کد خبر: ۱۲۴۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
مشاور استاندار فارس مطرح کرد؛

نجات آب های زیر زمینی فقط با کاهش 20درصدی برداشت آب

مشاور استاندار فارس با بیان اینکه کاهش برداشت از آب های زیرزمینی باید با کنتورهای هوشمند مدیریت شود گفت: 20 درصد کاهش برداشت از سفره های آب زیرزمینی، این منابع را ترمیم می کند.
به گزارش شیرازه، دکتر عزت الله رئیسی اردکانی مشاور استاندار فارس گفت: سه هزار و 300 میلیون متر مکعب آب توسط چاه های مجاز و غیر مجاز در اطراف دریاچه بختگان برداشت می شود، قطعا اگر برداشت این حجم آب مهار شود تاثیر بسزایی در احیای این تالاب و دریاچه دارد.

متخصص هیدروژئولوژی و پژوهشگر دانشگاه شیراز افزود: کاهش برداشت 10 تا 20 درصدی از منابع آب زیرزمینی در اطراف دریاچه بختگان تحول بزرگی در سفره های آب زیرزمینی به وجود می آورد.

رئیسی با اشاره به اینکه سالانه 600 تا 1200 میلیون متر مکعب آب از دریاچه بختگان تبخیر می شود گفت: تبخیر شدن آب از سطح این دریاچه لزوما به منزله از دست رفتن آب نیست، همین تبخیر ها باعث طراوت اقلیم در شهرستان های نی ریز و استهبان می شد و باروری محصولات کشاورزی و باغ های منطقه را به دنبال داشت، در حالی که اکنون می بینیم انجیرستان های شهرستان استهبان با صرف هزینه زیاد با تانکر سیار آبرسانی می شود.

وی به اثرات اقتصادی آبدار شدن بختگان هم اشاره کرد و گفت: فرود میلیون ها پرنده مهاجر در اطراف دریاچه بختگان و انباشت فضولات پرندگان، حجم تبخیر از دریاچه و تغییر اقلیم شهرستان ها و روستاهای اطراف اثرات اقتصادی زیادی بر رونق کشاورزی داشت.

این استاد دانشگاه شیراز گفت: با خشک شدن بختگان و شور شدن آبخوان ها، آب این دریاچه حدود یک تا هفت کیلومتر وارد آبخوان ها شده است که شورشدن آب های زیرزمینی محصول کشاورزان را کم می کند، پژوهش های دانشگاهی در باره اثرات اقتصادی احیای تالاب بختگان در دانشگاه شیراز صورت گرفته و نیاز است با تامین اعتبار و بودجه این مطالعات و پژوهش ها کاربردی شود.

رئیسی اضافه کرد: از اثرات نامطلوب خشکی این دریاچه این است که رسوبات جیوه در کف دریاچه بر جای می ماند ، این رسوبات از ورود پساب پتروشمی شیراز ناشی می شود، آب دریاچه بختگان در آبخوانها وارد می شود و چه بسا این مواد خطرزای شیمیایی به محصولات کشاورزی منتقل و وارد چرخه زیستی شود.

مشاور استاندار فارس با تاکید بر اینکه مسئولان اجرایی باید بیشتر و بهتر به احیای دریاچه ها و تالاب های استان بپردازند و حمایت کنند گفت: برای احیای تالاب ارژن 5 سال است طرح مطالعاتی تهیه و تصویب هم شده اما این طرح بودجه اجرایی ندارد.

رئیسی ادامه داد: احیای این تالاب ها تاثیر بسزایی در افزایش رضایتمندی جامعه دارد باید به مردم نشان دهیم که می توانیم دریاچه ها و تالاب ها را نجات دهیم.

دریاچه و تالاب بختگان، از دریاچه‌های ایران در استان فارس است که هم اکنون کاملاً خشک شده ‌است. این دریاچه زیستگاه زمستانه پرندگانی بود که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند.

در سالهای پربارش انواع فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز در این منطقه فرود می آمدند و زمستان گذرانی می کردند.

دریاچه بختگان، باعث افزایش رطوبت هوا می‌شد و به علت بلند بودن ارتفاع کوه‌های پیرامون شهرستان نی‌ریز، رطوبت حاصله در هوای همان منطقه باقی می ‌ماند و باعث ثمردهی درختان انجیر، بادام، رز و زیتون در کوه‌ها می‌ شد که می‌توان به نوعی آن را آبیاری مصنوعی کوه‌ها نامید.

این دریاچه در فاصله حدود 200 کیلومتری شرق شیراز در شهرستان نی ریز قرار دارد.
ایرنا
نظرات بینندگان