کد خبر: ۱۲۴۴۴۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
گزارش شیرازه از معضلات انحصار در تولید ملی؛

«GLX» چگونه مردم را از خرید کالای ایرانی پشیمان می‌کند/ جنرال لوکس شاهین، همچنان لِنگ در هوا!

درهرحالی که مردم بدلیل تأكيدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید ملی، روز به روز بیشتر به سمت کالای ایرانی سوق پیدا می‌کنند، اما برخی تولیدکنندگان که معمولاً بازار کالا در انحصار آن‌هاست، بدلیل عملکرد ضعیف خود، مردم را از خرید تولید ملی پشیمان و دلسرد می‌کنند.
به گزارش شیرازه، خدمات پس از فروش و پاسخگویی به‌هنگام به مشتری از بدیهیات اوّلیه و واجبات هر شرکت تولیدی است که قطعاً رضایت مشتری و درنتیجه‌ی آن افزایش فروش شرکت را به دنبال خواهد داشت.

شرکت‌های تولیدی ایران به دلیل تحریم‌ها و نوسان ارز در شرایط بسیار سختی قرار دارند، چراکه به هر دلیل مواد اولیه‌ی آن‌ها باید از خارج از کشور تأمین شود و این مسئله را هم به‌خوبی مردم درک می‌کنند، اما پاسخگویی مناسب و تکریم حق‌وحقوق مشتری نه‌تنها تحریم نیست، بلکه شرکت‌ها مُلزم به رعایت این اصل هستند.

در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را سال حمایت از کالای ایرانی عنوان کردند، شاهد حمایت بیشتر مردم فداکار ایران از محصولات ایرانی با هر کیفیتی هستیم، اما در حالی که انتظار می‌رود تولیدکنندگان ایرانی قدر این حمایت‌ها را دانسته و کیفیت کالاهای خود را روز‌به‌روز بهتر کنند، متأسفانه شاهد عقب‌گرد و پس‌رفت در برخی شرکت‌های ایرانی هستیم.

معضلات انحصار؛ از خودرو تا تلفن همراه

ظاهراً روند تولیدات جی‌ال‌ایکس هر روز بدتر از دیروز می‌شود! که این دلیلی شد تا خبرنگار شیرازه این موضوع را پیگیری کند.

ماجرای مونتاژ 6 ماهه یک گوشی
«GLX» چگونه مردم را از خرید کالای ایرانی پشیمان می‌کند/ جنرال لوکس شاهین، همچنان لِنگ در هوا!شرکت «ارتباط گویا همراه اروند» با نام اختصاری «جی‌ال‌ایکس» را می‌توان تنها شرکت تولیدکننده تلفن همراه در کشور دانست، هرچند این شرکت هم با وجود یدک کشیدن نام تولید ملی، تعداد زیادی از قطعات مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می‌کند. این شرکت سال گذشته با معرفی محصول جدید خود به نام «جنرال لوکس شاهین»، پیش‌فروش آن را آغاز کرد و در سه مرحله پیش‌فروش داشت.

اولین پیش‌فروش از 12 بهمن با قیمت پایه 979 هزار تومان آغاز شد؛ دومین مرحله پیش‌فروش از 13 اسفند تا 12 فروردین و با قیمت پایه یک میلیون و 37 هزار تومان و سومین مرحله پیش‌فروش هم با قیمت پایه یک میلیون و 129 هزار تومان رقم خورد.

طبق اعلام شرکت قرار بر این بود کسانی که در بهمن‌ماه و در مرحله نخست پیش‌فروش‌ ثبت‌نام کرده‌اند، حدود دو تا سه ماه بعد گوشی خود را تحویل بگیرند؛ اما پس از فرارسیدن زمان موعود، این شرکت در کانال اطلاع‌رسانی خود اعلام کرد با یک ماه تأخیر و تا پایان خردادماه گوشی‌ها را تحویل خواهد داد. در مرحله بعد این زمان به هفته‌ی دوم تیرماه موکول شد و اکنون که به پایان مردادماه نزدیک می‌شویم و 6 ماه از واریز مبلغ به حساب شرکت می‌گذرد، هنوز هیچ خبری از تحویل گوشی‌های شاهین به دست مشتریان نیست. تازه این داستانِ مرحله نخست پیش‌فروش‌هاست، مرحله دوم و سوم که سرنوشتی نامعلوم دارد!

توجیه پشت توجیه!
پس از گذشت از زمان اعلام‌شده، این شرکت با انتشار اطلاعیه‌‌ای در کانال و سایت خود دلیل تأخیر ابتدایی را به این صورت اعلام کرد: «تأخیر اول مربوط به نرم‌افزار دوربین بود؛ جهت بالا بردن کیفیت دوربین از دوربین سونی با لنز ۱/۸ استفاده کردیم که هم‌خوانی کردن این دوربین با نرم‌افزار کار زمان‌بری بود و به لطف خدا این مورد در ابتدای خرداد حل گردید و تست‌های نهایی نرم‌افزاری انجام‌ شده است.

تشویق مردم به خرید گوشی شاهین توسط شرکت جی ال ایکس
این شرکت که در منطقه آزاد اروند در خوزستان مشغول فعالیت بوده و علی‌القاعده از سهولت فراوانی برای ترخیص کالاهای گمرکی و صادرات و واردات برخوردار است، دلیل تأخیر مجدد خود را هم اینگونه عنوان کرد: «برخی قطعات مهم این گوشی در کشور تولید نمی‌شود و وارداتی است. برخی از قطعات نهایی این گوشی اردیبهشت‌ماه وارد گمرک کشور شده که متأسفانه از آن زمان در گمرک خوابیده و بروکراسی جدید قوانین گمرکی مانع بزرگی برای ترخیص آن‌ها شده است. با توجه به عدم تحقق زمان‌بندی و امیدواری‌هایی که از گمرک بابت ترخیص قطعات به ما داده‌ شده بود، تأخیرات مهمی در تحویل این محصول را شاهد بودیم. تلاش جدی و مستمری برای ترخیص سری نهایی قطعات در حال انجام است و بلافاصله پس از ترخیص بخش نهایی قطعات، مراحل پایانی تولید ظرف یک هفته تکمیل گردیده و‌ ارسال سفارشات آغاز خواهد شد. این فرآیند حداکثر طی چند هفته آینده انجام خواهد شد.»

اما داستان تکراری خٌلف وعده‌های جی‌ال‌ایکس همچنان ادامه دارد و این شرکت در آخرین اطلاعیه خود وعده ارسال گوشی‌های شاهین را تا آخر مردادماه داده است! وعده‌ای که بسیاری از مشتریان نسبت به آن هم خوش‌بین نیستند.

انحصار «جی‌ال‌ایکس» عاملی بر عدم رعایت حقوق مشتریان
ابراهیم کرامت فر از جمله کسانی است که نسبت به خرید کالای ایرانی تعصب داشته و از مشتریان 10 ساله محصولات شرکت «جی‌ال‌ایکس» است، اما اکنون به شدت نسبت به این روند اعتراض دارد و به خبرنگار شیرازه می‌گوید: در همان اوایل آغاز پیش‌فروش سری جدید مدل‌های جنرال لوکس شاهین، این گوشی را با پرداخت هزینه‌ی کامل با مبلغ یک میلیون تومان پیش‌خرید کردم که طبق اطلاعیه خود آن‌ها قرار بود پس از 2 ماه تحویل داده شود، اما تا امروز به دست ما نرسیده و هیچ خبری هم از ارسال گوشی نیست.

او با اشاره به وعده‌های مکرر دوهفته‌ای توسط کارشناسان این شرکت برای تحویل گوشی و خُلف وعده‌های پیاپی آن‌ها ادامه می‌دهد: در تماس‌هایی که با شرکت داشتم دلیل این تأخیر را آزاد نکردن قطعات گوشی در گمرک عنوان می‌کنند که تا به امروز که در مردادماه هستیم این قطعات هنوز در گمرک است.

این شهروند علاقه‌مند به کالای داخلی تصریح می‌کند: ما این گوشی را به این دلیل که تولید داخلی است با بی‌اعتنایی به تمام تمسخرها و شبهه‌هایی که به آن وارد می‌کنند خریداری کردیم تا از کارگر ایرانی حمایت کرده باشیم، ولی عملکرد مسؤولان در سالی که به نام حمایت از کالای داخلی است، علاقه‌مندان را از خرید کالای داخلی پشیمان می‌کند.

می‌توانستم با همان پول، یک گوشی هوآوی خوب بخرم
کرامت‌فر با اشاره به اینکه در تماس با شرکت هیچکس جواب مشخصی نمی‌دهد، اضافه می‌کند: باوجود اینکه جوّ عمومی جامعه ما را محکوم‌ به استفاده از گوشی‌های چینی می‌کند و می‌توانستیم با همین یک میلیون تومانی که برای گوشی شاهین پرداخت کردیم، در همان سال گذشته یک گوشی مناسب از بِرَندهایی همچون «هوآوی»، «سامسونگ» و غیره خریداری کنیم، ولی ما برای حمایت از کالای داخلی از تولیدکنندگان ایرانی خریداری کردیم که با این نحوه پاسخگویی و خدمات‌دهی جای دفاعی از این کالا نمانده است.

پولمان را پس می‌دهند، اما به نرخ دلار سال گذشته!
او مطرح می‌کند: بعد از این همه معطّلی و چندماه تأخیر، به ما می‌گویند یا باز هم صبر کنید یا پول خود را پس بگیرید! من در اسفندماه و به ارزش دلار آن موقع پول را کامل پرداخت کردم، اگر الآن بخواهم پول خود را پس بگیرم باید به دلار امروز باشد، چراکه هزینه گوشی‌های خارجی نیز چند برابر شده است.

این متقاضی گوشی بیان می‌کند: جای سؤال است که اگر گوشی شما واقعاً ایرانی و تولید ملی است، پس چرا قطعات آن وارداتی است؟ و اگر تعدادی قطعات باید وارد شده و مونتاژ شود، چرا برای این شرایط پیش‌بینی‌های لازم موردتوجه قرار نگرفته است؟

هر روز تأخیر در خرید، 5 هزار تومان گران‌تر
کرامت فر بابیان اینکه در زمان پیش‌فروش برای هر روزی که دیرتر خرید انجام می‌شد، هزینه پرداخت هم بالاتر می‌رفت، اضافه می‌کند: در زمان خرید گوشی، شرکت اعلام کرد هر روز تأخیر در پیش‌خرید سبب افزایش 5 هزار تومانی گوشی می‌شود، اما اکنون بابت تأخیر چندماهه در تحویل گوشی هیچکس پاسخگو نیست و فکر می‌کنند با وعده‌ی اهداء یک ایرفون بلوتوثی می‌توانند اثر این عملکرد ضعیف خود را خنثی کنند!

او بابیان اینکه این شرکت با این عملکرد خودش دارد تمام تبلیغات را خنثی و به بدنامی جی‌ال‌ایکس کمک می‌کند، می‌گوید: مشتریان نمی‌توانند با مدیرعامل و مدیران شرکت ارتباط برقرار کنند و حتی نمی‌دانند برای شکایت باید به کجا مراجعه کنند؟

از شرکت‌های خارجی یاد بگیرید
این شهروند شیرازی خاطرنشان می‌کند: تاکنون بارها در خبرها شنیده‌ایم که شرکت‌های خارجی به دلیل دیرکرد در ارائه خدمات با مشتریان خود تماس گرفته و عذرخواهی می‌کنند، ولی جی‌ال‌ایکس به این دلیل که تنها شرکت تولیدکننده تلفن همراه در ایران است و حالت انحصاری پیدا کرده، به خود زحمت این کار را که نداده هیچ، پاسخ تماس‌های مشتریان را هم نمی‌دهد.

هیچکس پاسخگوی تماس‌ها نیست
رؤیا مهدوی از خریداران دیگر این مدل گوشی است که به خبرنگار شیرازه می‌گوید: باوجود اینکه این شرکت برای محصولات خود شرایط قسطی را هم داشت اما برای کمک به آن‌ها پول قرض کردم تا پول گوشی را به‌صورت یکجا بپردازم.

او ادامه می‌دهد: شرایط امروز کشور و شرکت‌های داخلی را درک می‌کنم اما انتظار این نحوه برخورد شرکت را نداشتم، چراکه شماره تماس‌هایی که این شرکت برای ارتباط گذاشته است دائم اشغال است یا اینکه کسی پاسخگو نیست.

این شهروند علاقه‌مند به کالای ایرانی بیان می‌کند: ما انتظاری به‌جز احترام به مشتری نداریم؛ اینکه پاسخ‌دهندگان یک شرکت طلبکارانه با مشتری خود برخورد کنند، نتیجه‌ای به‌جز ضرر برای خود شرکت ندارد.

مرض خودبرترپنداری!
مهدوی اضافه می‌کند: متأسفانه یک بیماری در بین شرکت‌های تولیدی خودرو و موبایل و غیره هست به نام خودبرترپنداری که فکر می‌کنند مردم محتاج اجناس آن‌ها هستند و به همین دلیل می‌توانند هر نوع برخوردی را با مشتری کنند!

او مطرح می‌کند: جای تعجب است که مسؤولین به‌جای فراهم کردن شرایط مناسب برای رساندن مواد اولیه تولیدات داخل، از چندماه پیش تا به امروز که در مردادماه هستیم اجناس را در گمرک نگه‌ داشته‌اند؛ مسؤولین باید پاسخگوی این وضع باشند.‌

6 ماه انتظار برای یک گوشی
محمدحسن شفیعی از دیگر معترضین به نحوه‌ی پاسخگویی و عدم ارائه خدمات مناسب شرکت جی‌ال‌ایکس هم می‌گوید: گوشی پدرم دیگر کارآیی لازم را نداشت و برای هدیه تولد او این گوشی را خریداری کردیم و به او قول دادیم که بزودی تلفن همراه جدید را به دستش برسانیم، اما از اسفند سال 96 تا به امروز منتظر دریافت این گوشی هستیم!

او از نحوه‌ی پاسخگویی کارمندان و خدمات‌رسانی این شرکت گلایه کرده و تصریح می‌کند: برای کمک به این شرکت در لحظات اولیه تمام هزینه را پرداخت کردم اما امروز باید شاهد تأخیر چندماهه باشم.

بوق اشغال «جی‌ال‌ایکس»
به گزارش شیرازه، برای شنیدن دلایل این بدقولی‌ها و انعکاس پاسخ‌های حمید سعیدی مدیرعامل یا کارشناسان شرکت «جی‌ال‌ایکس»، با 3 شماره ثابت اعلام شده و شماره موبایل این شرکت در روزهای مختلف تماس گرفته شد که هیچکدام پاسخگو نبودند. همچنین با مدیر کانال سروش این شرکت نیز ارتباط برقرار کردیم که در آنجا هم هیچ پاسخی گرفته نشد.

جای تعجب است در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب مُزّین به نام حمایت از کالای ایرانی شده است، بروکراسی‌های گمرکی مانع از رسیدن به‌موقع کالا به دست مشتریان شده و هیچ‌کدام از مسؤولین شرکت جی‌ال‌ایکس هم نه در دسترس و نه پاسخگو نیستند.

در اوایل مرداد نیزز این شرکت در اطلاعیه‌ای از مونتاژ و ارسال گوشی‌ها خبر داد که پس از گذشته چند هفته هنوز این گوشی‌ها به دست متقاضیان نرسیده است.
*سوزان رضایی
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
فرهنگ
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
0
سلام، جسارتا به بار معنایی کلمات و اصطلاحات توجه نمایید. لنگ در هوا چیست؟؟؟
سینا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
0
با عرض سلام . بنده هم گوشی آریا یک را از سه ماه قبل پیش خرید کردم . ولی حالا جواب درستی نمی دهند. لطفا پیگیری بفرمایید
ناشناس
United States of America
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
0
منم یه گوشی اریا۱ پیش خرید کردم الان سه ماه هست نه گوشی بدستم رسیده ونه پولم رو پس نمی دهندوهروز دروغ می گن
ناشناس
Netherlands
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
0
لااقل کمی به اندازه برندهای مشابه چینی برای مشتری ارزش قایل باشند .
پارسال یک گوشی از برند .... خریدم 800 تومن . در مدت 2 هفته گارانتی تعویض خراب شد و چون نتونستند در مدت 1 ماه گوشی را تعمیر کنند گوشی دیگری به ارزش 1.400 هزار تومان تحویل دادند !
پرسیدم علت اینکار چیه ؟ گفتند برای اینه که مشتری ناراضی نباشه .
حالا این خدمات را مقایبسه کنید با نمونه داخلی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
0
بیشتر از یکسال پیش یه تبلت تاج گرفتم چند روزه خراب شد فرستادم گارانتیش هنوزم که هنوزه تبلت پیشسونه
نه درست میکنن نه جواب میدن
بدترین خریدم از کالای ایرانی بود
ان یکسالی که جواب ندادن انگار برام توهینه
صدبار زنگ زدم صدبار تلگرام پیام دادم
اما انگار نه انگار
حتی همون خرابشونوهم برام پس نمیفرستن
پس اون هزینه من چی میشه این وسط
وسایل چینی باز هرچیه هم قطعاتش همه جا پیدا میشه هم یه فروشنده ای کسی جواب گو هست
واقعا بابت خریدم خیلی متاسفم و پشیمون محض اگه راهم دور نبود میرفتم اونجا همونجوری که به شخصیت مشتری توهین میکنن با این طرز گارانتیشون منم شخصیتشونو میبردم زیر سوال
جعفر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
0
سلام تبلت ساینا رو با کلی تبلیغ از برند جی ال ایکس خریدم بعد سه روزدست پسرم خراب شد بردم نمایندگی درستش کنن گفتن زنگ میزنن هیچ خبری نشد چند بار پیگیری کردم گفتن ماه بعد ماه بعدتا سه ماه گذشت دیگه داره پسرم یادش می ره که تبلت داشته لعنت به جنس بی کیفیت ایرانی
احمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
0
بنده یک گوشی پارس و یک تبلت تاج از فروشگاه اینترنتی جی ال ایکس پیش خرید کردم بعد سه چهار ماه بدستم رسید برای دیر کرد خود دو عدد ایرفون جی ال ایکس برای من فرستادم تا حالا که استفاده کردم رازی هستم یه وقتایی نسبت به گوشی های برند ضعیف تر است، اما قیمت عالی است میتوانیم هر یکی دو سال مدل جدید گوشی جی ال ایکس را خریداری کنیم با حمایت از تولید ملی یک برند جهانی میشه که همیشه کسانی هست چوب لای چرخ تولید ملی می گذارد...