کد خبر: ۱۲۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
ادامه بی‌تدبیری‌ها در واگذاری مجتمع گوشت اقلید؛

بزرگ‌ترین کشتارگاه صنعتی شمال فارس همچنان تعطیل است

بزرگ‌ترین کشتارگاه صنعتی دام شمال فارس که بنا بود جنوب کشور را پوشش دهد طی دو بار واگذاری به بخش خصوصی همچنان تعطیل است و کسی پاسخگوی بیکاری کارگران و نیاز مردم نیست.
به گزارش شیرازه، کشتارگاه صنعتی دام شهرستان اقلید باهدف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مردم و نیز رفع نیاز منطقه شمال فارس در زمینی به مساحت حدود 200 هکتار احداث شد که باوجود اهداف تعیین‌شده، سال‌ها پس از راه‌اندازی با ظرفیت 3 تا 5 درصدی مشغول فعالیت بود.

با توجه به اجرای اصل خصوصی‌سازی با اهدافی چون ایجاد اقتصادی رقابتی با هدف تغییر نقش دولت، ایجاد امکانات مالی جدید و گسترش رفاه عمومی برای کسب عملکرد و نتیجه بهتر و مؤثرتر و رشد و تکاپوی هرچه بیشتر اقتصادی و اشتغال‌زایی، این مجتمع در سال 95 به بخش خصوصی واگذار شد که نه‌تنها دستاوردی برای مردم شهرستان اقلید نداشت بلکه مشکلات آن‌ها را چند برابر کرد و موجب تعطیلی مجتمع و بیکاری کارگران شد.


پس از انجام این واگذاری و مشکلات به وجود آمده مسؤولان شهرستان اقلید با بیان اینکه از روند واگذاری اطلاع نداشتند و استعلامی از آن‌ها گرفته نشد، مسؤولیت مشکلات به وجود آمده را از خود ساقط کردند و با توجه به عدم توان مالک جدید، تأکید بر خلع ید و واگذاری جدید مجتمع گوشت این شهرستان داشتند تا اینکه این واحد خردادماه امسال بار دیگر به مزایده گذاشته شد.

طی این مزایده، مجتمع گوشت اقلید با مبلغ 17 میلیارد و 200 میلیون تومان، بار دیگر به بخش خصوصی واگذار شد.

مهلت 20 روزه و غفلت 2ماهه

مهلت 20 روزه‌ای به برنده مزایده برای تکمیل پرونده و اجرای قرارداد داده شد که اکنون حدود دو ماه از این مهلت می‌گذرد و هنوز درب‌های مجتمع گوشت اقلید به روی مردم و کارگران بسته است.

کارگران بیکارند

هنوز کارگران بیکار شده این مجتمع شرمنده خانواده‌هایشان هستند و برای اینکه صدای خود را به گوش مسؤولان برسانند، به هر دری می‌زنند اما هنوز دری به روی آن‌ها باز نشد.

خانواده یکی از این کارگران به مشکلاتی که درزمینهٔ معیشت و اقتصاد آن‌ها به وجود آمد اشاره و خطاب به مسؤولان گفت: در فصل سرمای زمستان اگر گاز منزل شما به دلیل عدم پرداخت قبض، قطع می‌شد و هیچ چاره‌ای نداشتید و تنها با یک اجاق‌گاز مجبور به گرم کردن خانه خود بودید، چه می‌کردید؟

وی ادامه داد: کاش مسؤولان بی‌تدبیری که بدون درایت و در نظر گرفتن مصلحت و با برگزاری چند جلسه، زندگی کارگران زحمتکش را این‌گونه دچار التهاب و مشکل می‌کردند، خود را جای ما تصور می‌کردند.

نکته قابل‌توجه در این امر این است که مجتمع گوشت اقلید که قیمت اصلی آن طبق برآوردهای متعارف، حدود 150 میلیارد تومان بود در سال 95 به قیمتی حدود 12 میلیارد و 600 میلیون تومان طی اقساط چندساله واگذار و چند ماه بعد به دلیل عدم رعایت قانون و توانایی مالک در پرداخت اقساط پلمب شد و در مزایده دوم با مبلغ 17 میلیارد و 200 میلیون تومان به شخص دیگر واگذار شد.

گفتنی است که شهرداری اقلید یکی از متقاضیان و شرکت‌کنندگان این مزایده بود که شاید می‌توانست در راستای راه‌اندازی مجدد مجتمع و برطرف کردن مشکلات به وجود آمده، گام‌های مؤثرتری بردارد.

لزوم بررسی بیشتر اهلیت و توانایی برنده مزایده

فرماندار اقلید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان داشت: مرحله نخست واگذاری کشتارگاه صنعتی دام این شهرستان بدون بررسی‌های محلی و نظر کارشناسی صورت گرفت و موجب بروز مشکلات بسیاری شد ازاین‌رو در این مرحله باوجوداینکه برنده مالی و ریالی مزایده مشخص شد اما برای بررسی اهلیت و توانایی آن‌ها زمان بیشتری لازم است.

مسائل عنوان‌شده در این گزارش را می‌توان در عدم کارایی 100 درصدی مجتمع گوشت اقلید از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، چوب حراج زدن بیت‌المال و واگذاری واحد 150 میلیارد تومانی به 12 میلیارد تومان، عدم آگاهی مسؤولان محلی از این واگذاری و نداشتن توانایی مالی و عملکردی مالک جدید که منجر به زیر پا گذاشتن قوانین بهداشتی، کار و درنتیجه پلمب شدن واحد و بیکاری کارگران شد، به مزایده گذاشتن دوباره مجتمع و افزایش قیمت 5 میلیارد تومانی علیرغم اینکه طی مدت واگذاری اول تا مزایده دوم تجهیزات یا امکانات جدیدی به این مجتمع اضافه نشده بود، بیکاری کارگرانی که از زمان دولتی بودن در این واحد کار می‌کردند تا کارگرانی که بخش خصوصی جذب کرده بود و...خلاصه کرد اما نکته مهم این است که این وضعیت نابسامان تا چند وقت دیگر ادامه می‌یابد و چگونه و به نفع و مصلحت چه کسانی پایان می‌پذیرد؟

آیا مردم و کارگران باید به تنها بار این مشکل را به دوش بکشند یا مسؤولان اقدامی جهادی در این زمینه انجام می‌دهند؟

منبع: کلید فارس

برچسب ها: اقلید ، کشتار گاه ، فارس
نظرات بینندگان