کد خبر: ۱۲۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
آیت الله دژکام:

شبکه سازی فکری و فرهنگی در مساجد تقویت شود/ نمایندگان مجلس وظیفه نظارتی خود را درست انجام بدهند/ تیمِ منسجمِ کارآمدِ جهادی در اطراف دولت شکل بگیرد/ مسئولیت ها غنیمت نیست

امام جمعه شیراز بر تقویت شبکه سازی فکری و فرهنگی در مساجد به گونه ای که فضای هم افزایی فکری و فرهنگی در مساجد ایجاد شود تاکید کرد و اظهار داشت: وقتی مسائل مورد نیاز جامعه در خطبه ها گفته می شود باید روحانیت و دیگر افراد این مطلب را توسعه و رشد بدهند و به جای مناسب برسانند.
شبکه سازی فکری و فرهنگی در مساجد تقویت شود/ نمایندگان مجلس وظیفه نظارتی خود را درست انجام بدهند/ تیمِ منسجمِ کارآمدِ جهادی در اطراف دولت شکل بگیرد/ مسئولیت ها غنیمت نیست
به گزارش شیرازه آیت الله لطف الله دژکام دوم شهریور ماه در خطبه های نماز جمعه با بیان اینکه خداوند متعال برای این که کسی به ورطه گناه نیفتد چند مراقبت برای او گذاشته است، گفت: مراقبت های فردی، خانوادگی، اجتماعی و در سطح کلان نیز مراقبت حکومتی انواع مراقبت هایی هستند که باید در جامعه آموزش داده شود.

امام جمعه شیراز با اظهار اینکه اگر امر به معروف و نهی از منکر و تقوای سیاسی در جامعه کنار گذاشته شود کار خراب می شود، بیان کرد: باید خودمان مراقبت یکدیگر باشیم نه اینکه منتظر باشیم کمکی از آسمان برسد؛ بی توجهی و بی تفاوت بودن نسبت به سرنوشت یکدیگر تفکری اروپایی است که وارد کشور ما شده است.

وی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه امروزه در خانواده ها و جامعه به خصوص در کلان شهرها توجهی به این موضوع نمی شود، بیان کرد: باید بیش از پیش به این موضوع توجه داشته باشیم و حکومت نیز پیشگیری و برخورد قانونی را انجام دهد.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: تلاش ها برای حفظ خانواده و اجتماع باید به همراه مطالبه گری از مدیران و مسئولان باشد تا آنها هم برای حفظ ارزشها و آرمانهای جامعه اسلامی تلاش کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر نسبت به این مسائل بی تفاوت باشیم دیگر چه فرقی با غیر مسلمانان داریم، افزود: در جامعه اسلامی باید اینگونه زندگی ها رواج داشته باشد و همه با هم همکاری کنیم.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود بر تقویت شبکه سازی فکری و فرهنگی در مساجد به گونه ای که فضای هم افزایی فکری و فرهنگی در مساجد ایجاد شود تاکید کرد و اظهار داشت: وقتی مسائل مورد نیاز جامعه در خطبه ها گفته می شود باید روحانیت و دیگر افراد این مطلب را توسعه و رشد بدهند و به جای مناسب برسانند زیرا وقت خطبه اجازه طول و تفسیر نمی‌دهد.

وی خاطرنشان ساخت: در سال 1357 شاهد بودیم که امام مطلبی را می گفتند و جوانان و دیگر مردم می‌آمدند پیگیری می کردند تا آن سخنان را به سر منزل مقصود برسانند.

دژکام با اشاره به اینکه در هفته گذشته نمایشگاهی در مسجد مشیر برپا شده بود، این حرکت را خوب و ارزشمند عنوان کرد و اظهار داشت: امید است این حرکت ها به جایی ارزشمند برسد که همه مساجد درباره مسلمین حرف بزنند و ملت اسلام را به حرکت وا دارند؛ شیراز که در قله فرهنگ است باید آغاز کننده این حرکت باشد.

عید اسلامی غدیر را به بهترین شکل در همه شهر جشن بگیریم
امام جمعه شیراز با اشاره به نزدیکی دهه ولایت و عید غدیر گفت: همه عالم به برکت ولایت امام علی(ع) نورانی و ولایت در عرصه سیاسی و اجتماعی مسلمانان ابراز شد لذا باید این عید اسلامی را به بهترین شکل در مساجد، خیابان ها و مکان های دیگر برگزار کنیم چرا که در این ایام به هدایت و سروری علی ابن ابیطالب سروری پیدا کرده ایم.

