌شود و ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و فولاد در بازار ثانویه تزریق می‌شود، گفت: پیشنهاد اتاق این بود که ارز‌های حاصل از فروش نفت، محصولات پتروشیمی و فولاد به خزانه واریز یا برای خرید کالاهای اساسی نظیر دارو، موادغذایی، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید، دارو و ... اختصاص یابد اما اکنون پتروشیمی‌ها هم از مواد اولیه ارزان قیمت استفاده می کنند و هم می توانند ارز خود را که در خارج از کشور نگاه داشته بودند به بازار ثانویه وارد کنند و به نرخ روز بفروشند که این یعنی دادن یک رانت عجیب و غریب به فولادی‌ها و پتروشیمی ها.

رازقی واکنش‌های دولت به نظرات کارشناسی اتاق را مثبت ارزیابی و تاکید کرد که بعضی از تصمیمات دولت در خصوص ممانعت از صادرات شیرخشک و کاغذ و ... را می‌توان تاثیرات همین نظرات کارشناسی دانست.

او با بیان اینکه ما در حال حاضر با پدیده قاچاق عکس روبه‌رو هستیم به طوری که به دلیل تفاوت قیمت کالاها در بازار ایران و بازار کشورهای همسایه کالاها به سرعت در حال خارج شدن از کشور است، اظهار کرد: اتاق بازرگانی شیراز طی نامه‌ای در 13 مردادماه نسبت به لزوم جلوگیری از خروج کالاهای اساسی واکنش نشان داد که این نامه توسط استاندار فارس در تاریخ 14 مردادماه به معاون اول رئیس جمهور ارجاع داده شد و با دستور آقای دکتر جهانگیری به وزرا، بخشنامه‌ی ممانعت از خروج کالاهای اساسی مانند کاغذ، شیرخشک و غیره از کشور ابلاغ شد.

رازقی تصریح کرد: بعد از بالا رفتن نرخ ارز به دلیل تفاوت سودی که فروش شیرخشک با شیر مایع دارد، روزانه حجم زیادی از شیر تولیدی به شیرخشک تبدیل و به خارج از کشور صادر می‌شد که به همین دلیل شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی بودیم و در بخشنامه جدید مانع از صدور این کالا از کشور شدند.

او با بیان اینکه قیمت گوشت وارداتی به دلیل مسائل اقتصادی افزایش یافته و همین موضوع واحدهای صنعتی را دچار مشکل کرده و مشکل به مصرف کننده تحمیل می‌شود، گفت: تمام تحولات بازار را روزانه رصد می‌کنیم و تلاشمان ارائه‌ی تحلیل‌های کارشناسی به دولت است.

رازقی درخصوص بسته‌ی دوم ارزی دولت گفت: تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ارزش صادراتی محصولات صنایع کوچک، متوسط، کشاورزی و کالاهای صنعتی نزدیک به 20 میلیارد دلار و صادرات محصولات پتروشیمی و فولاد نیز 30 میلیارد دلار است و از طرفی واردات نرمال کشور بین 45 تا 50 میلیارد دلار است بنابراین اگر سوءاستفاده‌ای نشود و در صورت مدیریت درست می‌توانیم بدون اتکا به صادرات نفت کالاهای مورد نیاز را وارد و تامین کنیم.

رازقی با بیان اینکه بسته‌ی ارزی دوم دولت در همین راستا تدوین و ارائه شده است، ابراز امیدواری کرد که اقدامات کارشناسی دولت بر کاهش قیمت ارز در بازار ثانویه تاثیر گذار باشد.

عمده التهاب بازار به تحریم‌ها ربطی ندارد

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه عمده التهاب ایجاد شده در بازار را نمی‌توان به تحریم‌ها ربط داد زیرا تحریم‌ها فقط هزینه‌های ما را بالا می‌برد اما جلو صادرات و واردات ما را نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: اگر سیاست‌گذار کارش را درست انجام می‌داد ما در کشور با این مشکل روبه‌رو نبودیم و اگر سیاست‌گذار کارش را با استراتژی درست انجام می‌داد فساد در کشور کنترل می‌شد و ما با مشکل عدیده‌ای در عرصه‌ی اقتصاد روبرو نبودیم.

او با اشاره به لزوم همراهی رسانه برای مقابله با فساد، ایجاد فضای شفاف و مقابله با فساد را از وظایف رسانه‌ها برشمرد و عنوان کرد: هر چند ممکن است که برای رسانه‌ها به دلیل انتشار برخی گزارش‌ها مشکلاتی پیش بیاید اما در حال حاضر فضای کشور به سمتی رفته که رسانه‌ها برای انعکاس اخبار و شفاف‌سازی فضا و میدان بیشتری یافته‌اند.

رازقی با بیان اینکه استان فارس در سه ماهه اول امسال از نظر فضای کسب و کار رتبه دوم کشور را کسب کرده است، اظهار داشت: هر چند فضای کسب و کار کشور در رنکینگ جهانی خوب نیست اما در استان فارس با فضای خوب و همدلی که بین مسئولان دولتی و بخش خصوصی پیش آمده به این رتبه دست یافته‌ایم.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان