کد خبر: ۱۲۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
روایتی مختصر از انواع و اقسام توطئه‌های آمریکاییها برای نابودی ایران:

شش دهه خصومت با مردم ایران؛ فصل مشترک جمهوری خواه‌ها و دموکرات ها

سرویس های اطلاعاتی آمریکا یک شرکت تگزاس به نام «پرگرین» را به استخدام در آوردند تا در خارج آمریکا دست به اقدامی غیر قانونی بزنند. یکی از نقشه های این شرکت اجرای یک کودتا بر ضد دولت ایران 1982 (1361) بود که شامل قتل آیت الله خمینی نیز می شد. برای مخارج این طرح 120 میلیون دلار در نظر گرفته شده بود.
به گزارش شیرازه، پس از ماجرای کودتای 28 مرداد 1332 آمریکا به صحنه گردان اصلی رژیم پهلوی در ایران تبدیل شد و کلیه امور نظامی، اطلاعاتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در زیر نظارت مستقیم عوامل جاسوس و مستشاران نظامی آنان قرار گرفت. طی 25 سال نفوذ همه جانبه آمریکا، دخالت‌ها، غارتگری‌ها و جنایات بسیاری توسط آنان انجام گرفت و از تمامی جنایات رژیم سرکوبگر و دیکتاتور محمدرضا پهلوی نیز حمایت به عمل آوردند اما با سقوط رژیم پهلوی، دولت ایالات متحده آمریکا که نتوانسته بود از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت شاه جلوگیری کند، همه توان خود را به کار گرفت تا با طراحی انواع و اقسام توطئه‌ها، نظام جمهوری اسلامی ایران را تضعیف و نهایتاً ساقط کند.
 
آنچه در ادامه می‌خوانید، روایتی مختصر از اقدامات هر کدام از روسای جمهوری ایالات متحده علیه منافع ملی ایران و خیانت علیه مردم کشور ایران است که به تفکیک رئیس‌جمهور و بازه زمانی پس از کودتای 28 مرداد تهیه شده است.
 
دوایت آیزنهاور؛
کودتای 28 مرداد 1332
راه اندازی ساواک توسط سازمان سیا
 
جان اف کندی؛
کشتار مردم در 18 خرداد 1342 توسط شاه به دستور دولت آمریکا
تصویب کاپیتولاسیون (طرح مصونیت قضایی آمریکایی‌ها در ایران)
 
ریچارد نیکسون؛
تبدیل ارتش ایران به نیروی نظامی آمریکا در منطقه و انجام عملیات برای حفظ منافع ملی ایالات متحده به قیمت کشته شدن سربازان ایرانی.
 
جیمی کارتر؛
56/2/22 «سایروس ونس»، وزیر خارجه آمریکا در تهران همزمان با اعلام موافقت کارتر با فروش 160 فروند اف 16، به مسئله حقوق بشر اشاره کرد و به شاه یادآور شد که حقوق بشر عنصر اصلی در سیاست خارجی دولت کارتر می‌باشد و خواستار رعایت حقوق بشر در ایران شد.
 
56/6/19 کارتر خواستار موافقت کنگره با فروش هواپیماهای آواکس به ایران شد. کارتر: دفاع از ایران برای آمریکا اولویت دارد.
 
56/8/19 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: شاهنشاه به عنوان مظهر امنیت و ثبات منطقه، بزرگترین مانع برای اهداف آنارشیستها شناخته می شوند.
 
56/8/25 کارتر پس از دیدار با شاه در واشنگتن: ما خواهان ایران نیرومند تحت رهبری شاه هستیم. آمریکا نیازهای نظامی ایران را تامین می‌کند. در تهران ( در سفر به تهران) نشان می‌دهم که تا چه حد به روابط ایران و آمریکا اهمیت می‌دهیم.
 
18 شهریور 57 (یک روز پس از واقعه 17 شهریور)، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ما خطر حوادث ایران را کوچک نمی‌ماریم لیکن شاهد هستیم که شاه به کنترل اوضاع ادامه می‌هد. وی گفت: از عمل نظامی انجام شده در هران و سایر شهرهای بزرگ ایران خوشحال است.
 
57/6/19 وزارت خارجه آمریکا: پر واضح است که بایستی نظم در ایران مستقر شود و نیروهای امنیتی ایران برای برخورد با شورش‌ای ضد حکومت با احتیاط عمل کنند.
 
57/6/26، یک سناتور آمریکایی اقدام دولت آمریکا در حمایت از شاه درست بود این حمایت اهمیت خارق العاده‌ی برای منافع آمریکا دارد.
 
57/7/19،‌ کارتر: آمریکا دوستی تاریخ خود با ایران که نیروی بزرگ و عامل ثبات منطقه است را حفظ خواهد کرد.
 
57/8/4، کارتر در پیام به شاه به مناسبت تولد وی: مشکلات کنونی سپری خواهد شد و ملت ایران در پرتو برنامه مترقی سیاسی که آن اعلیحضرت اجرا کرده اند به صورت یک ملت نیرومند ظاهر خواهد شد.
 
57/8/11، تشکیل کمیته ویژه در کاخ سفید به منظور هماهنگ کردن فعالیت های آمریکا در ایران به ریاست برژنسکی دبیر شورای امنیت ملی، و مشارکت وزیر خارجه، وزیر دفاع و رئیس سیا
 
57/8/12، برژنسکی در مکالمه با شاه (از کتاب خاطرات وی): ایالات متحده بدون هیچ قید و شرطی به نحو تام و تمام در بحران کنونی از شما حمایت می کند. از یک نظر وضع بحرانی است و دادن امتیاز به تنهائی حتما حالت انفجاری تری ایجاد می کند (تشویق غیر مستقیم شاه به سرکوب)
 
57/8/18، دولت آمریکا اعلام کرد وسایل ضد شورش و سرکوب مورد درخواست ایران از جمله باتوم و 25 هزار کپسول گاز اشک آور را به ایران تحویل خواهد داد.
 
57/8/30، کارتر در دیدار با اردشیر زاهدی از او می خواهد در بازگشت به ایران حمایت مؤکد آمریکا از شاه را ابلاغ و ضمناً ضرورت نشان دادن قاطعیت از سوی شاه را اعلام کند.
 
سولیوان: مقصود من از تلفن زدن به شاه این بود که برای او روشن کنم رئیس جمهور ایالات متحده پشت سرش ایستاده و او را تشویق کنم اقدام قهرآمیزی انجام دهد ، قبل از آنکه رشته امور از دستش خراج شود .
 
57/9/22، نیکسون: آمریکا باید فعالانه از شاه حمایت کند.
 
گزارش کمیته ویژه مسائل ایران در کاخ سفید: اگر ما برای تشکیل یک دولت غیر نظامی که دارای قدرت و اختیارات کافی است دست به کار نشویم کار شاه تمام شده است.
 
57/9/22، کارتر از سفیر آمریکا درتهران خواست به دیدار شاه رفته و حمایت آمریکا از کوشش های وی برای اعاده ثبات و امنیت در ایران را به اطلاع وی برساند.
 
57/10/5، پس از جلسه در دفتر برژنسکی، تلگرافی از سوی وزارت خارجه آمریکا برای سولیوان (سفیر آمریکا) فرستاده شد تا پیامی را به شاه منتقل کند: ادامه تردید برای روحیه ارتش و اعتماد سیاسی مخرب است (تشویق به رفتار تند) بدیهی است چنانچه تشکیل دولت غیر نظامی غیر ممکن باشد و یا ارتش در خطر شکاف بیشتر باشد، شاه باید یک دولت نظامی مقتدر انتخاب کند که به اغتشاش ، خشونت و خونریزی پایان دهد. (تشویق به کودتا)
 
سخنگوی کاخ سفید: شاه ایران در صورتی که تصمیم به اقامت در آمریکا بگیرد و یا برای گذراندن تعطیلات یا به دلایل دیگر به این کشور مسافرت کند مورد استقبال خواهد بود.
 
57/10/14، ونس در تلگراف برای سولیوان حمایت آمریکا از انتصاب بختیار به نخست وزیری را اعلام کرد.
 
57/10/16، کیسینجر: از آن بیم دارم که حوادث ایران به سایر کشورهای دوست آمریکا سرایت کند و همه را غرق در انقلاب سازد. وی گناه این حرکت را متوجه هدف تو خالی دفاع از حقوق بشر دانست. (هراس آفرینی از انقلاب مردم ایران در سطح منطقه، توجه به میزان اهمیت ذاتی و مطلق حقوق بشر در سیاست خارجی و استفاده از شرایط برای حمله به سیاست کارتر)
 
57/10/17، ژنرال هایزر، معاون فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا برای یک ماموریت خطیر وارد تهران شد. هدف او ارزیابی ظرفیت‌های رتش – در راستای کودتا – بود.
 