دژکام گفت: حکومت برای امیرالمومنین است و مردم باید با امامشان بیعت کنند که این بیعت یعنی دخالت مردم در امور؛ اگر بیعت کردیم باید تا پای جان، به پای ولایت بایستیم.

مسئولان رفتارشان علی گونه و خدا پسند باشد/ مسئولیت ها غنیمت نیست
نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه این یک بعد قضیه غدیر بود که گفتیم، تصریح کرد: توقع داریم که مردم، مسئولان قوای 3 گانه و دیگر مسئولان رفتارشان علی گونه، کارشان علی پسند و خدا پسند باشد.

دژکام اظهار داشت: مسئولان به گونه ای کار نکنند که گویی مسئولیتی که بر عهده آنها گذاشته شده یک غنیمتی است که به دستشان رسیده و چند روزی باید رئیس باشند و بس؛ نه این مسئولیت ها غنیمت نیست.

وی با اشاره به نامه امام علی خطاب به مالک اشتر که گفته بودند این حکومت مصر که بر عهده تو گذاشته شده امانت است و باید پاسخگوی عملکرد خود باشی، تصریح کرد: هر مدیری در ناحیه مدیریتی خود باید مراقب باشد و بداند که خداوند از او پاسخ می خواهد و باید به ازای مسئولیت هایی که داشته باید درست عمل کنند، رفتار و عملکردش به سود مردم باشد و به پیشبرد اهداف ملی و اسلامی کمک کند.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه مگر می شود دولت بگوید من دولت اسلامی هستم، در حکومت اسلامی رای آورده ام و این اختیارات و مسئولیت های مفصلی که به من واگذار کرده اند را هر گونه که می خواهم انجام می دهم، افزود: در حکومتی که مسئولان خود را پاسخگو ندانند و مراقبت عملکردشان نباشند رنگ و بوی علوی حاکم نیست.

امام جمعه شیراز در ادامه گفت: دولت خودش بیش از مردم و همه می‌داند که وضع اقتصادی مردم چگونه است و این مشکل را باید به گونه‌ای حل کند.

ریاست جمهوری نسبت به انتخاب تیم خود دقت داشته باشد/قوه قضائیه بر اعتمادسازی و تسریع در رسیدگی به پرونده ها توجه ویژه ای داشته باشد
دژکام با تاکید بر اینکه باید یک تیمِ منسجمِ کارآمدِ جهادی در اطراف این دولت شکل بگیرد، بیان کرد: باید یک تیم برای حل این وضعیت وجود داشته باشد تا با جدیت برای رفع مشکلات اقتصادی بکوشد.

وی با اشاره به بیانات رهبری درخصوص اینکه مشکلات اقتصادی کشور به دلیل ضعف مدیریت داخلی است نه مسائل خارجی، تصریح کرد: ریاست جمهوری نسبت به انتخاب تیم خود دقت داشته باشد و نقاط ضعف را برطرف کند.

دژکام در ادامه با بیان اینکه توقعی که از دولت داریم را از قوه قضاییه نیز داریم، اظهار داشت: اعتمادسازی و همچنین تسریع در رسیدگی به دعاوی که سالیان درازیست از آن بحث می شود باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

دژکام گفت: ممکن است مشکلاتی در مقررات باشد اما دستگاه قضایی باید خودش مشکل را حل کند که در اسرع وقت به مسائل مردم رسیدگی کند.

امام جمعه شیراز در انتها با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهند، تصریح کرد: نظارت مجلس باید خیلی قوی و مصالح مردم در نظر گرفته شود.

وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: بدانید که اگر مصالح مردم در این مسئولیت هایی که بر عهده شماست از بین برود، باید پاسخ بدهید و جواب دادن در روز قیامت بسیار سخت است.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: برفرض مثال که بگوییم میگذرد و مردم هم بگویند دو سال دیگر تسویه حساب می کنیم، اما خدا که شاهد اعمالتان است و از حق الناس کوتاه نمی آید.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه هفته دولت را در پیش داریم، از شهیدان باهنر و رجایی یاد کرد و گفت: این دو شهید راه و رسم مردانگی را در دوره خدمتی خود هر چند که کوتاه بود نشان دادند.

وی افزود: با توجه به اینکه روز کارمند را نیز در پیش داریم باید از زحمات این افراد تشکر کنم و بگویم که کارمند خوب بسیار داریم و از خداوند دعای خیر برای آنها می خواهیم.


نظرات بینندگان