کد خبر: ۱۲۴۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۷

محور لار- جهرم مهمترین و خطرناکترین جاده های فارس

محور جهرم به لارستان به بندرعباس یکی از محورهای ده ‌گانه ترانزیتی، پرتردد، پرخطر و یکی از محورهای شریانی مهم کشور است که گفته شده پروژه‌ دوبانده ‌شدن این محور هر چه سریع ‌تر باید به بهره ‌برداری کامل برسد.
به گزارش شیرازه، تلفات جاده‌ای از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشورهاست و با توجه به آمارهای تأسف ‌آور تلفات جانی و مالی و البته معلولیت ‌های ناشی از حوادث جاده‌ای، ضرورت بهبود شرایط زیرساختی را ایجاب می‌کند. یکی از این ضرورت‌ها که از این آمارهای وحشتناک می‌کاهد، جاده است.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه‌ هایی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه‌ کنش و اقدام برای ارتقای ایمنی جاده‌ای با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده‌ای اعلام کرد.
این اقدام سازمان ملل تأکیدی بر ضرورت تلاش برای بهبود ایمنی راه‌هاست، تلاشی که باید به بهبود ایمنی در محورهای مختلف کشور بینجامد.
در سال‌های اخیر وضعیت راه‌های فارس نسبت به سال‌های گذشته توسعه چشمگیر یافته و اغلب راه‌های منتهی به مرکز استان به بزرگراه تبدیل شده اما به رغم این توسعه‌ها و حذف برخی نقاط حادثه ‌ساز، هنوز محورهای پرترددی هستند که تصادفات منجر به مرگ زیادی در آنها روی می‌دهد که یکی از این محورهای حادثه‌آفرین، محور جهرم - لار است که شاید به عنوان یکی از محورهای مهم حادثه ‌خیز استان فارس از آن به عنوان جاده وحشت یاد می‌شود.
بنا به گزار‌ش‌های پلیس راه فارس درباره‌ خطرناک‌ ترین جاده‌های حوزه‌ جنوب فارس در سال 95 و 96 و از لحاظ فراوانی تصادفات، محور لار – جهرم، حادثه‌ خیزترین این محورها بوده است.
محور لار- جهرم، با طول ۱۵۵ کیلومتر یکی از کوتا ه‌ترین و بهترین مسیر برای دسترسی به بندرهای جنوبی و جزایر کیش و قشم است و حجم سنگینی از تردد خودروها را به همراه دارد.
بیش از ۴۳ درصد از تردد در این محور را خودروهای سنگین به خود اختصاص داده‌اند و این آمار باعث شده این محور در فهرست یکی از محورهای پرتردد و مهم جنوبی کشور شمرده شود.
ساخت ۱۰۵ کیلومتر از بزرگراه لار – جهرم زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی لارستان است که 45 کیلومتر از آن سهم شهرستان جهرم است.
در حال حاضر بیش از 56 کیلومتر این محور دو بانده شده است و حدود ۳۰ کیلومتر نیز در حال دو بانده شدن است.
همچنین تونل ۷۷۰ متری وحدت به همراه تقاطع غیر همسطح ولایت بنارویه در حال احداث است و ۴۹ کیلومتر باقیمانده از این محور نیز باید بر اساس اولویت، دوبانده شود.
این روزها با وجود اینکه این پروژه با سرعتی نه چندان کُند و نه چندان تند پیش می‌رود، اما حاضر به از دست‌دادن لقب جاده مرگ و جاده وحشت به همین راحتی‌ها هم نیست به طوری که حتی در چند ماه و چند روز گذشته، این جاده باز هم دست از سر خودروها و عابرانش برنداشته و بارها قربانی گرفته است.
هرچند از بی‌ احتیاطی رانندگان نیز نمی‌توان گذشت، اما نا ایمنی جاده، گردنه‌ها و پرپیچ و خم‌بودن آن، عدم دید کافی و از همه مهمتر یک‌ بانده بودن نیمی از آن، خاطرناک‌ بودن جاده‌ی بریز و دهکویه، عامل مهمی در کشته و زخمی ‌شدن تعداد زیادی از هموطنانمان بوده است.
به عنوان مثال در بیست روز اخیر چندین حادثه‌ خطرناک که منجر به کشته یا مصدوم شدن رانندگان و سرنشینان شده، رخ داده است.
اگر بخواهیم نگاهی به آمار حوادث جاده‌ای این محور بیندازیم به صدها مورد می‌توانیم اشاره کنیم که از آتش‌ گرفتن تانکر حامل سوخت و برخورد خودروهای سنگین تا واژگونی و تصادف اتوبوس و... در آن به چشم می‌خورد.
مثلاً در آخرین حادثه این محور، طی 72ساعت در پنج حادثه، سه نفر کشته و چهار نفر مصدوم شدند.
در نخستین حادثه، بر اثر واژگونی یک دستگاه خودرو پیکان، یک نفر کشته و یک نفر مصدوم شد.
سرهنگ هاشم دهقانی، جانشین رئیس پلیس راه شمال فارس در این رابطه گفت: پنجشنبه 11 مرداد ماه بر اثر واژگونی خودرو سواری پیکان در جاده‌ جهرم- لار، در حوالی روستای گلوبراق، راننده در دم کشته و سرنشین این خودرو مصدوم شد. کارشناسان پلیس راه علت این سانحه را سرعت غیرمجاز راننده اعلام کردند.
حادثه دوم ساعت 7و 42 دقیقه‌ی صبح جمعه 12 مرداد رخ داد.
محمد رحمانیان، مسئول روابط عمومی اورژانس جهرم در گفت‌ و گو با ایرنا گفت: طی این حادثه در جاده جهرم-لار در حوالی روستای نصیرخانی یک دستگاه تریلی واژگون و منجر به فوت راننده شد.
بامداد 13 مرداد ماه نیز بر اثر برخورد اتوبوس با پراید، در جاده جهرم به لار، راننده خودروی پراید جان باخت و یک نفر مصدوم شد.
سرگرد احمدی، فرمانده پلیس راه جهرم، تجاوز به چپ و سبقت غیرمجاز اتوبوس را علت این سانحه اعلام کرد.
ساعت ۲۰:۴۰ روز شنبه 13 مرداد ماه نیز با اعلام عوامل اورژانس با سامانه ۱۲۵ مبنی بر تصادف وانت بار پراید با کامیون بنز واقع در جاده‌ی جهرم-لار(چهارراه صادق‌آباد) سازمان آتش‌نشانی با اعزام نیرو به سر صحنه، فرد گیرافتاده را آزاد کرد و تحویل عوامل اورژانس برای انتقال به بیمارستان داد.
ساعت ۱۳ سه ‌شنبه ۱۶ مرداد همچنین در این محور خودروی سواری پژو پارس در جادهٔ جهرم-لار(آغاز محدودهٔ لار) واژگون شد که طی آن راننده مصدوم شد و عوامل آتش‌نشانی لار با حضور در صحنه به رهاسازی فرد گیرافتاده در خودرو کردند.
چند روز پیش(23 مرداد ماه) نیز ورودی دهکویه در محور لار-جهرم، هفت کشته و مصدوم بر جا گذاشت.
به گفته فرمانده پلیس راه لارستان، پیچ غیراستاندارد و تجاوز به چپ راننده پژو، علت تصادف خودرو پژو ۴۰۵ و یک دستگاه خودرو پراید در این محور بود. عباس ‌پناه با بیان اینکه در محل حادثه، استانداردهای فنی و ایمنی جاده‌ای رعایت نشده، افزود: هرکدام از علل اعلام ‌شده پنجاه درصد در بروز این سانحه جاده‌ای دخیل بوده‌اند.
26مردادماه نیز یک تانکر حامل سوخت در محور لار-بندعباس واژگون شد که به مدت هفت ساعت این محور را مسدود کرد. ساعت 19 و 30 دقیقه همین روز در محور جهرم-لار، یک خودرو سواری پژو 405 واژگون شد که منجر به فوت یک نفر و مصدومیت چهار سرنشین دیگر شد.

چه باید کرد؟
محمدرضا رضایی، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در رابطه با محور جهرم-لار،‌ آن را دومین محور مهم مواصلاتی شهرستان جهرم دانست و گفت: فاز دوم محور جهرم-لار در ۲ قطعه یکی به طول ۱۵ کیلومتر با ۷۰ درصد پیشرفت است که آسفالت آن نیز شروع شده است.
وی افزود: قطعه‌ دیگر به طول ۲۵ کیلومتر با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و ۱۸ کیلومتر دیگر نیز به مناقصه گذاشته خواهد شد.
فرماندار جهرم نیز با توجه به ترانزیتی ‌بودن این محور و سرعت غیرمجاز برخی ‌خودروها اعلام کرد: مجوز استقرار ایستگاه سیار بازرسی در محور لار- جهرم در گلوگاه چاتیز برای مبازره با با قاچاقچیان این محور گرفته شده است.
جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی نیز اخیراً طی نامه‌ای از دکتر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور‌ درخواست کرد تا مطالبات پیمانکاران این محور پرداخت شود.
بنا به اعلام دفتر این نماینده مجلس، 21 مرداد ماه، معاون رئیس جمهوری دستور پرداخت مبلغ چهل میلیارد تومان برای مطالبات پیمانکاران محور لارستان - جهرم را صادر کرده است.
‌در بخشی از نامه جعفرپور خطاب به نوبخت آمده است:باند دوم محور لارستان – جهرم که در انتها به بندرعباس ختم می شود، جزو محورهای دهگانه ترانزیتی کشور است که روزانه ۹ هزارخودرو سبک و سنگین در آن تردد می‌کند، این امر به سبب افتتاح و بهره‌برداری از بزرگراه‌های شمال استان فارس است که به دلیل کوتاه‌شدن فاصله شیراز-بندرعباس برای رانندگان و مسافران عازم جنوب کشور بسیار جذاب شده است.
بنا به اعلام دفتر نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی، طول محور لار-جهرم، ۱5۵ کیلومتر است که از این مقدار ۵۶ کیلومتر افتتاح شده و یا در حال انجام است که توسط ۵ پیمانکار کار می‌شود.
مجموع مطالبات پیمانکاران بالغ بر چهل میلیارد تومان است که با دستور دکتر نوبخت، دستور لازم برای تأدیه‌ آن صادر شد و لازم است با پیگیری مسئولان اجرایی این دستور تحقق یابد. با پرداخت مطالبات پیمانکاران ادامه مسیر با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.
جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.
ایرنا
نظرات بینندگان