کد خبر: ۱۲۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۷

از تغییر کابینه تا طرح سوال از رئیس جمهور/ چه زمانی دولت از انفعال خارج می شود؟

در چند ماه اخیر بارها رسانه ها و جریانات سیاسی مختلف دربار لزوم تغییر اعضای کابینه بخصوص وزرای اقتصادی مطالبی را عنوان کردند.
به گزارش شیرازه، حسن روحانی، رئیس جمهور اوایل اردیبهشت ماه امسال در روز کارگر با انتقاد از بعضی وزرای کابینه گفت: من وزرای دولت را به دو دسته تقسیم می کنم. بعضی از اول سال نوای ناامیدی سر و بعضی هم راهکار می‌دهند و هم امیدوارند.

پیش از روحانی، اسحاق جهانگیری نیز درباره  بی‌انگیزه شدن برخی مدیران هشدار داده بود و عنوان کرد: «هرکس هم که حس می‌کند توان مدیریت در این شرایط را ندارد، بهتر است میدان را به افراد دیگر که امید و انگیزه دارند، بسپارد».

اما با وجود اذعان همگان، به غیر از ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که توسط مجلس شورای اسلامی از وزرات کنار گذاشته شد، اتفاق دیگری در لیست وزرای دولت رخ نداده است، البته دولت رئیس کل بانک مرکزی را هم تغییر داد و سیف را کنار گذاشت و سکان ساختمان شیشه‌ای به عبدالناصر همتی که دو هفته از سفیر شدن می‌گذشت، سپرد.

البته با توجه به بهم ریختگی بازارهای مسکن، ارز، دلار و طلا در چند ماه اخیر بیشتر انتقادات درباره وزرای اقتصادی بوده؛ این امر به خصوص با توجه به ناهماهنگی بین وزارتخانه های اقتصادی و سیاست گذاری‌های موقتیُ مسکنی و متضاد تشدید شده است.

کم تحرکی و ناکارآمدی اعضای کابینه زمانی بیشتر مهم و تاثیر گذار می‌شود که بدانیم سیاست آمریکا از بازگشت تحریم‌ها، ایجاد جنگ اقتصادی، روانی و رسانه ای نیز القای بی توجهی و ناکارآمدی مسئولان در راستای گسست و شکاف دولت- ملت برای راه اندازی تجمعات اعتراضات می‌باشد.

به همین دلیل، رویکرد منطقی آن است که دولت متناسب با شرایط اخیر تغییرات جدیدی را در اعضای کابینه بوجود آورد، لازم به توضیح است که این موضوع مورد اتفاق نظر همگان است.

این همان موضوعی بود که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در 27 تیرماه پس از پایان جلسه هیات دولت درباره جوانگرایی کابینه گفته بود. واعظی در این باره اظهار کرده بود:« بعد از خروج آمریکا از برجام و برخی تحریم‌هایی که اکنون اعمال می‌شود و همچنین جنگ روانی که از نظر اطلاعات و تبلیغات غلط تحمیل می‌کنند، شرایط جدیدی به وجود آمده است که ما نیازمندیم اعضای کابینه را با توجه به شرایط جدید تغییر دهیم تا امور را تنظیم کنند»

وی افزوده بود: برخی از اعضای کابینه که در شرایط عادی توسط رئیس‌جمهور انتخاب شدند،می‌طلبد که در شرایط جدید تغییر کنند.

با این وجود به نظر می رسد نه تنها قرار نیست تغییری در اعضای کابینه اتفاق بیفتد، بلکه حتی رئیس جمهور نیز بعد از کش و قوس های فراوان چندان رغبتی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان درباره شرایط اقتصادی ندارد.

در این باره طی دو روز اخیر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این موضوع سخن گفتند که دولت در پی این است تا با استیضاح وزیر اقتصاد، طرح سوال از رئیس جمهور تحت الشعاع قرار گیرد.

در این باره احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است: «این زیبنده نیست که بیایند طرح استیضاح وزیر اقتصاد را پیگیری کنند تا قبل از سوال از رئیس‌جمهور باشد. آنان تصور می‌کنند اگر استیضاح بررسی شود، سوال از رئیس‌جمهور دیگر لوث می‌شود یا اینکه می‌خواهند سوال از رئیس‌جمهور بیفتد به هفته دولت؛ یعنی وقتی که ما همه باید هفته دولت را به دولتمردان تبریک بگوییم، شاید هم می‌خواهند بعد از هفته دولت بیاندازند تا جلسه بررسی سوال از رئیس‌جمهور، بعد از رونمایی از دستاوردهای دولت باشد».

رسول خضری، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر نیز با بیان اینکه دولت دوست دارد، استیضاح کرباسیان زودتر انجام شود، گفت: دولت هم به اندازه مجلس پیگیر اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد بود... دیروز {منظور روز یکشنبه است} رفتارهایی می‌دیدیم که نشان می‌داد دولت دوست دارد استیضاح زودتر انجام شود... گویا دولت می‌خواهد وزیر را در آستانه عید قربان ذبح کند تا نمایندگان در سوال از رئیس جمهور کوتاه بیایند.

این کارهای در حالی است که سوال از رئیس جمهور و وزرا یکی از ابزارهای نظارتی نمایندگان در راستای اجرای قوانین است. استفاده از این ابزار نظارتی قبلاً نیز اتفاق افتاده بود، اما دولت به گونه ای رفتار می کند که گویی قرار است رخدادی عجیب و غریب رخ دهد. این در حالی است وقتی اصل 88 قانون اساسی و ماده 212 آیین نامه داخلی مجلس به سازو کار سوال از رئیس جمهور اختصاص دارد دیگر دلیلی بر اینکه طرح سوال به مثابه تابو مطرح شود وجود ندارد.

در نهایت باید گفت اگر چه انتظار می رفت دولت خود میدان‌دار تغییر کابینه در راستای مدیریت و کنترل اوضاع اقتصادی باشد، اما به نظر می رسد دچار روزمرگی شده و قصد دارد مسئولیت این امر را به گردن مجلس شورای اسلامی بیندازد یا اینکه به دنبال مجعزه است.

حسن روحانی رئیس جمهوری روز گذشته در مراسم سالروز صنعت دفاعی کشور گفت: آمریکا به دلیل آنکه احساس می‌کند، ایران، ترکیه و چین هر کدام نقاط ضعفی دارند، آنها را در کارزار جنگ اقتصادی قرار داده است و ما باید تلاش کنیم تا نقاط ضعف خود را برطرف نماییم؛ روی آوری آمریکا به تحریم اقتصادی، نشانه ضعف‌های ساختاری در اقتصادی ماست؛ باید با هم اصلاح کنیم.

براساس این گزارش به اعتقاد کارشناسان مشکل اقتصاد ایران و ناکارآمدی آن به دلیل مسائل داخلی (بخصوص ساختارها) و همگان اذعان دارند کلید رفع مشکلات اقتصادی در داخل است، اما به نظر می‌رسد دولت در حالی در خصوص وضعیت اقتصادی تعلل می‌کند در حالی که آمریکا در حال برنامه ریزی برای ضربه زدن به اقتصاد ایران است و اتاق جنگ را به وزارت خزانه داری منتقل کرده است.

منبع: الف

برچسب ها: رئیس جمهور ، کابینه ، دولت
نظرات بینندگان