کد خبر: ۱۲۴۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۷

راه‌اندازی نخستین محله هنرمندان در شیراز

سرپرست اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز از ایجاد محله هنرمندان شیراز خبر داد و گفت: این طرح امکان‌سنجی شده و برنامه فیزیکی و کاربری زمین آن نیز مشخص شده است.
به گزارش شیرازه، احیای بافت و بازآفرینی محله سنگ سیاه شیراز با رویکردی فرهنگی در دستورکار شهرداری قرار گرفته است. نسترن نژداغی، سرپرست اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری پروژه محله هنرمندان را یکی از پروژه‌هایی دانست که زنده کردن و باز زنده‌سازی این بافت تاریخی را به ارمغان خواهد آورد.

رویکرد محله محوری شهرداری در اجرای این پروژه نیز به قوت باقی است، به طوری که محله هنرمندان محله‌ای با تمام مولفه‌های یک محله خود بسنده خواهد بود که به ساکنین هنرمند‌اش تمامی خدمات روزمره را ارائه خواهد کرد.

محله هنرمندان شیراز علاوه بر کاربری مسکونی، موزه، کافی‌شاپ‌ها و گالری‌ها، هفت هنر اصلی را در خود جای خواهد داد و معماری سنتی آن گذری در تونل تاریخ خواهد بود.

نژداغی گفت: مساحت هسته اولیه این پروژه حدود 7 هزار متر است و تا 12 هزار متر قابلیت گسترش دارد که حدود 2 هزار متر آن متعلق به شهرداری و بقیه مالکیت شخصی دارد.

حفظ خانه های میراثی واقع شده در این طرح در دستور کار برنامه‌ریزان شهرداری است و خانه‌های فاقد ارزش میراثی با الگوی معماری سنتی بافت تاریخی شهر ساخته خواهد شد. این طرح با تاکید بر رویداد محوری اجرا خواهد شد.

سرپرست اداره بازآفرینی محلات شهری با اشاره به این هدف، سرمایه مورد نیاز این طرح را 140 میلیارد تومان برآورد کرد که تملک خانه‌ها و زمین‌هایی با مالکیت خصوصی، طراحی و ساخت فضاها را در بر می‌گیرد.

محله هنرمندان مشخصا برای سکونت و فعالیت هنری هنرمندان طراحی می شود که در هفت هنر اصلی فعالیت دارند. نژداغی سرمایه‌گذار بخش خصوصی یا سرمایه‌گذاری مشارکتی جمعی از هنرمندان را به عنوان دو گزینه برای تامین اعتبار ا‌ین پروژه نام برد.

سرمایه‌گذاری هنرمندان در ساخت محله هنرمندان مورد استقبال مجموعه سازمان ارشاد قرار گرفته است و مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس به دنبال عملی کردن این ایده خواهد بود.

نژداغی تشریح کرد: در یک فراخوان از هنرمندان دعوت می‌شود تا با سهم مشارکت و سهم آورده در ساخت این محله سهیم شوند تا در نهایت خود بهره‌بردار محله‌شان باشند.

در صورت عدم موفقیت این ایده، سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرای این پروژه را به عهده خواهد گرفت. نژداغی گفت: هم اکنون نیز سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده است اما اولویت با سرمایه‌گذاری مشارکتی هنرمندان خواهد بود.

اولین مرحله اجرایی محله هنرمندان تعیین تکلیف نوع تامین اعتبار طرح است و سپس ساخت آن در گذر حاج زینل آغاز می شود. طرح توجیهی، امکان‌سنجی، برنامه فیزیکی و کاربری زمین این طرح نیز تایید شده است.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان