کد خبر: ۱۲۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۷

سندسازی دیجی‌کالا برای فریب بورس+ عکس

خبر جذب یک‌صد میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی توسط یک شرکت فعال در حوزه دیجیتال که آذرماه سال گذشته در گزارش عملکرد 100 روزه دولت منتشر شد، دروغ از آب درآمد.
سندسازی دیجی‌کالا برای فریب بورس+ عکس
به گزارش شیرازه، هفتم آذرماه 1396 حسن روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم و در حین ارائه گزارش صدروزه دولت، به کتاب گزارش عملکرد مدیریتی دولت دوازدهم اشاره کرد. پس از پایان گزارش صدروزه روحانی، فایل این کتاب در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد.

در کتاب گزارش عملکرد صدروزه دولت دوازدهم به موفقیت دولت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره‌شده و یکی از مصادیق این موفقیت، جذب 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی توسط دیجی کالا بود.



خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به این سوژه پرداخت و در گزارشی در این باره نوشت:‌ یک کسب‌وکار نوین (استارت آپ) در راستای اهداف دولت یازدهم و دوازدهم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق شد در بازه زمانی یک‌صد روز نخست دولت دوازدهم مبلغ یک‌صد میلیون دلار برای اهداف توسعه‌ای از منابع خارجی جذب کند.


 
دولت دوازدهم در راستای پیگیری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی طرح‌های زیر را در قالب برنامه اجرایی 'افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به منظور گسترش بهره‌وری دانش‌بنیان حوزه‌هایی که قابلیت جذب بالا دارد' با جدیت بیشتری در دستور کار قرارداد، به‌طوری که درمجموع 9 طرح سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه دانش‌بنیان با مشارکت طرف‌های اروپایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار مصوب شد.

یکی از این سرمایه‌گذاری‌های مصوب شده توسط یک کسب‌وکار نوپا (استارت آپ) صورت گرفته است که سرمایه‌گذاری خارجی که در این کسب‌وکار نوین بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان تنها سرمایه‌گذاری خارجی در بخش فناوری اطلاعات ایران در بازه زمانی یکصدروزه نخست دولت دوازدهم معرفی شده است.

این کسب‌وکار نوین ایرانی از دی‌ماه سال 1394 فرآیند جذب سرمایه را از طریق شرکت یک شرکت خارجی و به مبلغ 100 میلیون دلار در قالب افزایش سرمایه و در ازای 21 درصد سهام آغاز کرد.

فرآیند جذب سرمایه با اخذ «مجوز سرمایه‌گذاری خارجی (فیپا)»، از «سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران» در ماه‌های اخیر کامل شده است.
  
منابع حاصل از این سرمایه‌گذاری برای بهبود زیرساخت‌های لجستیکی، توسعه پلتفرم نرم‌افزاری، خلق فرصت‌های شغلی بیشتر در سراسر کشور، تأسیس بزرگترین مرکز پردازش کالای خاورمیانه و راه‌اندازی مرکز مجازی فروشندگان و تولیدکنندگان ایرانی (Marketplace) اختصاص یافته است.

اکثریت سهام این کسب‌وکار نو همچنان در اختیار افراد و شرکت‌های ایرانی قرار دارد ضمن این‌که این سرمایه‌گذاری علاوه بر ارزش مادی منجر به انتقال دانش فنی و تجربیات مدیریتی تراز جهانی نیز شده است.

نتایج این اتفاق به رشد و توسعه تجارت الکترونیک در کشور و جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی کمک خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و روند پیش رو، امسال ارزش این کسب‌وکار نوین ایرانی از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.



تکذیب شد!

اکنون اما خبرگزاری دولتی ایسنا گزارش داده که آمار جذب 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در شرکت مذکور، نادرست بوده است!
 
درواقع، سازمان سرمایه‌گذاری که زیرمجموعه وزارت اقتصاد است اعلام کرده ۱۰۰ میلیون دلاری که یک استارتاپ مدعی بوده در آن سرمایه‌گذار خارجی، سرمایه‌گذاری کرده در حد حرف بوده و امکان دارد در عمل حتی یک دلارش هم جذب نشود. این در حالی است که این استارتاپ با استناد به آن سرمایه‌گذاری‌ها، خود را ارزش‌گذاری کرده و درخواست پذیرش به بورس و فرابورس ایران داده است.

به گزارش ایسنا، چندی پیش یک شرکت مدعی شد که با سرمایه‌گذاری خارجی که جذب کرده در آستانه تبدیل شدن به اولین شرکت یک میلیارد دلاری است، آن استارتاپ ادعا می‌کرد، شرکتی در هلند ۲۱ درصد از سهامش را به قیمت ۱۰۰ میلیون دلار خریداری کرده و درمجموع با توجه به معاملات انجام‌شده ۱۰۰ درصد سهامش یک میلیارد دلار می‌ارزد. موضوعی که در اندک زمانی مشخص شد در حد همان ادعا بیشتر نبوده است.

بعد از مطرح شدن این ادعاها، شنیده شد که آن معاملات صوری و آن شرکت هلندی تنها یک شرکت کاغذی بوده که سرمایه‌گذار ایرانیِ آن استارتاپ، آن شرکت را خود در هلند تأسیس کرده تا این‌طور جلوه دهد که سرمایه‌گذار خارجی قسمتی از سهام استارتاپ ایرانی را خریده کرده تا بتواند با دست به دست کردن این خبر، هم برای خود تبلیغات کند.

اما سازمان سرمایه‌گذاری خارجی به تازگی از موضوع مهمی پرده‌برداری کرده؛ این سازمان اعلام کرده که آن سرمایه‌گذاری جلبی بوده و نه جذبی. بین سرمایه‌گذاری جلبی و سرمایه‌گذاری جذبی فرق بسیار زیادی وجود دارد. همان‌گونه که از اسم سرمایه‌گذاری جذبی برمی‌آید یعنی سرمایه‌ای که جذب و در چرخه اقتصاد وارد شده ولی «سرمایه‌گذاری جلبی» سرمایه‌گذاری است که نه تنها جذب نشده بلکه صرفاً برای جلب سرمایه‌گذار خارجی است و امکان دارد فقط در حد حرف باقی بماند و حتی یک دلارش هم جذب نشود. درنتیجه اعلام این موضوع را فقط می‌توان یک مانور تبلیغاتی دانست.

سابقاً نیز گزارش این سرمایه گذرای جلبی در گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت آمده بود اما به اینکه این سرمایه‌گذاری جلبی است و نه جذبی، اشاره‌ای نشده بود؛ حتی هیچ مقام دولتی حاضر به تأیید واقعی بودن این سرمایه‌گذاری نبود به طوری که وزیر ارتباطات حاضر به تأیید آن اعداد و ارقام نشد و سازمان بورس نیز با اعلام اینکه ارزش‌گذاری استارتاپ ها را تأیید نمی‌کند تلویحاً اصالت این سرمایه‌گذاری را تأیید نکرد. حتی سهامدار عمده این شرکت نیز در مصاحبه‌ای از منشأ پول‌هایی که ادعا می‌کرد به دستش رسیده اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان