کد خبر: ۱۲۴۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷

6 واحد گلخانه در مرودشت افتتاح شد

6 واحد گلخانه سبزی، صیفی و گل‌های شاخه بریده با اعتبار ۴۷ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان به صورت همزمان در شهرستان مرودشت افتتاح شد.
 به گزارش شیرازه، واحد گلخانه سبزی، صیفی و گل‌های شاخه بریده شهرستان مرودشت با اعتباری بالغ بر 47 میلیارد و 770 میلیون تومان در سطح 21 هزار و 500 متر مربع و با اشتغال‌زایی دائم 270 نفر و اشتغال‌زایی فصلی 1050 نفر در مراسمی با حضور استاندار  فارس گشایش یافت.

محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، در این مرسم با اشاره به افزایش 5 تا 15 برابری بهره‌وری آب در کشت گلخانه‌‌ای، اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای از طرح‌های مورد توجه در مناطق خشک و نیمه‌خشک به‌ویژه در استان فارس است.

قاسمی تصریح کرد: توسعه 7 هزار هکتاری گلخانه در دستور کار سازمان جهادکشاورزی فارس قرار دارد و در این راستا استراتژی توسعه گلخانه‌ها تدوین شده و با اهتمام استاندار فارس حمایت‌های ویژه‌ای صورت پذیرفته که تخصیص منابع استانی بالغ بر 18.5 میلیارد تومان به عنوان یارانه سود تسهیلات به افرادی که تسهیلات 15 درصدی برای احداث گلخانه گرفته‌اند از جمله این حمایت‌ها است.

وی خاطر نشان کرد: برای اولین بار در کشور سه روستای گلخانه‌ای در فارس کلنگ‌زنی شده و در حال اجرا است و علی‌رغم همه مشکلات و افزایش قیمت‌ها، سایر تسهیلات نظیر تسهیلات توسعه روستایی با سود 6 درصد نیز به گلخانه اختصاص داده شد و تاکنون متقاضیان احداث 211 هکتار گلخانه با اعتبار بیش از 290 میلیارد تومان به بانک معرفی شده‌اند.

 قاسمی تاکید کرد: امیدواریم با توجه به خشکسالی‌های اخیر، تسهیلات لحاظ شده و حمایت دولت کشاورزان قسمتی از سطوح کشت خود را به خصوص در سبزی و صیفی به گلخانه منتقل کنند.

اسماعیل تبادار، استاندار فارس نیز در این مراسم با اشاره به تداوم ده ساله خشکسالی در استان فارس و رتبه بالای این استان در تامین امنیت غذایی و تامین 10 درصد از محصولات غذایی کشور، افزود: احداث گلخانه به منظور مدیریت منابع آب به اقتضای زمان در استان ما امری ضروری است.

وی تصریح کرد: متولیان امور جهاد کشاورزی اهتمام جدی در بحث مدیریت آب اعم از تغییر الگوی کشت، استفاده از کشت‌های کم‌آب بر، ترویج سامانه نوین آبیاری تحت فشار و طرح‌های گلخانه‌ای داشته و در سال جاری توسعه هزار هکتاری گلخانه‌ به عنوان ضرورت جدی استان تعریف شده است.

استاندار فارس تاکید کرد: مسئولین امر در فرهنگ‌سازی کشت‌های گلخانه‌ای و تسهیل روند توسعه گلخانه همت گمارند، چرا که این نوع کشت‌ها علاوه صرفه‌جویی در آب و خاک تولید چند برابری دارد.

تبادار خاطر نشان کرد: بازاریابی به عنوان حلقه اصلی تولید دیده شود و همه مسئولین ذیربط به بازاریابی محصولات تولیدی کمک کنند.

نظرات بینندگان