پس از اجلاس معروف گوادولوپ و ایجاد سیاست مشترک غرب برای مقابله با انقلاب، دو نماینده از سوی ژیسکاردستن، رئیس جمهور فرانسه، در نوفل لوشاتو با امام خمینی دیدار کرده و گفتند هدفشان ابلاغ پیام کارتر است. کارتر در این پیام از امام خواسته بود همه نیروی خود را برای جلوگیری از عدم مخالفت با بختیار به کار گیرد، چرا که حمله به بختیار منجر به انفجار ایران خواهد شد و تلفات زیادی به همراه خواهد داشت (تهدید امام)
 
امام خمینی نیز در پاسخ گفت:  اگر آقای کارتر حسن نیت پیدا کرده اند و می خواهند خونی ریخته نشود، خوب است شاه را تبرئه و دولت بختیار را هم پشتیبانی نکند. من کودتا را نه به صلاح ملت و نه آمریکا نمی دانم. اگر کودتا شود از چشم شما می بینم.
 
57/10/24، در پی درخواست های مکرر هایزر، ارتشبد قره باغی رئیس ستاد ارتش اعلام کرد: تمرد در ارتش سرکوب می شود.
 
57/11/3، هایزر: روشی که من مشغول انجام آن هستم ، در درجه اول اجرای کودتای نظامی تحت رهبری بختیار است. (ارتش کنترل مراکز کلیدی را تحت رهبری بختیار بعهده خواهد گرفت.)
 
57/11/13، ژنرال دیوید جونز رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در تماس تلفنی با هایزر سوال می کند. آیا در صورت ترک تهران توسط هایزر، ارتش قادر به کودتای نظامی می باشد یا نه؟
هایزر: ارتش در صورت فرمان بختیار اقدام به کودتا خواهد کرد.
 
58/2/27 سنای آمریکا طی قطعنامه ای نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. (اولین واکنش کنگره آمریکا در قبال انقلاب اسلامی. ورود موضوع حقوق بشر به رویه های ضد ایرانی دولت آمریکا)
 
58/3/29، یک سند سازمان سیا: تمام بذرهای یک جنگ داخلی در ایران کاشته شده است. ما تسلیحات زیادی در ایران داریم. گروههای زیادی در ایران آماده جنگ هستند. ما در آستانه موفقیت و پیروزی هستیم.
 
مرداد 58- سند سفارت آمریکا (خیلی محرمانه): ضمن تحلیل در باره ناتوانی و ضعف نیروهای شبه روشنفکری، تکنیسین های غربگرا، سیاستمداران لیبرال دموکرات، آرمان گرایان شبه نظامی و افراطیون چپ گرا، می نویسد: دو سناریو وجود دارد که می توان آشوب به پا کرد و باعث سقوط نهائی شد: 1-نیروهای رو به تفرق ناشی از نارضایتی های نژادی و منطقه ای در صورت برخورد مناسب با آنها می تواند باعث بسته شدن حوزه های نفتی، رکود اقتصاد سنتی و نارضایتی و ناامیدی مردم از عدم استعداد و توانائی رهبران اسلامی شوند. 2-اختلاف انداختن در میان دانشجویان دانشگاهها می تواند منجر به بروز نارضایتی عمومی و یا خشونت شده و سبب ایجاد دوره های چهل روزه ای شود که سبب سقوط شاه شد ... اگر کردها، آذربایجانی ها، اعراب و سایر گروههای قومی تلاش های خود را هماهنگ کنند، امکان موفقیت دارند.
 
سال 1358: سولیوان: هر گروه میانه رو و متمایل به غربی که به مبارزه علیه ملاها برخیزد، در مورد او به عنوان یک گروه مترقی با علاقه تمام تبلیغ خواهیم کرد.
 
مهر58، سناتور جکسون: انقلاب ایران محکوم به شکست است و آن کشور در آستانه تجزیه به قطعات کوچک است.
 
گزارش سفارت آمریکا در تهران: ائتلاف بین شریعتمداری، مجاهدین خلق و جبهه ملی می تواند بسیار نیرومند و سهمگین باشد.
 
58/8/7، شهردار نیویورک تظاهرات علیه شاه مخلوع را در این شهر ممنوع اعلام کرد.
 
58/8/22، (پس از تصرف لانه جاسوسی) آمریکا خرید نفت از ایران را قطع و به دستور کارتر وجوه نقدی و طلاهای ایران نزد بانک های آمریکائی توقیف شد.
 
بیانیه کاخ سفید: هر گاه آمریکا نتواند یک راه حل صلح آمیز برای مشکل گروگانگیری پیدا کند ناچار خواهد شد سایر راه حل‌ها را مورد توجه قرار دهد.
 
59/1/20، دولت آمریکا صدور روادید برای ایرانیان را متوقف کرد و کارتر اعلام کرد آمریکا مجازات های تازه اقتصادی علیه ایران اعمال خواهد کرد.
 
59/2/7، شکست عملیات نجات جاسوس های آمریکا در طبس.
 
59/2/10، خنثی شدن حمله یک هواپیمای اف 14 آمریکا به یک هواپیمای گشتی ایران در دریای عمان
 
مایلز کاپلند همکار روزولت در کودتای 28 مرداد: هدف از تهاجم طبس، تنها آزادی گروگانها نبود بلکه کودتا برای سرنگونی رژیم ایران هدف اصلی بود.
 
59/3/10، آغاز تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران.
 
59/4/18، کشف کودتای نقاب، طرح آمریکا برای براندازی نظام.
 
تیر ماه 59، دیدار برژنسکی با صدام. کنت تیمرمن درباره هدف این دیدار می نویسد: هدف بحث و مذاکره پیرامون راههای هماهنگ کردن فعالیت های آمریکا و عراق و مخالفت با سیاست های ایران بود.
 
تابستان 59، صدام در سفر به ریاض سعی کرد از پشتیبانی فهد از حمله به ایران مطمئن شود. سعودیها موضوع را با آمریکا در میان گذاشتند. گزارش سعودیها حاکی است که برژنسکی، مشاور امنیت ملی کارتر نسبت به برنامه اشتیاق نشان داده است.
 
گری سیک معاون برژنسکی: برژنسکی معتقد است ایران بایستی از همه جهت تنبیه شود.
 
رونالد ریگان؛
ریگان رئیس جمهور جدید آمریکا: رابطه با ایران وقتی ممکن است که افراد میانه رو تری دراین کشور روی کار آیند (اشاره به تغییر رژیم)
 
ریگان در نخستین مصاحبه مطبوعاتی: اولین عامل ضروری برای تامین ثبات در خلیج فارس این است که در ایران دولتی بوجود آید که اختیار یک دولت واقعی را داشته باشد و نمایندگی آن را برعهده بگیرد. (مشروعیت زدائی از دولت ایران)
 
59/11/12، وزیر خارجه جدید آمریکا-ژنرال هیگ: آمریکا حضور نظامی خود در منطقه خلیج فارس را تقویت خواهد کرد تا به موقعیت کشورهای متمایل به غرب نظیر عراق کمک کند (جانبداری از عراق متجاوز در جریان جنگ)
 
اسفند 1360، با هدف اعطای وام، اعتبار و تسهیلات به عراق در جنگ با ایران، در اسفند 1360 نام عراق از فهرست کشورهای حامی تروریسم- با سرعت- حذف شد.
 
سال 1361، کشف کودتای قطب زاده –و شریعتمداری. به نوشته جیمز بیل: سرویس های اطلاعاتی آمریکا یک شرکت تگزاس به نام «پرگرین» را به استخدام در آوردند تا در خارج آمریکا دست به اقدامی غیر قانونی بزنند. یکی از نقشه های این شرکت اجرای یک کودتا بر ضد دولت ایران 1982 (1361) بود که شامل قتل آیت الله خمینی نیز می شد، اما زمانی که مجری نظامی ایرانی طرح  سر قرار خود در نیویورک حاضر نشد، این طرح نافرجام ماند. برای مخارج این طرح 120 میلیون دلار در نظر گرفته شده بود.
 
اسفند61، وزارت خارجه آمریکا عملیات موسوم به استانچ را آغاز کرد. هدف عملیات بازداشتن کشورها از فروش سلاح و تجهیزات نظامی به ایران اعلام شده بود ( حمایت از صدام، همزمان تلاش برای احیای روابط با عراق آغاز می شود)
 
سال 1362، متوقف شدن طرح کودتای مشترک آمریکا- عربستان- اسرائیل-سودان علیه ایران زیر نظر ویلیام کیسی رئیس سیا و با کمک مالی 800 میلیون تا دو میلیارد دلاری عربستان.
 
برژنسکی: موقعیت ایران چنان برای غرب مهم است که آمریکا بایستی به هر ترتیب ، حتی با اقدام نظامی، جلوی اینکه غرب ایران را از دست بدهد، بگیرد.
 
درج نام ایران در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره ناقضین حقوق بشر.
 
استفاده از بهانه های حقوق بشری در طرح های تحریم و فشار بر ایران.
 
جورج شولتز وزیر خارجه جدید آمریکا: ایران حامی تروریسم بین المللی است و لذا از این پس آمریکا به هم پیمانان خود فشار خواهد آورد تا ارسال اسلحه برای ایران را متوقف کنند. (ورود بحث تروریسم به مباحث روابط ایران و آمریکا)
 
63/1/8، آمریکا خطوط تلفنی دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن را قطع کرد. برخی سناتورها خواستار تعطیلی دفتر شدند.
 
63/2/4، ریچارد مورفی معاون وزیر خارجه آمریکا مجاهدین خلق را یک نیروی صاحب نقش در ایران امروز توصیف کرد و اعلام نمود وزارت خارجه آمریکا با آنها در واشنگتن گفتگوی سیاسی داشته است.
 
63/8/24، جورج بوش معاون رئیس جمهور آمریکا: آمریکا از کشورهای میانه رو عرب باتمام نیرو در مقابل اعراب تندرو و ایران دفاع می کند.
 
63/11/3، دولت ریگان برای اولین بار ایران را در فهرست کشورهای حامی تروریسم- در فهرست وزارت خارجه – در صدر فهرست مذکور - قرارداد.
 
گزارش گراهام فولر مامور شورای امنیت ملی آمریکا : پیشنهاد تدوین برنامه برخورد با ایران شامل: تحت فشار قرار دادن ایران و متحدان آن، کمک به عراق.
 
 رادیو آمریکا: ریگان آماده است در صورت کشته شدن یکی از گروگانها به وسیله جهاد اسلامی در لبنان، شهرهای قم، خارگ و بندر عباس را بمباران کند.
 
اسفند 64، تلاش جدی برای کاهش قیمت نفت جهت نابودی منبع درآمد ایران. قیمت نفت از 27 دلار طی چند ماه به 9 دلار در هر بشکه رسید. همزمان آمریکا بر آلمان و ژاپن برای عدم خرید نفت ایران فشار آورد.
 
مرداد 1365، سیا یک سیستم ارتباطی پیچیده و امن بین واشنگتن و بغداد راه اندازی کرد.
 
نیویورکر: جورج بوش در تابستان 1365 به هنگامی که معاون رئیس جمهور بود، عراق را تشویق کرد که ایران را مورد بمبارانهای شدید قرار دهد. صدام به این توصیه عمل کرد.
 
66/2/27، نصب پرچم آمریکا روی کشتی های کویتی آغاز شد.( تشدید برخوردهای سطح پائین در خلیج فارس بین دو کشور)
 
66/5/30، یک هلیکوپتر آمریکائی به یک کشتی ایران در آبهای خلیج فارس حمله کرد و آنرا از کار انداخت و به آتش کشید.
 
66/6/30، هلی کوپترهای آمریکائی با شلیک موشک یک کشتی تجاری ایران را غرق، سه نفر پرسنل آنرا به شهادت رسانده و 26 نفر را به گروگان گرفتند. سخنگوی کاخ سفید گفت: ریگان شخصاً دستور حمله را صادر کرده است.
 
66/7/16، حمله آمریکا به چند قایق گشتی سپاه و شهید و مجروح کردن و اسارت تعدادی از سربازان ایرانی، سقوط یک هلیکوپترآمریکائی.
 
66/7/27، چهار ناو آمریکائی به دو سکوی نفتی ایران حمله و پس از محاصره به روی آنها آتش گشودند. ریگان در بیانیه ای اعلام کرد شخصاً دستور حمله را صادر کرده است.
 
67/1/25، یک ناوچه آمریکائی با یک مین دریائی ایرانی برخورد کرد و بشدت صدمه دید.ناوگان آمریکا به دو سکوی نفتی ایران حمله کرد و دو کشتی جنگی ایران و شش قایق توپدار را نابود کرد.
 
فروردین 1367: نیروی دریائی آمریکا با کشتی های نظامی ایران درگیر شدند و ضمن غرق سه قایق ایرانی دو ناوچه سهند و و سبلان را از کار انداختند.
 
افشای اطلاعات مربوط به همکاری و کمک آمریکا به عراق در حمله به نفتکشهای ایران، اختلال مخابراتی در امر رهگیری هواپیماهای ایران و همچنین ایجاد یک کریدور هوائی امن برای بازگشت هواپیماهای عراقی توسط ناوگان آمریکا مستقر در نزدیکی تنگه هرمز.
 
67/3/30، نامه 138 عضو کنگره به وزیر خارجه و درخواست توجه به رشد جنبش های مقاومت داخلی در ایران و توصیه اکید به استفاده از سازمان مجاهدین خلق که مقر آن در عراق است.
 
67/4/12، هواپیمای مسافربری ایران در آسمان خلیج فارس توسط ناو آمریکائی سرنگون شد.
 
 
/این گزارش ادامه دارد
منبع: رجانیوز
نظرات بینندگان